خواب تنها منحصر به شب نیست و روز نیز زمینهٔ استراحت و خواب را دارد و مقداری از روز را میتوان خوابید که در اصطلاح شرعی به آن «خواب قیلوله» میگویند و این خواب میتواند پیش از ظهر و یا بعد از آن و بعد از خوردن ناهار باشد.
در محیطی که سه وعدهٔ خوراکی در صبح، ظهر و شب مرسوم است، مناسب است که خواب روزانه بعد از صرف ناهار انجام پذیرد و در محیطی که صبحگاهان و عصر یا شبانگاهان غذا خوردن مرسوم میباشد، مناسب است این خواب پیش از ظهر گزارده شود.
خواب شب برای انسان آرامش و آسایش طبیعی بیشتری را فراهم میسازد؛ اگرچه این مطلب به این معنا نیست که باید در شب زیاد خوابید تا آرامش بیشتری را بهدست آورد؛ زیرا میتوان این آرامش و راحتی را در کوتاهترین مدت از شب فراهم ساخت، بدون آن که دچار کمخوابی یا بیخوابی شود. البته، در صورتی که تمام شرایط لازم را بهطور نوعی در نظر داشته باشد.
همچنین، خواب به شب منحصر نیست و مقداری از روز را ـ هرچند اندک ـ باید خوابید و مقدار آن نیز باید تناسب طبیعی با زمان، مکان، فصل و خصوصیات مزاجی فرد داشته باشد.
پس نه صرفا شب برای خواب است و نه فقط روز برای کار و کوشش دنیوی میباشد،
همانطور که این امر از تشریع عبادات و دیگر موازین شرعی بهدست میآید.