در فقه آمده: مستحب است کاسب هزینهٔ روزانهٔ خود را به دست آورد و بقیهٔ کالاهای خود را به قیمت تمام شده به دست مردم برساند و از آن سود نگیرد.
این گزارهٔ فقهی به این معناست که کاسب در برخورد با مردم، انصاف، محبت، عشق و گذشت را پیش گیرد.
جامعهای که سودانگار است حتی اگر صورت ایمانی را داشته باشد جامعهای است که میخواهد به سود خود برسد و جامعهای اطاعتی نیست، بلکه جامعهای طمعمدار است که بویی از عشق و محبت و صفا در آن نیست و هر کس درآمد اضافهای داشته باشد آن را برای تَرَک پای خود هزینه میکند، اما دستگیری و حمایتی از دیگران ندارد.
جامعهای که عشق دارد پای آن، تَرَک طمع ندارد و همه دستگیر یکدیگر میشوند و جامعه مصداق: «وَمَا أُمِرُوا إِلاَّ لِیعْبُدُوا إِلَها وَاحِدا لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُو»(۱) میشود. چنین جامعهای بهجز امر تعبدی نمیشناسد و امر توصلی و ارشادی برای خود قایل نیست و تمام متوجه به حق تعالی و قرب او میگردد.
———————————————————–
۱٫ توبه / ۳۱٫