نیروی امنیت و اطلاعات کشور

نیروی امنیت و اطلاعات کشور

پيش نويس كتاب قانون – جلد يكم – قانون ولايت.

خط ۳۴۱ : نیروی امنیت و اطلاعات کشور بر کار تمامی قوا و مسؤولان و کارگزاران آن‌ها و نیز بر هر چیزی که به امنیت ملی یا منطقه‌ای و به اقتدار کشور مربوط می‌شود؛ خواه در داخل کشور باشد یا بیرون مرزها و خواه

(۲۷۵)

حفاظت و حراست نظامی باشد یا غیر نظامی به‌خصوص در مسایل اقتصادی، احاطه و اشراف اطلاعاتی دارد و در این کار چشم صادق ولایت و امین مردم می‌باشد.

خط ۳۴۲ : انتخاب مسؤول نیروی امنیت و اطلاعات با رهبری می‌باشد.

خط ۳۴۳ : نیروهای اطلاعاتی در صورت سلامت، ولایی می‌گردند و در صورت انحراف، از خبیث‌ترین و متجاوزترین انسان‌ها به حقوق دیگران می‌شوند؛ همان‌طور که در مسؤولیت خود بسیار می‌شود که درگیر دوران میان وجوب یا تحریم و شبهه در تشخیص حکم می‌گردند؛ از این رو تربیت و مراقبت از آن‌ها دارای روش خاص می‌باشد که در قانون مربوط آمده است.

خط ۳۴۴ : نیروهای امنیت و اطلاعات از لحاط روانی نباید دچار کمبود شخصیت و حقارت باشند. این نیروها لازم است ارتباط معنوی خود با خداوند را مستحکم کنند و در معرفت نفس و شناسایی عیوب خود و رفع آن‌ها پایدار باشند تا از موقعیت خود برای تجاوز به حریم مسلمانی استفاده نکنند و حرمت شخصی و موقعیت اجتماعی او را که مورد اهتمام شدید خداوند می‌باشد، لکه‌دار نسازند و به او تعدی و تجاوزی نداشته باشند و آزادی او را سلب نکنند.

خط ۳۴۵ : نیروهای امنیت و اطلاعات در برابر مردم، کمال رفق و رسیدگی را دارند. آنان باید قدرت کتمان داشته باشند تا به غیبت یا اشاعهٔ فحشا و معصیت مبتلا نگردند و خود عامل از بین رفتن قبح منکرات و ترویج فساد عمومی نشوند. تجسس و تفتیش کردار مردم به صورت اولی و

(۲۷۶)

تفتیش عقاید در هر حالی برای تمامی این نیروها ممنوع می‌باشد و اسلام می‌خواهد جامعه به تطهیر ظاهری خود باقی باشد و این نیروها باید تنها به حیثی که به امنیت و به اطلاعات کارآمد مربوط می‌شود بپردازند و به حریم شخصی افراد که دخالتی در امنیت یا اطلاعات و آگاهی کارآمد ندارد، ورود ننمایند.

خط ۳۴۶ : نیروهای امنیت و اطلاعات باید چنان خودساخته باشند که برای هیچ کسی پرونده‌سازی ننمایند و اگر مرتکب اشتباهی شدند، خطای خود را بپذیرند و خسارت‌های آن را به گونهٔ سیستمیک جبران نمایند و نیز اگر کمبودی را در یکی از مردم عادی اطلاع یافتند، برای رفع آن بکوشند.

خط ۳۴۷ : ناظران نیروهای امنیت و اطلاعات ومسؤولان ارشد آن‌ها لازم است از باهوش‌ترین و مقاوم‌ترین افراد انتخاب شوند تا بتوانند از این نیروها حفاظت و حراست داشته باشند و خطاها یا جرایم این نیروها و پرونده‌های جعلی احتمالی از ناحیهٔ آنان را تشخیص دهند و عاملان آن‌ها را شناسایی نمایند و اقدامات ضداطلاعاتی را خنثا نمایند. آنان نباید از هیچ پرونده‌ای به مسامحه بگذرند که کم‌ترین مسامحه حتی در یک پرونده و نادیده‌گرفتن یا غفلت از پرونده‌سازی در آن یا ارتکاب تفتیش عقاید، به‌گونه ی تصاعدی و مضاعف به تضییع حقوق عموم مردم و تزریق اضطراب به جامعه و بی‌اعتمادی به پناه امن این نیروها که امری خودبرانداز و غرض‌سوز است و به سست‌شدن پایه‌های نظام ولایی منجر خواهد شد.

