منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) مصرف آبگوشت و نان و برنجهای پرنشاسته بدون انجام کار سنگین و حرکت و ورزش و سوخت و سوز پایین، بر مواد زاید و سمی بدن میافزاید. اما در استفاده از گوشت باید به این نکته توجه داشت که خوراک آبگوشت اگر به روش زودپز طبخ شود، باعث […]
انسان میتواند با تحقق کامل و سالم اعمال عبادی همچون قیام، رکوع و سجود، حقایق و معانی معنوی و الهی را به دست آورد. روح قیام، آدمی را مقاوم میسازد و استقامت را در جان او مستقر میگرداند. رکوع، انسان را متواضع میسازد و دیگران را از دیدهٔ آدمی به دور میدارد. هنگامی که […]
شگردهای پیچیده و ماهرانه زن و اقتدار و توانمندي مرد…
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) منظور از ورزش، رفتن به باشگاه نیست، بلکه نرمشهای عمومی مستمر است که در منزل قابل انجام میباشد. نباید پنداشت هزینهٔ وقت برای نرمش، از دستدادن وقتِ کار مفید است؛ زیرا کسی که نیمساعت ورزش میکند، میتواند ساعاتی از خواب خود را بکاهد و خوراک خود را متعادل […]
گناهی که در نفس نشسته و نهادینه شده است، نخست باید اشتهای نفس نسبت به آن مهار شود و برای این مهم باید میل، رغبت و جاذبهای که از گناه در نفس او ایجاد شده کاهش یابد تا بعد از آن، زمینه برای توبه فراهم شود. به صورت معمول، خداوند اگر بخواهد به بندهای کرامت […]
گاه مشاهده میشود از افراد مختلف، اعم از مؤمن، رباخوار، دزد و دیگر افراد، برای برپایی مراسمات مذهبی و تأمین هزینه هیأتها یا تهیه و سرو غذا یا ساخت بنای مسجد یا حسینیه پول میگیرند، ولی باید گفت: متأسفانه، گاه بدترین لقمههایی که به مردم و به نام حفظ شعایر دینی داده میشود، همین لقمههاست؛
هیچ گاه شیر مادری که همواره از غذاهای آماده و سرد مانند پیتزا و ساندویج یا غذایی که ترکیب درستی ندارد استفاده میکند نمیتواند بهترین غذا شمرده شود، …..
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) افزون بر حلالدرمانی، باید به شخصیت غذایی و معنویت آن توجه داشت که عیار غذا تابع آن است. در روانشناسی مداراگرا و راستین هم «معنویت غذایی» اهمیت دارد و هم «شخصیت غذایی». شخصیت غذایی از آثار و عوارض خوراکیها و از عیار و تناسب خوراکیها بر فرد میگوید. […]
لزوم آزادی عمل خردسالان و كودكان …
ناسوت لحظههایی دارد که به فرد بدون هیچ گونه بازرسی اجازهٔ عبور داده میشود؛ آن هم عبوری که ناز وی را میکشند و او را به عشقبازی میخوانند و به عکس، برخی از لحظههای ناسوت نیز هست که هیچ خاصیتی ندارد و در آن لحظه هر عبادت، ذکر ـ هرچند فراوان باشد ـ و ریاضت […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) روانشناسی سلامت ارکان سلامت بر شخصیت و معنویت غذایی، ورزش، خواب و ذکر میباشد. ما در اینجا از معنویت غذایی افراد سالم میگوییم. بنابراین افراد بیمار نیاز است راجع به چگونگی خوراک خود با پزشک خویش هماهنگ باشند. پیش از معنویت غذایی، نخستین مهم در خوراکی، دوری از […]
حضرات ائمهٔ معصومین علیهمالسلام سرسلسلهٔ سادات و سررشتهٔ عرفانند؛ اما دنیای اسلام و بهویژه اهلسنت، بشر حافی را که بیش از یکصد سال بعد به دنیا آمده است، به عنوان عارف میپذیرد، آنان در علوم عقلی، ارسطو را بزرگ میکنند و افلاطون و فارابی را نشان میکنند و در عرفان نیز از بایزید و […]
سالک محبی باید به همهٔ آدم و عالَم محبت داشته باشد؛ وگرنه نمیتواند قدم از قدم بردارد و راجل و درمانده میشود. سالک باید مشق محبت نماید و اندک اندک این معنا را در خود بیاورد که همه را دوست داشته باشد و روابط خود با دیگران را از سر دوستی انجام دهد؛ هرچند […]
