سلامت همه‌جانبه

سلامت اجتماعی و رشد فرهنگی

پيش نويس كتاب قانون – جلد يكم – قانون ولايت.

سلامت همه‌جانبه

خط ۲۴۱ : اقتدار و امنیت و مصونیت، معلول سلامت است و شعبه‌های چندی می‌یابد؛ از جمله: قانون مدوّن عالمانه و درست، انتخاب مدیران سالم، پاک و مقتدر، ترویج فرهنگ قانون‌مداری و ارتقای این فرهنگ به صورت علمی. در میان عوامل ایجاد مصونیت، ارتقای علمی و فرهنگی جامعه و آگاهی و اقتدار مدیران ـ که لیاقت آنان را رقم می‌زند ـ و پاسداشت شایسته‌سالاری، نقشی کلیدی دارد؛ به‌گونه‌ای که با ضعف هر یک از دو پایهٔ گفته شده، مصونیت آسیب می‌بیند.

خط ۲۴۲ : مصونیت و امنیت، امری فرمایشی، قانونی و بخشنامه‌ای نیست، بلکه تابع فرهنگ سلامت است. مصونیت، فقط با توسعهٔ پایدار و رفاه تحقق نمی‌یابد؛ زیرا می‌شود تمامی امکانات و رفاه عمومی را سامان

(۲۳۳)

بخشید، ولی با نبود سلامت، حقوق مردمانْ محترم دانسته نمی‌شود. بنابراین، ارزش هر فرد و هر دولتی در گرو کارها و خدماتی که دارد نیست؛ بلکه نخستین معیار برای ارزش‌سنجی، سلامت آن است. سلامت، همان قانون اجراشده است و تمامی خطوط قانون تا عملیات درست آن را در خود دارد.

سلامت اجتماعی و رشد فرهنگی

خط ۲۴۳ : امنیت بر محور سلامت اجتماعی است و سلامت اجتماعی در گرو رشد فرهنگی و اقتدار است. اگر سلامت اجتماعی نباشد، قانون هرچند درست باشد و به‌درستی تصویب شود، ضمانت اجرا ندارد و امنیت تأمین نمی‌شود. سلامت، مجموعه‌ای از آگاهی‌ها و دارایی‌ها (توانمندی‌های روحی روانی و جسمی) است که به فرد و جامعه شخصیت، حرمت، خودباوری و نیروی بازدارندگی از تجاوز را می‌دهد.

خط ۲۴۴ : مراد از سلامت اجتماعی، سلامتی همه‌جانبه و دور از آلودگی و فساد در تمامی زمینه‌های فرهنگی، اخلاقی، اقتصادی، اداری، اجتماعی، سیاسی و نظامی است. مصونیت، معلول امنیت و امنیتْ معلول سلامت است و قدرت از مؤلفه‌های دخیل در سلامت و جزو علت و شرط لازم است، نه تمامی آن و شرط کافی.

خط ۲۴۵ : مصونیتِ برخاسته از سلامت اجتماع، بیش‌ترین تأثیر را از فرهنگ می‌پذیرد. در اجتماع سالم، هم افراد و هم حاکمان، این فرهنگ را می‌یابند که حقوق دیگران را بشناسند و آن را محترم بدارند و درگیری، تجاوز و نادیده گرفتن حقوق دیگران را بی‌احترامی به انسانیتِ خود

(۲۳۴)

قلمداد کنند.

آموزش و پرورش و بهداشت و درمان رایگان

خط ۲۴۶ : مقام رهبری برای ایجاد امنیت همه‌جانبه به‌خصوص حفظ حیثیت و کرامت افراد جامعه، نظام آموزش و پرورش و نیز بهداشت و درمان را به صورت واقعی رایگان قرار می‌دهد.

پيش نويس كتاب قانون – جلد يكم – قانون ولايت.

مطالب مرتبط