حیرانی

 

آفریده های نامتناهی پروردگار

خداوند متعال بندگان مختلف و موجودات گوناگونى آفريده است كه در خور شمارش نيست و نمى ‏توان آن را به تصور كشاند. آن ‏چه در مى ‏يابيم خلاصه ‏اى كلى از موجوديت‏ هاى اطراف ماست؛ هرچند اطراف خود را نيز نمى‏ توانيم حتى به اجمال جست‏ وجو كنيم.

 

 اراده حق تعالی و تحقق و فعلیت تمامی گناهان و طاعات

اراده ‏ى حق تعالى به تحقق و فعليت تمامى معاصى و گناهان، هم‏ چون طاعات تعلق گرفته؛ هرچند تكليف، تحقق و فعليت اوامر و نواهى حق تعالى شأن عبوديت و بندگى است. خداوند مهربان هر چيزى را كه خواسته آفريده است. كسى كه هر وضعيتى را چنان مى ‏خواهد كه خودش آن را مى‏ خواهد و دل به خصوصيات آن نبسته است، تنها خداست.

  

 حتی پیامبران الهی

اگر قرار باشد انسان به كسى دست يازد و از او يارى جويد، هيچ كس سزاوارتر از خداوند متعال كه قادر مطلق است نمى‏باشد؛ حتى پيامبران الهى.

 

خداوند عتیقه فروش

خداوند با اولياى خود همانند عتيقه و جواهر قيمتى رفتار مى ‏كند و نه همانند نان نانوايى. نانوا تمامى نان‏ هاى خود را مى‏ فروشد تا نماند و بيات نشود و ميوه ‏فروش تمامى ميوه‏ هاى خود را هرچه زودتر مى‏ فروشد تا نماند و پلاسيده و فاسد نگردد؛ اما عتيقه ‏فروش سعى مى ‏كند جواهر قيمتى خود را جايى نگاه دارد تا پس از ده‏ ها سال آن را بفروشد؛ چرا كه هر قدر بيش‏تر بماند، ارزش بيش‏ترى پيدا مى ‏كند.

 

فقط خدا

فقط خداست كه در تمامى پديده‏ ها رخ نموده و جلوه ‏گر است. كسى بدون خدا نه مى ‏تواند لطف كند و نه مى‏ تواند بغضى داشته باشد.

 

آسیب از طریق نقطه قوّت

خداوند اگر بخواهد به كسى كه با حق درگير است مبارزه كند و آسيبى به او رساند، از قوى ‏ترين امتياز او وارد می شود و او را با تلنگرى به زير مى‏كشد. همانند فرعون كه ادعاى خدايى نمود ولى با آب غرق گشت يا مانند نمرود كه با پشه ‏اى از پاى در آمد.

 

خدای دوست داشتنی

انسان با هر كسى كه در مى‏افتد، خدا را براى خويش نگاه دارد و خود را از درگاه او نراند. خداوند آن‏قدر دوست‏داشتنى است كه اگر همه او را رد كنند، او كسى را رد نمى‏كند و همواره با آغوش باز پذيراى اوست.

 

هدایتهای ایصالی حضرت حق تعالی

هدايت يا ايصال الى المطلوب است كه شخص هدايت‏ گر با شما همگام مى ‏شود و شما را به مقصد مى ‏رساند و يا تنها صرف ارايه‏ى طريق است و به شما توصيه مى‏ نمايد تا اين راه را برويد اما با شما همسفر نمى‏ گردد. ما در جاى خود گفته ‏ايم تمامى هدايت‏ هاى حضرت حق تعالى هدايت ايصالى است و حتى هدايتى كه ارايه‏ اى پنداشته مى ‏شود در حقيقت ايصالى است.

 

ایمان به رازق

آن كه براى به دست آوردن روزى به هر درى مى ‏زند يا خود را به هر حرامى آلوده مى‏ كند يا دزدى مى ‏كند، هيچ باور و عقيده ندارد كه خداوند رازق است.

 

مدرسه حق تعالی

كسى كه در مدرسه‏ ى حق پذيرفته شده و تحت اشراف او تعليم ديده در زمره‏ ى اوليا ى الهى است و حتى از بسيارى از پيامبران بزرگ عليهم‏ السلام بى ‏نياز مى‏ گردد؛ همان‏طور كه خداوند مى‏ فرمايد: «وَاتَّقُوا اللَّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ‏ اللَّهُ» و نماز همين مدرسه است.

 

وجود شخصى حق تعالى

عرفان، فلسفه و كلام هر سه يك علم است اما مراتب و دقت هر يك با ديگرى متفاوت است. كلام دانشى است سطحى كه از خدا با عنوان خالق و صانع بحث مى‏ كند. فلسفه از وجود و مراتب آن مى ‏گويد و خداوند را واجب ميداند و عرفان نيز از وجود شخصى حق تعالى بحث مى‏ نمايد.

مطالب مرتبط