در کربلا در میان انبوهی از خبیثترین انسانها، امنترین نقطه، شمشیرها بوده است که امام حسین علیهالسلام به آن پناه میبرد و میفرماید: «یا سیوفُ خذینی»؛ ای شمشیرها مرا دریابید. مثل این که پناهی آسانتر از تیغ تیز و زخم شمشیر نیست و آن تیغهای برنده که بسیار هم میباشند ـ زیرا به لفظ جمع […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) فصل نهم : روانشناسی راستین درآمد انسان ترکیبی معنوی از ظاهر و باطن در محیطی به همین وزان دارای ظاهر و باطن یا ماده و معناست. سلامتی انسان نیز تابع آن، کیفیتی چند ضلعی است که هم از معنا و هم از جسم متأثر میباشد. سلامتی، ارتباط اشتباکی سیر […]
علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) عنوانصفحه فصل نهم: روانشناسی راستین درآمد··· ۱۵ روانشناسی سلامت··· ۲۵ روانشناسی جنسیت··· ۴۷ روانشناسی تربیت و فرزندپروری ۶۴ روانشناسی توفیق و جذب··· ۸۱ روانشناسی ضعف نفس··· ۱۲۱ روانشناسی نفاق و نفوذ··· ۱۲۸ فصل دهم: جامعهشناسی بنیادین درآمد··· ۱۴۵ شناسهٔ جامعه··· ۱۴۷ اصطلاح جامعه··· ۱۴۷ […]
ارتباط دعا و حكم و تأثير آن ….
سادیسم لذت بردن از گناه….
از اوصاف نفس میگفتیم. یکی دیگر از اوصاف نفس، خوابیدن آن است. «خواب» وصف نفس و امری خلقی است و هر پدیدهای که حیات نفسانی داشته باشد به خواب نیاز دارد. حقتعالی چنین صفتی را ندارد. پدیدههای مجرد نیز ظهور و بروز و قبض و بسط را دارا میباشند. «بیداری» نیز وصف نفس است. هنگامی […]
در مسیر ولایت این معرفت است که ارزشساز است. کمتر مؤمنی به ساحت معنوی و غیبی و مقام نورانیت و فصل نوری صاحبان ولایت آگاهی دارد….
فرهنگ استکباری پذیرایی باعث شده ما از هم بیگانه، دور و از هم بریده شویم. خانهٔ مؤمن کافه، قهوه خانه، میدان بار، شیرینی فروشی یا رستوران نیست و چه بدتر آنکه این خانهٔ مقدس به ریاخانه یا مکانی برای چشم و هم چشم بازی تبدیل شود و مؤمن بخواهد شخصیت خود را با میوهها و […]
مومن اگر حبّ و بغضی نسبت به دشمنان حق در دلش پیدا میشود، از سر نفس و خودخواهی نیست، بلکه حب و بغض او «فی اللّه» است و جهت حقی دارد. در واقع، او با بدها بد نیست، بلکه با بدیها بد است؛ آن هم از حیث خَلقی وگرنه از حیث حقی، همهٔ شرور و […]
صفای باطن به معنای داشتن دلی صاف و نفسی ساده است. کسی که صفای نفس دارد، با خود و همه راست است و خود حقیقی خویش و خویشتن خود میباشد. برای این که کسی خود باشد و نقش دیگری را بازی نکند، باید خود را بهدرستی بشناسد و داشتهها و نداشتههای خود را بداند و […]
انسان در ناسوت در صورتی قدرت حرکت و سیر مییابد که بتواند با همه زندگی کند و با همه انس و الفت داشته باشد و عفونتی با هیچ کس پیدا نکند. بدآمد، نفرت و کینه اگر در دل کسی باشد جز حرمان چیزی برای او نمیآورد هرچند کسی به ناحق بر او سخت گرفته باشد. […]
قرائت و تدبّر در قرآن کریم قرآن کریم از قرائت، نزدیک به هشتاد مورد سخن به میان آورده است؛ ولی به تدبّر در آن فقط در دو یا سه مورد اشاره شده است. شاید این امر از این جهت باشد که نوع مردم و عموم و غالب افراد، قرائت قرآن برای آنان میسّر میباشد، اما […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) حکومت جمهوری اسلامی کشور، مشخصهای سه ضلعی دارد که به ترتیب عبارت است از: وطن (سرزمین)، مردم و حکومت. مردم فرزند خاکی هستند که بر آن رشد میکنند. انسان، هم از خاک آمده است و هم بعد از مرگ، به مادر خود (خاک) سپرده میشود. خاک، هم در […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) حق تعیین سرنوشت حق تعیین سرنوشت، از نخستین حقوق اساسی مردم و ملتهاست. این حق در نظامهای دموکراسی چنان گسترده است که نوع حکومت، انتخابات و تمامی مناصب سیاسی و قضایی را در بر میگیرد. اما