پروردگار علم و قدرت يا خداي عشق و مرحمت

 

 تحقيق بر آيات جمال و جلال در مكان و موقعيتي ويژه

ما برای به دست آوردن چهرهٔ جمال و نرمی و جلال و تندی، آمار آیات جمالی، جلالی و کمالی قرآن کریم را استخراج نمودیم. اين تحقيق را در مكاني ويژه كه تنها قرآن كريم و مفاتيح الجنان در اختيارم گذاشته بودند، انجام دادم. در كنار اين تحقيق ، ده ختم قرآن كريم داشتم. در آن ايام ، با ۶۴۵ غزل به مناجات با خداي خويش مشغول بودم كه در مجموعه اي دو جلدي به نام زخمه چكاوك گردآوري شده است.

 

به هر روي ، این تحقیق، نتیجهٔ زیر را به دست داد:

مجموع آیات قرآن کریم: ۶۲۳۶٫

آیات جمالی: ۲۴۵۱٫

آیات جلالی: ۳۶۹۶٫

آیات کمالی: ۸۹٫

 

 پنج اشكال به طرح خلقت

 بر پایهٔ این نتیجه، پنج اشکال به طرح خلقت ـ که مهندسی آن دارای وزان گفته‌شده می‌باشد ـ وارد می‌گردد. این اشکال‌ها عبارت است از:

۱ ) با توجه به مواجههٔ جلالی خداوند با بندگان، اکثریت انسان‌ها همواره دچار شکست، بلایا، حرمان و عذاب شده‌اند، حال پرسش این است که چرا خداوند بهترین تولیدی خویش را با کم‌ترین هزینه و ریخت و ریز ارایه نداده است و چرا ساختهٔ وی هزینهٔ گمراهی و عذاب اکثریت را همراه دارد؟

۲ ) چرا نوع انسان بر غلبهٔ شرور آفریده شده است؛ در حالی که خداوند منان می‌توانست در برابر ناشایستگی‌های بشر، خویشتن‌داری بیش‌تر و مرحمت فراتری از خود نشان دهد و عفو و مرحمت وافری به خرج دهد تا بشر گمراه نشود و به شکست و حرمان و نابودی ابدی مبتلا نشود؟

۳ ) بیش‌تر آیات قرآن‌کریم به معرفی خداوند و توصیف او می‌پردازد. آیا این کار، خودشیفتگی نیست؟

۴ ) با توجه به قدرت‌نمایی خداوند در معرفی خود، این مسأله، گذشته از آن‌که زمینه‌ها و موجبات دوری میان خدا و بندگان را سبب می‌شود، آیا چنین نیست که از لحاظ روانی و تربیتی نیز برای بندگان، بدآموزی دارد و الگویی می‌شود که آنان را به خودنمایی، قدرت‌گرایی و تعریف‌های فراوانِ به‌جا یا نابه‌جا توسط خود یا دیگران وامی‌دارد؟

۵ ) با توجه به وجود برخوردِ از سر قدرت و اعمال چنین کبریایی در قرآن‌کریم، این کار دارای قداست خاص گردیده است؛ به‌گونه‌ای که خلفا و حکام جوری ـ که ادعای نیابت الهی بر بندگان خدا را داشته‌اند ـ نیز همین رویه را مستمسک خود قرار داده و به اِعمال استکبار و قدرت خود بر زیردستان روی آورده‌اند. آیا این کار، چنین بدآموزی‌هایی ندارد؟

ما در اين‌جا، درصدد پاسخ‌گفتن به این اشکالات برآمده‌ایم. در آن‌جا گفته‌ایم: بزرگ‌ترین کمال عالم ناسوت و انسان، در اراده و قدرت تخلف است. این امر، عظمت مؤمنان و برتری آنان را در برابر تمام عوالم عصمتی ـ حتی عوالم ملکی ـ نشان می‌دهد. هنر بزرگ انسان کامل، این است که دارای مقام جمعی است و با مقام جمعی خویش، که اراده و قدرت تخلف دارد، تخلف نمی‌کند و برتری وی بر عوالم عصمتی نیز از همین ناحیه می‌باشد و عشق و مرحمت خداوند بر بندگان خاص خویش می‌باشد.

 

آمار آیات جمال و جلال

جست‌وجوی موارد جلال، جمال و کمال در قرآن کریم بر پایهٔ آماري كه مستند آن خواهد آمد ، نتیجهٔ زیر را به دست داده است:

از مجموع آیات قرآن‌کریم، که ۶۲۳۶ آیه می‌باشد، ۲۴۵۱ آیه جمالی، ۳۶۹۶ آیه جلالی و ۸۹ آیه کمالی می‌باشد. البته ممکن است آمار موجود، در مقام تطبیق، اندکی دارای تفاوت باشد که در رابطه با تناسب جمال و جلال در قرآن کریم، احتمال خطای اندک تأثیری ندارد و بحث به‌طور کلی، بر اساس درست خود بنیان می‌یابد و خطای شمارش چند آیه کم‌تر یا بیش‌تر، تأثیری در این محاسبه ندارد. این آمار نشان می‌دهد که آمار آیات جلالی بیش از آیات جمالی می‌باشد. این کمّیت آماری، نگاه قرآن کریم به رابطهٔ پروردگار با بندگان را می‌نمایاند و نشان می‌دهد که خداوند، بیش‌تر با علم و قدرت خود با بندگان خویش تا به حال مواجه می‌شود تا با رحمت و مرحمت که توقع آن از خداوند می‌رود و مسلمانان نیز خدای خود را به مرحمت و رحمت می‌شناسند تا به علم و قدرت.

