روان‌شناسی توفیق و جذب

منبع: علوم و نظرگاه‌های شاخص (جلد سوّم)

اگر لیوانی پر از آب را به دست بگیرید و آن را برای مدتی طولانی بالا نگه دارید، با این‌که وزن لیوان آب تغییری نمی‌کند، اما رفته‌رفته همین وزن اندک سبب می‌شود به دست فشار بیاید و درد بر آن عارض شود. اندیشه‌های منفی و کدورت‌ها در زندگی چنین تأثیری دارد و اگر به صورت مدام و در مدتی طولانی در ذهن و قلب نگه داشته شود، اراده و دیگر ابعاد وجودی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و فرد دیگر بر انجام بسیاری از کارهای مثبت نه توانایی دارد نه انگیزه‌ای. ضمن آن که همراه داشتن مشکلات و امور منفی، امور منفی دیگری را نیز جذب خواهد کرد و فرد را سنگین‌بارتر می‌سازد. فکرکردن به مشکلات زندگی و به پیشامدهای منفی اگر پیوسته باشد و در پایان هر روز و پیش از خواب، زمین گذاشته نشوند و از صفحهٔ ذهن و دل، فرمت و جارو نشوند، انرژی فرد را تحلیل می‌برد و او را که ظرفی از امور منفی شده است، مسانخ با بدی‌ها و بدها می‌گرداند. مسانخت نیز جاذب است و فرد را به سوی بدها و بدی‌ها می‌کشاند.

اگر در زندگی روزمره کسانی هستند که در حق ما کم‌مهری می‌کنند یا بدی می‌نمایند، باید به خاطر سبکباری ذهن و دل خود و به دست آوردن توفیق و توان جذب نیروهای خیر و کمال نیز که شده از کار آنان گذشت. سنگین‌بار شدن از امور منفی، درون را به مخزنی از بنزین تبدیل می‌کند که اگر شعله منفی‌بینی دایمی و کینه را روشن سازد، نخست خود فرد را در آتش می‌سوزاند و سپس به دیگران سرایت می‌کند. چیزی که اندک آن فراوان است و توان نابودگر و تخریب‌کننده‌ای برای آدمی دارد، ناسازگاری و بدتر از آن، دشمنی و کینه نسبت به دیگران و بدتر از آن، لجاجت برای انتقام‌جویی است. کسی که در دل خود از دیگری خرده و کینه به دل می‌گیرد و از بدی محافظت می‌کند و همواره آن را در دل تکرار می‌نماید و نمی‌تواند آن را فراموش کند، بر چرک باطن خود می‌افزاید و چاهی می‌شود که نجاست نگاه می‌دارد. چنین کسی شرّ و پلیدی را به خود جذب می‌کند. باید شب‌ها درون خود را از هرگونه رنجیدگی و چرک منفی‌بینی و بداندیشی پاک کرد و با «رضایت» سبکبار بود. سبکباری، زمینه و بستر را برای ظهور مثبت «قانون جذب» و مسانخت با خوبی‌ها و نیروهای خیر آماده می‌سازد. سبکباری، قانون جذب را به مسیری می‌کشاند که امکانات و موهبت‌های زندگی را «نعمت» می‌سازد و آن را از تبدیل به «نقمت» و وبال دور می‌گرداند. ثروت در صورتی نعمت است که «سلامت» و «امنیت» با آن باشد و جذب روان و جان آدمی گردد و با او به هرجا که می‌رود، منتقل شود وگرنه چنان‌چه سلب آرامش روانی کند و استرس ورشکستگی، سرقت، اخاذی، امساک و بخل یا بیماری با آن همراه باشد، دیگر جذب جان نمی‌گردد، بلکه وبالی سنگین‌بار می‌شود. قانون جذب در پرتو مثبت‌اندیشی و مسانخت با نیروهای خیر، زندگی را «رضایتمندانه» و به «کام» و گوارا می‌سازد و سبب می‌شود فرد از همان که دارد و در اختیار و در خدمت اوست، بهرهٔ مثبت و رضایتمندانه و خیرخواهانه ببرد.

اگر کسی امکانات، ثروت، اموال و سرمایه و درآمد فراوانی داشته باشد، اما از آن گوارایی نبیند، در حقیقت، مسانخت و سازگاری با این امکانات ندارد و مسیر قانون جذبِ آن‌ها را نشناخته است، و تنها این امکانات را با خود جمع و همراه کرده است، نه همدل. آشنایی با قانون جذب و رعایت مشابهت‌ها و مسانخت‌ها و توان همدلی با الگوهایی که کمال آنان را خواستار می‌شویم، حکم دفترچهٔ راهنمای استفاده از سیستم پدیده‌های هستی را دارد. مهم‌ترین خاصیت قانون جذب، سرعت بخشیدن و شتاب دادن به فرآیند رسیدن به خواستهٔ حقیقی می‌باشد.

…ادامه دارد

منبع: علوم و نظرگاه‌های شاخص (جلد سوّم)

مطالب مرتبط