دانستنی های خواب و خوراک

  ذکر نجات از خواب زیاد

خداوند در قرآن كريم مى‏ فرمايد: «إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ». ذكر «يَا مَنْ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ» از بهترين اذكار براى دفع وسواس، ترس، رخوت، سستى و بعضى ديگر از ناراحتى‏ هاى روحى است. اين ذكر تسكين دهنده نيز مى‏ باشد. كسانى كه مى‏ خواهند از خواب زياد نجات پيدا كنند، مى ‏توانند آن را ذكر خود قرار دهند. اين ذكر موجب مى ‏شود آب وجود آدمى به هم بريزد تا مرداب نشود. اين ذكر چنان قدرتى دارد كه توصيه مى‏ شود هنگام حركت از آن استفاده نشود چرا كه موجب حركت در حركت مى ‏شود و هر كسى را توان آن نيست كه بازتاب ‏هاى آن را تحمل نمايد. بهترين حالت براى اين ذكر پيش از خواب و پس از بيدارى است. آن را در سجده نيز مى‏ توان گفت. 

 

بهترین خوابها برای پی بردن به بیماریهای درونی و جسمی

بهترين خواب‏ها براى روان‏شناسى و پى بردن به بيماريها ى درونى يا جسمى فرد، اضغاث احلام است. اگر كسى معبّر واقعى باشد مى‏ تواند از اين خواب ‏ها عبور نموده و حقيقت درونى فرد را براى او هويدا سازد. كلياتى كه در باب تعبير خواب در كتاب‏ها گفته مى‏ شود به صورت غالبى درست نيست و مى‏ تواند در افراد مختلف، چهره‏ هاى گوناگون به خود بگيرد. براى نمونه، معروف است «شير» نشانه‏ ى علم است در حالى كه كليت ندارد و مى ‏تواند نشان از صفاى نفس يا حتى چربى خون بالاى بدن باشد كه تشخيص آن بر عهده ‏ى معبّر است.

 

علم تعبير، دانشى دهشى و موهبتى

علم تعبير، دانشى دهشى و موهبتى است و خداوند متعال آن را به اولياى خويش مى ‏بخشد و نمى ‏توان آن را از طريق خواندن كتاب فرا گرفت اگرچه اصول و قواعد آن را مى ‏توان تا حدودى در چارچوب واژگان و نوشتار بيان نمود كه ما برخى از آن را در كتاب «اصول و قواعد تعبير خواب» آورده ‏ايم.

 

رویت حوادث پیش از پیشامد آن

حضرت يوسف عليه ‏السلام از وقايع آينده خبر داشته است كه مى ‏تواند خواب عزيز مصر را با آن تطبيق دهد و هفت سال خشك‏ سالى را بعد از هفت سال پربارانى پيش‏بينى مى ‏نمايد و خواب پادشاه تنها تذكار و يادآورى براى وى به شمار مى ‏رفته است.

 

جلوگيرى از رنگ‏ پريدگى، چرت، سياهى و چروك پوست

استفاده از چاشنى ‏ها در غذا سبب جلوگيرى از رنگ‏ پريدگى، چرت، سياهى و چروك پوست مى ‏شود. از بهترين چاشنى ها مى ‏توان نبات، گلاب، زعفران و ادويه‏ جات را نام برد.

 

تلخى خيار اذن دخول آن

تلخى خيار اذن دخول آن است و خوردن آن و نيز پوست خيار رخوت و سستى ناشى از خوردن خيار را از بين مى ‏برد، افزون بر اين كه تلخى آن براى فشار خون بسيار مناسب است.

 

دوای ضعف اعصاب

خوردن زعفران، آب عدس، آب نخود و نيز استفاده‏ ى فراوان از پياز براى بدن مناسب است، به ‏خصوص بوى آن براى اعصاب بسيار خوب است و اگر معده تربيت شود، بوى آن هم از بين مى ‏رود.

  

خرما و انگور

خرما و انگور از ميوه ‏هايى است كه بايد همواره بر خوردن آن مداومت داشت. قرآن كريم در وصف بهشتيان مى ‏فرمايد: «فَأَنْشَأْنَا لَكُمْ بِهِ جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَأَعْنَابٍ». كسى كه از اين دو ميوه به ميزان كافى استفاده نكند، عمرى كوتاه خواهد داشت. دست‏كم بايد هفته ‏اى دو دانه خرما خورد و كسى كه از اين دو ميوه به‏ ويژه از خرما استفاده مى‏ كند از پوكى استخوان ايمن مى‏ گردد. خرما براى مغز و انگور براى معده بسيار مفيد است و معده را شست‏وشو مى‏ دهد. اين دو ميوه براى تقويت زنان باردار و نيز كودك نوزاد بسيار مفيد است و بيش‏تر مواد مورد نياز بدن كودك را تأمين مى ‏نمايد.

 

میکروبها و بدن قوی

ميكروب ‏ها به طور نسبى در همه‏ ى غذاها وجود دارد و گريزى از آن نيست، ولى اين بدن قوى است كه موجب مى‏ شود ميكروب به آن آسيب نرساند، از همين رو وقتى چند نفر با سن‏ هاى متفاوت يك نوع غذا را مى‏ خورند گاه مشاهده مى ‏شود كه فرد سالخورده به خاطر ضعفى كه دارد قدرت دفع ميكروب را ندارد و بيمار مى ‏شود ولى جوانان مشكلى پيدا نمى‏ كنند؛ زيرا بدنى قوى دارند.

 

حلال درمانی

 اگر دورن خودروهاى بنزينى، شيره ريخته شود، نه تنها حركتى نمى ‏كند، بلكه موتور آن آسيب جدى مى ‏بيند. انسان نيز در صورتى مى‏ تواند موتور خود را به حركت درآورد و دستى در غيب داشته باشد كه نان حلال و طيب بخورد و نه حرام كه در اين صورت كور دلى او را فرا مى ‏گيرد و هر روز بدتر از روز پيش مى‏ شود و به هارى مى‏ افتد.

 

شست و شوی معده و تصفیه خون

خوردن آب در صبح‏ گاهان باعث شست‏ وشوى معده است. خوردن سيب نيز مفيد است و خون را تصفيه مى ‏نمايد.

 

شیوه طبخ آبگوشت

آب ‏گوشت را بايد در ديزى درست كرد، نه زودپز. تهيه ‏ى آب‏گوشت در زودپز مانند اضافه كردن كمى سم به آن مى‏ ماند كه در درازمدت، ميزان عمر را به قدر چشم‏ گيرى كاهش مى ‏دهد. هم‏چنين به آب‏گوشت بهتر است روغن اضافه نكرد؛ چرا كه اين كار آن را مسموم مى ‏سازد بلكه براى چربى، بايد دنبه به آن افزود.

 

بهترين روش درمانى داشتن حكمت است

بهترين روش درمانى داشتن حكمت است و نه استفاده از روش‏هاى درمانى پزشكى؛ به اين معنا كه بدن را با خوردن غذاهاى مناسب و سالم و با ورزش متناسب محكم و استوار نگاه داشت بدون اين كه عارضه ‏اى در كار باشد ولى درمان با داروهاى شيميايى يا چاقوى جراحى كه به نوعى تيغ كشى مى ‏ماند، به دست آوردن تسكين يا سلامتى يك عضو از بدن است به بهاى تخريب ديگر اعضا.

مطالب مرتبط