ذات خداوند با همهٔ پدیدهها همراه است و تنها «الله» است که «وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ »(۱) است و تعینپذیر هم نیست.
صفات الهی عین ذات است و وجودی حقیقی و خارجی دارد و در خارج به صورت اتصافی موجود است و تمامی اسما و صفات تعینات ذات و ریزش و ظهور آن است بدون آن که تغایری با آن داشته یا یگانگی آن اتحادی باشد، بلکه وحدتی و از باب عینیت است؛ همانطور که در باب معرفت نفس گفته میشود افعال نفس ریزش و تعین آن است و با نفس وحدت دارد.
_____________________________
۱٫ ق / ۱۶٫