منبع: آموزش مقامات موسیقی ایرانی ( دستگاهها و گوشهها و تحلیل فلسفی و درمانی نواها و آهنگها )
۵۳۳
حزین
وزن عروضی: فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
ــ U ــ ــ / ــ U ــ ــ / ــ U ــ ــ / ــ U ــ
بحر: رمل مثمن محذوف
در غریبی ناله کردم هیچ کس یادم نکرد
در قفس جان دادم و صیاد هم یادم نکرد
۵۳۴
راجعه
وزن عروضی: مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن
مستفعلن مفاعلُ مستفعلن فَعَل
ــ ــU ــ / U ــU U / ــ U ــ /U ــ
بحر: مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف
من رشتهٔ محبت تو پاره میکنم
شاید گره خورد، بهتو نزدیکتر شوم
۵۳۵
ساقینامه
وزن عروضی: فَعُولُن فَعُولُن فَعُولُن فَعَلْ
U ــ ــ /U ــ ــ /U ــ ــ /U ــ
بحر: متقارب مثمن محذوف
شبی یاد دارم که چشمم نخفت
شنیدم که پروانه با شمع گفت
که من عاشقم گر بسوزم رواست
تو را ناله و آه و زاری چراست
تو بگریزی از پیش یک شعله خام
من استادهام تا بسوزم تمام
تو را آتش عشق اگر پر بسوخت
مرا بین که از پای تا سر بسوخت
۵۳۶
ساقینامه
وزن عروضی: فَعُولُن فَعُولُن فَعُولُن فَعَلْ
U ــ ــ /U ــ ــ /U ــ ــ /U ــ
بحر: متقارب مثمن محذوف
بیا ساقی آن می که حال آورد
کرامت فزاید کمال آورد
بیا ساقی آن می که عکسش ز جام
به کیخسرو و جم فرستد پیام
بیا ساقی آن کیمیای فتوح
که با گنج قارون دهد عمر نوح
بیا ساقی آن آبِ اندیشهسوز
که گر شیر نوشد شود بیشهسوز
بیا ساقی آن می که حور بهشت
عبیر ملایک در آن میسرشت
بیا ساقی آن می که شاهی دهد
به پاکی او دل گواهی دهد
۵۳۷
ساقینامه
وزن عروضی: فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
ــ U ــ ــ / ــ U ــ ــ / ــ Uــ
بحر: رمل مسدّس محذوف
گفت مجنون من نمیترسم ز نیش
صبر من از کوه سنگین است بیش
لیک از لیلی وجود من پر است
این صدف پر از صفات آن دُر است
داند آن عقلی که او دلروشنی است
در میان لیلی و من فرق نیست
ترسم ای فصّاد چون فصدم کنی
نیشتر ناگاه بر لیلی زنی
من کیام، لیلی و لیلی کیست، من
هر دو یک روحیم اندر دو بدن
مصرع دومِ آخرین بیت، اگر اینگونه باشد، دقت فلسفی مییابد:
من کیام، لیلی و لیلی کیست، من
هر دویک روحیم اندر بی بدن
۵۳۸
نیشابور
وزن عروضی: مفاعلُن فَعَلاتن مفاعلن فَع لُن
U ــ U ــ / U U ــ ــ /U ــ U ــ / ــ ــ
بحر: مجتث مثمن مخبون محذوف
مباش در پی آزار و هرچه خواهی کن
که در شریعت ما غیر از این گناهی نیست
منبع: آموزش مقامات موسیقی ایرانی ( دستگاهها و گوشهها و تحلیل فلسفی و درمانی نواها و آهنگها )