علوم و نظرگاه‌های شاخص

علوم و نظرگاه‌های شاخص

« علوم و نظرگاه‌های شاخص » ارايه دهنده مهم ترين ديدگاه ها و اصول و قواعد پايه و مبنايي است كه در دانش هاي گوناگون دارم.

اين كتاب در سه جلد تنظيم شده است. جلد نخست آن علوم پايه را مي آورد. فصل نخست از مهم ترين آرايي كه در ادبيات فصيح و نوين دارم و از لزوم دانش اشتقاق مي گويد. فصل دوم، منطق علمي، فصل سوم، قرآن كريم، فصل چهارم، فلسفه وجود و ظهور و فصل پنجم عرفان محبوبان را رخنمون مي سازد.

در ادبيات، چيستي زبان و معناشناسي دستگاهمند و پيش فرضهاي مهم زبان و ادبيات قرآني و چيستي تأويل و تفسير و مغالطه هاي رهزن در فهم قرآن كريم را آورده ام.

از مهم ترين گزاره هاي ادبي اين فصل، حكيمانه بودن وضع لفظ براي معنا مي باشد.

در فصل دوم، قضيه هاي بديهي و يقيني و ابده بديهيات كه تمامي گزاره هاي نظري منطق به آن باز مي گردد، توضيح داده شده است. منطق تعريف، منطق قضيه ها ، منطق محمول ها، و مغالطات از مهم ترين بخشهاي اين فصل مي باشد.

فصل سوم، ويژگيهاي « تفسير هدي » و پيشنهاد تأسيس و مديريت شهر قرآن كريم را پيش مي كشد و با طرح چيستي وحي و نبوت، زبان قرآن كريم و مسير صدق و انس و رفاقت براي آشنايي با اين زبان را توضيح مي دهد.

فلسفه وجود و ظهور، نظرگاه هاي شاخص ما را در سه بخش فلسفي: هستي شناسي، انسان شناسي و معرفت شناسي تبيين مي كند.

در « عرفان محبوبان» همين سه عنوان با نگاه عرفاني آمده است و در آن از توحيد و ولايت انسان كامل گفته ايم.

اين فصل به بازانديشي منابع مهم عرفان محبي يعني شرح منازل السائرين، نمط نهم و دهم الاشارات و التنبيهات، شرح فصوص الحكم، شرح مصباح الانس و شرح تمهيد القواعد مي پردازد و موقعيت جناب محيي الدين عربي و شاگرد وي جناب صدرالدين قونوي و مهم ترين كتاب عرفاني آنان را توضيح ميدهد.

در جلد دوم اين كتاب، اصول فقه و زيرساخت علمي آن، فقه شيعه با تكيه بر اجتهاد مبتني بر موضوع شناسي و ملاك يابي و مباني حقوق آمده است.

جلد سوم كتاب « علوم و نظرگاه‌های شاخص » چشم اندازي بر آراي شاخص ما در روان شناسي، جامعه شناسي، دانش زندگي، ذكر معنوي، اسماي حسناي الهي، استخاره قرآن كريم، علم تعبير رؤيا و زبان بدن مي باشد.

مطالب مرتبط