در همین حکومتها نیز این قانون به صورت مطلق جعل نشده است […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) آزادی عقیده این که هر کسی آزاد است هر عقیدهای داشته باشد، امری تکوینی است. هر کسی در اندیشیدن و انتخاب نظریه آزاد است؛ اما آزادی عقیده به معنای «حق آزادی ابراز اندیشهٔ خردورزانهای که با اصول نظام حاکم تقابل نداشته باشد» از نخستین آزادیهای اجتماعی است. این […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) آزادی از دیدگاه اسلام پایههای آزادی ما آزادی را بر سه پایه استوار میدانیم. این سه پایه عبارت است از: «وطن»، «مردم» و «دین». بهتر است به جای شعارهایی که ذکر آن گذشت، این شعار پیشنهاد شود که ترتیب آن نیز تعمد دارد. سه زاویهٔ یادشده، زیرساخت آزادی […]
دوردادن حروف هم عدد معینی دارد و هم شکل معینی. ترکیب این امور، و همراه ساختن آن با عوالم یا مراکز وحی یا مبادی خلقت و نیز با کواکب و سیارهها، غرایب را برای محبان آشکار میسازد؛ یعنی به آنان اقتداری میدهد که میتوانند خود را در میان انبوهی از معاندان حفظ کنند و به […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) اسلام شریعتی گشایشی و برای آزادی است، نه بند و بست. اسلام هیچ گاه بر مردم سخت نمیگیرد. شریعت اسلام، دین سهله و سمحه است. اما باید توجه داشت که گشایش در دین، به معنای بی قانونی نیست؛ بلکه گشایش در عین قانون است و این نیز داخل […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) آزادی و صدق دارای دو مرتبه است: یکی مقام اثبات و واقعیت، و دیگری مقام ثبوت و حقیقت. صدق واقعی در قالب «انصاف» و «عدالت» و صدق حقیقی در شکل «حب» و «ولایت» ظهور مینماید. جامعه یا باید بر پایهٔ عدالت اداره شود یا ولایت. موضوع جوامعِ عدالتی، […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) حق آزادی آزادی واژهای پهلوی از مصدر زادن، معنای بروز و اظهار را دارد. در قدیم، کسی را «آزاد» میگفتهاند که بر اساس نظام طبقاتی آن زمان در خانوادهای اشرافی زادهشده و نجیبزاده و دارای پدری آزاد و والاتبار باشد. در برابر آن، عنوان «رعیت» است. آزادی معنایی […]
شاهان و پادشاهان به طور معمول ابزار جنگ را نگهداری می کنند تا به وسیله آن فخرفروشی کنند اما خنجر و شمشیر و چاقوی زنگ زده و کهنه چه ارتباطی به آقا امام رضا (علیه السلام) دارد که آنها را در قسمت بالای ضریح قرار داده اند؟ چنین ابزاری متعلق به انسان هایی جنایتکار بوده […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) در اینکه سیستم حقوقی و قضایی هر نظام حکومتی نیازمند نظام جزایی است، اختلافی نیست و تمامی اقوام و ملل در همهٔ ادوار تاریخ برای کنترل جامعه آن را لازم دانستهاند؛ اما چیزی که مورد اختلاف است، این است که چه چیزی جرم است؟ و میزان و نحوهٔ […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) عدالت عدالت یکی از مسایل زیربنایی و بسیار مهم در فلسفهٔ حقوق است. بحث از انواع حکومتها مبتنی بر دانستن چیستی عدالت است؛ زیرا تا معنای عدالت دانسته نشود، نمیتوان حکومتی طراحی کرد که عادلانه باشد. بحث عدالت، در پیشینهٔ خود فلاسفهٔ یونان را دارد. افلاطون در کتاب […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) ارتباط علم حقوق با دیگر دانشها در میان دانشها، علم اخلاق بیشترین قرابت را با علم حقوق دارد؛ از این رو، ما نخست به نحوهٔ ارتباط این دو دانش میپردازیم. فلسفهٔ حقوق، متکفل بحث یادشده است؛ زیرا این بحث، یکی از مبادی مهم و زیرساختهای اساسی علم حقوق […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) فصل هشتم : مبانی حقوق درآمد «حق»، امری پدیدار و برآمده از هستی است. برای همین است که میشود بر آن مطالعهٔ عقلانی و تحقیق فلسفی داشت. این بدان معناست که حقوق تابع نظامی است که از یک حقیقت مطلق برمیآید و روابط تمامی پدیدهها را تحت تأثیر […]
