پيش نويس كتاب قانون – جلد يكم – قانون ولايت.
اهتمام به اقتصاد
خط ۱۶۳: مدیریت اقتصادی، مهمترین بخش مدیریت کشور است که هر چیزی را متأثر از خود میگرداند. بنابراین کمترین اهمالی در مدیریت سیستمیک این بخش و بیکفایتی یا نفوذ فساد، تمامی بخشهای کشور را
(۱۹۶)
دچار ضعف و رکود و فساد و یأس میسازد و امنیت و اقتدار آن را از ریشه متزلزل میگرداند و هرچند نیروی نظامی و دفاعی کشور در اوج شکوه خود قوی بنماید، ناامنی و فساد از این ناحیه تمامی فضای کشور را در خود خواهد گرفت.
تفقه دینی بنیان مهندسی اقتصاد ولایی
خط ۱۶۴ : نظام اقتصاد ولایی از تفقه در دین به دست میآید و مبتنی بر فقه و اعتقاد شیعی و فرهنگ ولایی میباشد؛ بنابراین بدون تفقه درست دینی نمیتوان نظام اقتصادی اسلامی داشت. مهندسی اقتصاد اسلامی بر فرهنگ دینی و ترویج فرهنگ دینی و نهادینه کردن آن در جامعه، مبتنی بر ساماندهی اقتصاد و متفرع بر آن است. رابطهٔ فقه با سیاست و اقتصاد تضایف است و مشکلات و ضعف یکی به دیگری هم سرایت میکند.
ریشههای مکتبی اقتصاد منحصر ولایی
خط ۱۶۵ : اقتصاد ولایی متأثر از اعتقادات شیعی و ولایت عمومی است و بر عدالت، انصاف، محبت، بخشش و دوری از دنیاطلبی استوار است و با هر گونه ظلم و اجحاف به بندگان خدا ناسازگار است. بنابراین اصرار بر سودمحوری از هر مسیری را برنمیتابد؛ برخلاف اقتصاد سرمایهداری که بهرهکشی و استثمار را حتی در قالب ایجاد جنگ و کشتار انسانها و تخریب منابع آنها با اصل سودمحوری خودخواهانه و انسانگرایی بریده از خدا به شدت تعقیب مینماید و اقتصاد را ریشهٔ فرهنگ زندگی خود و اصل اول قرار داده است و چپاول را سیستمیک و دنیا را جنگل سلطهٔ مدرن نموده است. تجارت، در اقتصاد ولایی اقتضای سود را دارد و
(۱۹۷)
سودآوری در آن اصل و محور نیست.
مدل اقتصاد ولایی با اقتصاد اشتراکی سوسیالیسم نیز متباین است. اصل مالکیت فردی، برای هر فرد معتقد کرامت و برای کسب و کار و مال او احترام قایل است. این اقتصاد بر عدالت و تمایز متناسب و اختلاف طبیعی معقول استوار است، نه بر تساوی و نفی اختلاف که تفاوت خود اصلی طبیعی است؛ در عین حال که تکاثر به معنای رکود سرمایه و فقر را مردود میشمرد. در این اقتصاد، اصل فقر از بین نمیرود، همانطور که اصل بیماری از جامعهٔ انسانی حذف نمیشود؛ اما فقر محدود میگردد و به فقیران بهطور خاص رسیدگی میشود. حاکمیت در برابر فقر عمومی یا مفرط مسؤول است. فقر مفرط دارای حکایت و اثر خارجی است. شیوع گدایی و تکدیگری یا فحشا، دزدی، حیله و تقلب، کمفروشی یا استفاده از کالاهای مستعمل، از نشانههای عمومیشدن فقر مفرط و بیماری سیستم چیرهٔ اقتصادی است.
مدل اختصاصی اقتصاد ولایی
خط ۱۶۶ : جامعهٔ ولایی، مدل و الگوی اختصاصی خود را دارد و از آن مواظبت مینماید. در جامعهٔ ولایی بیآلایشی، سادگی و همترازی با عموم مردم، ارزش میباشد و مردم ولایت را حقیقتی برای ارتقا و کمال خود و مربی جامع و متخصص برای رشد معنوی و مادی مییابند؛ استادی الهی که نظیر ندارد و خیرخواه همه به محبت و عشق ربوبی میباشد.
پيش نويس كتاب قانون – جلد يكم – قانون ولايت.