(۲۷۷)

خط ۳۴۸ : نیروهای اطلاعاتی به حسب کاردانی، دقت و تجربه قابل اطمینان و وثوق می‌باشند و باید مخفی و گمنام بمانند؛ بنابراین در کارهایی که به افشای هویت آنان بپردازد، مانند شهادت در دادگاه، از آنان استفاده نمی‌شود و رسانه‌ها اجازهٔ نشر تصاویر آنان را ندارند.

خط ۳۴۹ : نیروی امنیت و اطلاعات در نفوذ دادن نیروهای خود، خط قرمزی ندارد و تا زمانی که مأموری درگیر عملیاتی است، می‌تواند ظاهر آیین مربوطه را به تناسب داشته باشد و کردار مسلمانی را به اقتضای آن ترک گوید یا در ظاهر به عنوان مخالف نظام اسلامی در جامعه نفوذ نماید تا مخالفان خاموش را جذب و شناسایی نماید.

خط ۳۵۰ : مأمور اطلاعاتی حق انتحار و خودکشی ندارد؛ مگر این‌که مرگ وی به حفظ اسرار نظام و مردم بینجامد و تشخیص درست دهد که زنده‌بودن وی به ضرر نظام و مردم تمام می‌شود تا اهمال در این ناحیه پیش نیاید.

خط ۳۵۱ : مسؤولان و مأموران امنیت و اطلاعات باید آموزش‌هایی ببینند که به آنان تخلق ایمانی و هویت باطنی و تهجد و زهد حقیقی بدهد تا بتوانند هوس‌های نفسانی را در آن دخالت ندهند. سیستم تربیت تخلقی نیروهای امنیتی، علمی محض نیست و نیاز به اساتید کارآزمودهٔ ربانی دارد که معرفت نفس و پیچیدگی‌های منازل آن را سیر کرده‌اند و البته مشی‌ای متفاوت از اساتید اخلاق کلامی یا فلسفی یا فقه ظاهری دارند. آنان هستند که می‌توانند نیروهای اطلاعاتی را عین‌اللّه و به‌گونه‌ای تربیت نمایند که خود را با تطمیع‌های سنگین دنیوی و مالی نمی‌بازند یا گرفتار

(۲۷۸)

دام زن‌های تربیت شده برای جاسوسی و نفوذ از طریق دلربایی نمی‌شوند یا زیر سنگین‌ترین آزارها و شکنجه‌ها مرتکب خیانت نمی‌گردند یا بدترین آسیب‌های کاری آنان را متزلزل نمی‌کند یا ملوسان دغا نمی‌توانند آنان را بفریبند و در دقت و تعهد و نیز رفق و رسیدگی به مشکلات مردم و شدت برخورد با بدخواهان معاند کاستی ندارند و می‌توانند روز به روز صفای ولایی و باطنی به خود تزریق نمایند تا درگیر آلودگی‌های کاری نشوند و به قساوت و خباثت نگرایند.

 خط ۳۵۲ : مأموران اطلاعاتی و کارگزاران نظام اگر به‌طور مداوم تزریق صفا به خود نداشته باشند تا با صفای نفس و خوش‌قلبی خدمت صادقانه داشته باشند، در برابر آلودگی‌هایی که با آن مواجه می‌شوند قدرت خویشتن‌داری نخواهند داشت و فاسد، بلکه مضِرّ برای مردم و به حال هم و نظام می‌گردند و ولایت را به تحریف و نابودی می‌کشانند و سیستم آن را ناکارآمد و نامشروع می‌سازند.

پيش نويس كتاب قانون – جلد يكم – قانون ولايت.

مطالب مرتبط