معرفی برخی از آثار فقهی فقه غنا و موسیقی کتاب حاضر بر آن است تا با ژرفپژوهی در منابع فقهی و با شناختی که از انواع صدا و موسیقی و دستگاههای آواز دارد و همچنین نیز روانشناسی مورد نیاز، حکم انواع صوت، صدا، غنا، موسیقی، طرب، ترجیع، لهو، لغو، لعب، باطل، رقص، کف زدن، سوت، […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) بخش دوازدهم: قضا و جزای اسلامی درآمد: اسلام برای پاک سازی فضای جامعه از جرم و بزه و رفع کشمکشهایی که برخی از آن قهری است، پیشزمینههای لازم را فراهم نموده و احکامی پیشگیرانه را در قالب نظام حقوق قضا و جزای اسلامی ارایه کرده است. بخش حاضر […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) بخش یازدهم: سیاستهای کلان اسلامی درآمد: سیاستهای کلان اسلام، احکام و رهنمودهای بسیاری است که به طور کلی و در ساختاری اصولی بر تمام بخشهای قانونمند دین حاکم است و در هیچ زمینهای نمیتواند هیچ حکمی به گونهای با این سیاستها تنافی داشته باشد. سیاستهای کلان اسلامی، کیان […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) درآمد: روابط طبیعی و معاشرت سالم مسلمانان با یکدیگر مورد اهتمام اسلام است. شریعت مقدس اسلام برای سالم سازی این روابط از خطر هر گونه گزند و آسیب، دورسازی آن از هر گونه آلودگی، ارتقای آن به صفا و صمیمیت و ایجاد سلامت و سعادت، رهنمودهای بسیاری را […]
مرحمت، محبت و عشق را باید تعبیر دیگری از شعور و درک وصف یا ذات دانست. کسی که به درک وصف یا ذات وجود و پدیدههای آن برسد، به محبت و عشق آنها رسیده است و چنین کسی است که میتواند خیر هر پدیده را به آن برساند؛ زیرا مرحمت، چیزی جز رساندن خیر به […]
حق تعالی در دلهای شکسته جای دارد و از چنین دلهایی باید ترسید که چوب حق برای دفاع از آنان مغز میشکند و این امر خود امداد حق است……
تبیین چهل و چهار ذکر از مهمترین آیات ذکر در قرآن کریم شناسنامه سرشناسه : نکونام، محمدرضا، ۱۳۲۷ - عنوان و نام پديدآور : سرود محبان: تبیین چهل و چهار ذکر از مهمترین آیات ذکر در قرآنکریم / محمدرضا نکونام. مشخصات نشر : اسلام شهر: انتشارات صبح فردا، ۱۳۹۳. مشخصات ظاهری : ۹۵ص.؛ ۱۱×۲۱ […]
گرچه عواطف سرشار زن ممکن است در برد بلند عقلی و سیر و رشد عقلانی او بهطور نوعی و نسبی تأثیر گذار بوده و زمینهٔ بروز موانع وصول گردد، ولی خدای حکیم برای صیانت او با تدبیر و ظرافت خاصّی، از طریق وضع قوانینی در شریعت، محدودیتهایی برای وی ایجاد نموده تا ضمن تصحیح و […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) بخش نهم: خانواده درآمد: پیوند مبارک زناشویی، آهنگ دلنواز و نغمهٔ موزون یکتایی و وحدت دو روح است. ازدواج که بر پایهٔ شوق و شور و عشق بنیان نهاده میشود، با همخوانی و هماهنگی دو روح و دور سازی آن دو از خمود، سستی و انزوا در چهرهٔ […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) بخش هشتم: تغذیه درآمد: تأثیر خوراکیها بر جسم و روح انسان، امری علمی، محسوس و تجربهپذیر است. خوراکیها همانگونه که مایهٔ رشد و سلامت جسم و روح است میتواند آشفتگی مزاجی، اختلال روانی و بیمارهای جسمانی را به همراه داشته باشد. از طرفی، عقل سالم در بدن سالم […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) بخش پنجم: اقتصاد درآمد: اسلام برای ایجاد نظم و فضای امن اجتماعی که کرامت انسانی و آرامش خاطر همگان را در سایهٔ توانمندیهای افراد و حقوق متقابل آنان تأمین مینماید، قوانین و مقرراتی را در راستای پیمانها و قراردادها بهپا داشته است. اسلام، این ساختارهای عقلایی و اجتماعی […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) درآمد: «حج»، آرمان و آزمون بزرگ الهی و زمینهساز تحول معنوی و تحرک باطنی و وسیلهٔ سیر و سلوک حجگزاران به سوی خداوند متعال است. حج، افزوده بر آثار معنوی و جاذبههای روحی، دارای منافع اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیز میباشد. اسلام این گردهمایی بزرگ مسلمانان را […]
