فوايد آب خنک

منبع: علوم و نظرگاه‌های شاخص (جلد سوّم)

مصرف آبگوشت و نان و برنج‌های پرنشاسته بدون انجام کار سنگین و حرکت و ورزش و سوخت و سوز پایین، بر مواد زاید و سمی بدن می‌افزاید.

اما در استفاده از گوشت باید به این نکته توجه داشت که خوراک آبگوشت اگر به روش زودپز طبخ شود، باعث انقباض ذهن و عضلات می‌گردد و اعصاب را ضعیف می‌کند.

برای افراد سالم، آب نیز لازم است خنک نوشیده شود. خنکای آب صاف و گوارا سرمست‌کننده و نشاط‌بخش است. خداوند در قرآن‌کریم می‌فرماید: حضرت ایوب علیه‌السلام پس از تحمل دردها، رنج‌ها، مشقت‌ها و بیماری‌های دشوار از شماتت دشمنان رنجیده‌خاطر گشت و از خداوند مدد و یاری خواست. خداوند هم به او فرمود پای بر زمین بزن تا چشمه‌ای در آید و خود را در آن که خنکا دارد شست‌وشو بده و از آن بیاشام تا از همهٔ بیماری و غم‌ها آسوده شوی: «وَاذْکرْ عَبْدَنَا أَیوبَ إِذْ نَادَی رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِی الشَّیطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ. ارْکضْ بِرِجْلِک هَذَا مُغْتَسَلٌ بَارِدٌ وَشَرَابٌ»(۱)؛ و بندهٔ ما ایوب را به یاد آور آن‌گاه که پروردگارش را ندا داد که شیطان مرا به رنج و عذاب مبتلا کرد. به او گفتیم با پای خود به زمین بکوب، اینک این چشمه‌ساری است سرد و آشامیدنی. این آیه از خنکای آن آب می‌گوید. گواراترین آشامیدنی برای انسان، آب خنک است (نه آب بسیار سرد). چنین آبی می‌تواند میکروب‌ها را از بین ببرد و ضعف و ناتوانی بدن را برطرف کند. بازی با آب سرد و نگاه‌کردن به آن نیز موجب آرامش روانی می‌گردد. باید توجه داشت چشمه‌های آب گرم اگر فوایدی دارد برای گرمی آن نیست، بلکه به خاطر املاح موجود در آن می‌باشد. خوردن آب در صبح‌گاهان باعث شست‌وشوی معده می‌شود. آب، بهترین نوشیدنی مؤثر است. البته باید از آب‌های آلوده پرهیز کرد. باید از آب، بیش‌تر بهره برد. با آب می‌توان مناجات داشت و با آن سودا کرد. بهتر است افزون بر دوش، وان داشت و با آب در وان، از لذت آب بهره برد و با آب، بازی داشت و با آن انس پیدا کرد. چشم نیز باید بهرهٔ خود را از آب ببرد و باید به آب، مدتی نگریست. البته آبی که آلوده نبوده و پاک باشد. بازی با آب و بودن در آن هرچند به وان باشد، انسان را سرمست و بانشاط می‌سازد. همچنین قلقلهٔ آب و چرخاندن آب در دهان، برای رفع ترس و درمان وسواس مناسب است.

کسی که زیر فشار مضاعف مشکلی محصور شده و خستگی یا افسردگی و ناامیدی به وی هجوم می‌آورد، بهتر است با آب ولرمی که خنکی آن بیش‌تر باشد یا در صورت توان با آب خنک، استحمام نماید. در این صورت، عقل وی توان خود را باز می‌یابد و راهی برای حل آن مشکل می‌یابد.

در کنار چنین استحمامی، تمیزی دندان‌ها با مسواک و نخ دندان و شانه‌کردن و برس‌نمودن موها و نیز استفاده از عطر نیز بر توان عقل برای یافت سریع‌تر راه‌حل می‌افزاید. داشتن گل طبیعی در خانه و کنار میز کار، استفادهٔ همیشگی از آینه، و نیز گزاردن نماز در سجاده نیز اهمیت دارد.

۱ـ ص / ۴۱ ـ ۴۲٫

منبع: علوم و نظرگاه‌های شاخص (جلد سوّم)

مطالب مرتبط