دستگاه مثنوی سه‌گاه

آموزش مقامات موسیقی ایرانی

منبع: آموزش مقامات موسیقی ایرانی ( دستگاه‌ها و گوشه‌ها و تحلیل فلسفی و درمانی نواها و آهنگ‌ها )

پهلوی یا مثنوی سه‌گاه گوشه‌ای مستقل از سه‌گاه و ردیف مستقلی است که هم‌چون مثنوی، صوت و صدا و اشعار بسیاری را به خود اختصاص داده است. این نوع از مثنوی با مثنوی بیات ترک متفاوت است و افزون بر تفاوت در ملاحت، ریتم ویژهٔ خود را دارد و کشیده‌تر از مثنوی بیات است.

۲۵۵

مثنوی

وزن عروضی: مستفعل مستفعل مستفعل فَع لُن

ــ ــ U U / ــ ــ U U / ــ ــU U / ــ ــ

مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن (عروض سنتی)

بحر: هزج مثمن اخرب مکفوف محذوف

دل نیست کبوتر که چو برخاست نشیند

از گوشهٔ بامی که پریدیم پریدیم

۲۵۶

سوختم

وزن عروضی: فاعلاتن فاعلاتن فاعلن

ــ U ــ ــ / ــ U ــ ــ / ــ Uــ

بحر: رمل مسدّس محذوف

درآمد

وه که زین عشق نهانی سوختم

جسم و جان را در جوانی سوختم

هم‌چنان پروانه‌ای دیوانه‌سر

در طریق جان‌فشانی سوختم

مویه

سوختم اما نه چون شمع و چراغ

چون گل از باد خزانی سوختم

مخالف

خواستم با یار بنشینم دمی

ناگهان چون برق آنی سوختم

شوربختی بین که در آغوش بحر

بی‌سبب از تشنه‌کامی سوختم

منبع: آموزش مقامات موسیقی ایرانی ( دستگاه‌ها و گوشه‌ها و تحلیل فلسفی و درمانی نواها و آهنگ‌ها )

مطالب مرتبط