نفقه و هزینه‌های زندگی همسر

نفقه و هزینه‌های زندگی همسر

پيش نويس كتاب قانون – جلد يكم – قانون ولايت.

نفقه و هزینه‌های زندگی همسر

خط ۴۳۶ : تأمین هزینه‌های زندگی همسر متناسب با شأن اجتماعی وی و نفقهٔ زن و معیشت او بر مرد واجب است و نفوذ ولایت شوهر بر همسر به آن مقید می‌باشد. «معیشت» به حداقل امکانات مورد نیاز برای زندگی سالم گفته می‌شود. نفقه باید از درآمد حلال تأمین شود. اگر مردی توانایی کسب درآمد حلال و تأمین هزینه‌های همسر خود را ندارد، می‌تواند همسر خود را طلاق دهد تا با دادن آزادی به وی، اجحافی به او وارد نیاورد. در چنین شرایطی نباید به خاطر تشکیل و حفظ خانواده، تن به معصیت و کسب درآمد حرام داد و عزوبت و تنهایی جایز است و این امر، نه‌تنها فرد را از طریق ولایت و سنت بیرون نمی‌برد، بلکه او را از ابتلای به حرام به صورت مستمر باز می‌دارد.

استقلال همسر در امور مالی

خط ۴۳۷ : همسر در امور مالی خود مستقل می‌باشد. اگر شوهر مالی به همسر خود ببخشد، زن مالک مستقل آن می‌شود. زن در مال خود تصرفاتی را می‌تواند انجام دهد که به شؤون همسر و حرمت وی تعدی

(۳۲۵)

نداشته باشد. برای نمونه اگر یکی از بستگان و آشنایان همسر با شوهر دارای اختلاف شدید می‌باشد و زن بخواهد از مال خود چیزی به او دهد که به تقویت جنبهٔ خصومت وی با شوهر او منجر می‌شود و شوهر به آن رضایت نداشته باشد، چنین تصرفی برای زن مجاز نمی‌باشد و شوهر می‌تواند از آن ممانعت داشته باشد.

پيش نويس كتاب قانون – جلد يكم – قانون ولايت.

مطالب مرتبط