منبع: آموزش مقامات موسیقی ایرانی ( دستگاهها و گوشهها و تحلیل فلسفی و درمانی نواها و آهنگها )
صوت از مظاهر طبیعی تمامی پدیدههاست و با آنچه طبیعی عالم است، نمیشود درگیر شد، بلکه باید حقایق طبیعی را پذیرفت. البته پذیرش حقایق طبیعی به معنای نادیده انگاشتن مرزهای شرعی نیست، بلکه آموزههای دینی، حافظ و نگهدارندهٔ طبیعت بکر و تربیت نشده و تحت تعلیم واقع نشده است.
ابنسینا در عباراتی که گذشت، چه نیکو میاندیشد و چه زیبا میگوید:
«صوت، حلاوت خود را دارد و چنانچه کسی از آن بهره نبرد، آن را در جای دیگر نمییابد.»
به حقیقت چنین است که صوت، حلاوتی آسمانی است و اگر کسی از آن بهره نبرد، از اموری بینصیب مانده است. خداوند صوت را در نهاد آدمی و تمامی پدیدهها قرار داده است. صوتآفرینی تمامی پدیدهها قدرتی انکارناپذیر است که در طبیعت تمامی آنها وجود دارد. صوت، نغمه، آوا، لحن، طرب، مد، چهچهه همه خصوصیاتی است که تمامی پدیدهها دارند، و طبیعت، سرشار از آن است. در این میان، انسان بهتر از دیگر پدیدهها میتواند بخواند؛ حتی از بلبل و قناری نیز آوازی خوشتر دارد. انسان چون دارای مقام جمعی است، کمال دیگر پدیدهها را میتواند ظاهر سازد، ولی دیگر پدیدهها هر یک، کمالی ویژه دارند؛ زیرا از مقام جمعی بیبهرهاند و هر کدام تنها به یک صورت، آواز میدهند و صوت میآفرینند.
منبع: آموزش مقامات موسیقی ایرانی ( دستگاهها و گوشهها و تحلیل فلسفی و درمانی نواها و آهنگها )