احکام اجتماعی فقه حکمت گرا

 

قدرت نمایی در مقابل افکار ناهمگون به جای فیلتر

 به طور کلی برای مقابله، فیلتر شیوه درستی نیست. «الانسان حریص علی ما منع»؛ باید به جای فیلتر در مقابل افکار ناهمگون قدرت نمایی داشت. ایجاد مانع در بسیاری از موارد نتیجه منفی می دهد، نمی شود گفت صنعت و پیشرفت بد است. اینکه به طور مثال یک روز بگویی امری حرام است و در فرصتی نه چندان دور بگوییم خوب است نشان دهنده کاستی نظریه پردازی است. جهان، جهانی باز است و نمی توان جلوی آن را گرفت، بله باید قدرت مبارزه را بالا برد تا دنیا نتواند به ما ضربه بزند.

 

نمی توان همواره جلوی چشم مردم و جامعه را بست

الان که هم استفاده منفی بسیاری علیه اسلام و انقلاب می شود و هم استفاده مثبت. باید دانشمندان و بزرگان دین قدرت نمایی معقول داشته باشند، می بینم که بسیاری از اساتید، دانشجویان، عالمان دینی و طلبه های فاضل ما هم صفحه دارند، گروهی از خانواده ها هم از این طریق با هم در رابطه هستند و از احوال هم آگاه می شوند و در واقع با شبکه های اجتماعی فاصله ها بسیار کم می شود.

 استفاده منفی هم بسیار است، نه تنها فیسبوک اینگونه است که سایر شبکه های اجتماعی حتی داخلی هم همین گونه است. آیا از شبکه اجتماعی کلوپ و غیره استفاده منفی نمی شود؟ آیا کسی که می گوید فیسبوک فیلتر باشد می گوید بقیه شبکه ها هم فیلتر شود؟ به طور اساسی دیگر موارد هم همین گونه است.

 امروز روشن است که با وارد شدن موبایل به جامعه، دروغ افزایش پیدا کرده است چون با تلفن ثابت طرف نمی توانست از داخل منزلش بگوید من در سفر هستم اما الان داخل منزل است می گوید من مسافرتم، موبایل دروغ را  افزایش می دهد حتی می تواند منفیات دیگری را هم ایجاد کند، پس ما بگوییم استفاده از موبایل هم ممنوع است؟ وقتی که گفتی به طور مثال رایتل حرام است پس استفاده از آیفون تصویری هم می شود حرام باشد! ما نمی توانیم همواره جلوی چشم مردم و جامعه را ببندیم.

 

در جامعه فقیر نمی توان حدود را اجرا کرد

 در جامعه فقیر نمی توان حدود را اجرا کرد و بر گرده افراد ضعیف شلاق فرود آورد.

اجرای حدود بستر مناسب خود را می طلبد و مهمترین آن اجرای عدالت از ناحیه دولتمردان است.

وقتی هشتاد درصد ثروت در دست بیست درصد جامعه و بیست درصد آن در دست هشتاد درصد است این ضعیف است که به شلاق حدود سپرده می شود و ننگ و فساد متمولان کمترین صدایی ندارد و پول هرچیزی را می پوشاند.

در چنین جوامعی متولیان امور دینی تکلیفی برای اجرای حدود ندارند و گناهانی که انجام می شود بر عهده خلفای جور است.

 

امروز روز فهم قرآن کریم است

قرآن حفظ کردن در زمانی ثواب داشت که انسانها حامل قرآن بودند و در جنگها از بین می رفتند اما امروز اگر از من بپرسند می گویم ثوابی در حفظ نیست. این بچه همه قرآن را هم که حفظ کند یک دیسکت یا فلش است که همه قرآن در آن حفظ شده است. امروز روز قرآن فهمی است.

 

جامعه گرسنه و فقیر و ساختمانهای مذهبی و مساجد مجلل

انفاق دارای سیستم , روش و تناسب است؛ یعنی تا در جامعه گرسنه و فقیر وجود دارد سزاوار نیست ساختمانهای مذهبی و مساجد مجلل بسازیم.

 

هزینه حج عمره را به فقرا بپردازید تا مجبور نشوند کلیه بفروشند

در جامعه اسلامی باید به دنبال اجرای عدالت و رفع ظلم باشیم و الا با ظاهرسازی اسلامی و پخش همزمان اذان و نماز در سراسر جامعه و برافراشتن گلدسته و گنبد نمی‌توان به جامعه اسلامی رسید.

یکی از معیارهای جامعه اسلامی توجه به فقرا و فقرزدایی است … کسانی را می‌شناسم که بیش از ۴۰ حج واجب به جای آورده‌اند، غیر از دفعاتی که به عمره رفته‌اند؛ یعنی اینها از پیامبر (ص) هم بیشتر حج به جا آورده‌اند. این در حالی است که ما در کشورمان تعداد زیادی فقیر داریم که به سختی زندگی می‌کنند.

در جامعه‌ای که افراد آن به خاطر رفع گرفتاری‌ها، کلیه می‌فروشند و به خاطر فقر دچار نقص عضو می‌شوند، رفتن به سفر عمره جایز نیست. افراد هزینه حج عمره را به فقرا بپردازند تا مجبور نشوند کلیه بفروشند.

 

مطالب مرتبط