براي مطالعه كتاب چشمانداز کلیات دیوان نکو ( با شرح و توضیح برخی غزلیات ) روي لينك كليك نماييد: چشمانداز کلیات دیوان نکو
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) طهارت زنان درآمد: ساختار وجودی انسان نسبت به زن و مرد؛ اگرچه وحدت یکسانی دارد، ولی به ظرف جنسیت، ویژگیهایی اساسی رخ مینماید که نمیتوان آن را نادیده انگاشت. لطافت و مطلوبیت و ساختار خلقتی ویژهٔ زن، موقعیت وی را در جهاتی ممتاز ساخته تا جایی که در […]
سورهٔ قدر «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ. إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ. وَمَا أَدْرَاک مَا لَیلَةُ الْقَدْرِ. لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ. تَنَزَّلُ الْمَلاَئِکةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کلِّ أَمْرٍ. سَلاَمٌ هِی حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ». به نام خداوند رحمتگر مهربان. ما آن را در شب قدر نازل کردیم. و از شب قدر چه آگاهت […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) وضو، غسل و تیمم درآمد: دین مبین اسلام نسبت به پاکی و طهارت اهتمام فراوان دارد تا جایی که میفرماید: خداوند پاکان را دوست دارد؛ «إن اللّه یحبّ التوّابین ویحبّ المتطهّرین». طهارت بر دو بخش ظاهری و باطنی است که طهارت باطنی به مصداق آیهٔ مبارکه، تطهیر از […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) بخش دوم: طهارت و نجاست درآمد: پس از بیان احکام تقلید که پیش زمینهٔ کردار شرعی است، احکام طهارت و نجاست دنبال میگردد. طرح پاکی و نجسی پدیدهای شرعی است که تنها فقه عهدهدار بیان احکام آن است و در مقابل، ادراک تمیزی و کثیفی، امری عرفی و […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) بخش نخست: تقلید درآمد: انسان با وجود سلامت و توانمندی که دارا بودن بلوغ، عقل، قدرت و اختیار را حکایت میکند، مفتخر به عنوان «مسؤول» و «مکلف» میگردد. تکلیف و مسؤولیتپذیری، اندیشه و ارادهٔ انسان را دو حقیقت ارزشی به شمار میآورد و انسان در چنین جایگاهی موجودی […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) فصل هفتم : فـقـه شیعـه درآمد برای صیانت دین در هر زمان؛ بهویژه زمان غیبت، امر فقاهت ـ گذشته از ضرورت عقلی ـ از جانب شرع پیشبینی شده است. همین امر، ابدیبودن و فعلیشدن و زندهماندن و حیات دینی جامعه را ضمانت میکند؛ زیرا مدیریت جامعه و تصدی […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) اصل اشتغال احتیاط از حیاطت و از مادهٔ «حوط» به معنای اشراف و فراگیری به همراه توجه و عنایت مشتق شده است؛ زیرا احتیاط همه احتمالات و اطراف علم اجمالی را با جهل به حکم واقعی با دقت و مراقبت تمام تحت پوشش خود میگیرد تا با برگزیدن […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد دوم) اصل برائت در شبههٔ حکمی (موضوع کلی) و موضوعی (موضوع جزیی) وجوبی یا تحریمی که دلیلی بر تکلیف در دست نیست و شک در اصل تکلیف میباشد و نیز در مواردی از شک در مکلفبه که در اصل اشتغال خواهد آمد، میتوان واجب مشتبه را ترک و حرام […]