ما در این فصل، اشکالات این بحث را به‌طور جدی پی می گیریم تا به عنایت الهی، پاسخی درخور برای آن‌ها بیابیم.

 

اشکال نخست

نخستین اشکالِ مترتب بر این بحث، این است که با توجه به مواجههٔ جلالی خداوند با بندگان، نصیب انسان‌ها در طول تاریخ خلقت، همواره ناکامی بوده و همیشه آنچه بر بشر در دنیا غلبه داشته، انواع بدی‌ها، حرمان‌ها، نابودی‌ها، شکست‌ها و فلاکت‌ها بوده و در آخرت نیز آن‌ها به دوزخ و آتش آن مبتلا می‌شوند و عذاب می‌گردند. قرآن کریم اکثریت بشر را به بی‌عقلی، بی‌ایمانی و مانند آن متهم نموده است. شمار این آیات، بیش از صد آیه می‌باشد. هم‌چنین قرآن کریم سرگذشت نابودی بسیاری از اقوام و ملل تاریخی را به دست پروردگار عالمیان و با ارسال عذاب‌های ویرانگر دنیوی بیان می‌دارد. نمونهٔ بارز آن، سیل‌های عالم‌گیر، انواع زلزله‌ها، صاعقه‌ها، باد صرر، سنگ ابابیل و مانند آن می‌باشد.

 

تقریر دوبارهٔ اشکال

با توجه به این مطلب عاقلانه که «هر سازنده‌ای نسبت به ساختهٔ خود، بر آن است تا بهترین تولیدی خویش را با کم‌ترین هزینه و ریخت و ریز ارایه دهد و ساخته‌ای داشته باشد که از کم‌ترین نقص و کاستی برخوردار است»؛ اما هنگامی که به پهنهٔ آفریده‌ها در ناسوت نگاه می‌شود، این آفریده‌های الهی ـ و در رأس آن‌ها انسان‌ها ـ غلبهٔ در نواقص، تخریب و حرمان دارند و در نهایت نیز بسیاری از آن‌ها گمراه شده و به عذاب اخروی دچار می‌گردند. چرا خلقت بشری یا دنیای ناسوتی بیش از اندازه درگیر نواقص و کاستی می‌باشد؛ به‌طوری که انسان‌ها غلبه در رستگاری ندارند و بیش‌تر انسان‌ها به گمراهی، حرمان و شقاوت مبتلا می‌باشند. این وضعیتِ ساختار آفرینش و رفتارِ غالب خلقت در طول تاریخ گذشته می‌باشد. حال با چنین وضعیتی، این پرسش پیش می‌آید که: آیا نمی‌شد خداوند در ساختار خلقتی انسان و ناسوت، مشاعر و توان بیش‌تری در زمینهٔ ایجاب خیرات انسان قرار می‌داد یا انسان‌ها را از تکالیف کم‌تر و سبک‌تری برخوردار می‌نمود تا غلبه در حرمان و گمراهی و عذاب پیش نیاید؟

به هر روی، یا مشاعر و توان انسان برای این تکالیف کم است و یا تکالیف نسبت به توان و دانسته‌های انسان بسیار است، که به هر حال، غلبه در شکست و حرمان انسان می‌باشد.

 

اشکال دوم

اشکال دومی که مترتب بر بحث غلبهٔ جلال بر جمال پیش می‌آید، این است که چرا نوع انسان این‌گونه و بر غلبهٔ شرور آفریده شده و چرا خداوند، مصلحت خلقت ناسوت و انسان را این‌گونه دیده است؛ در حالی که چه خوب بود که خداوند منّان در برابر ناشایستگی خلقتی و طبیعی بشر، خویشتن‌داری بیش‌تر و مرحمت فراتری از خود نشان می‌داد و عفو و مرحمت وافری به خرج می‌داد تا بشر گمراه نشود و به شکست و حرمان و نابودی ابدی مبتلا نشود؟

در حال حاضر، بیان صریح قرآن کریم چنین است که جز مؤمنان و اهل اطاعت، همه به شکست، حرمان و نابودی گرفتار خواهند شد و خداوند بر مجرمان، مرحمت مضاعف ندارد. خداوند با مؤمنان، به مزد و به مرحمت رفتار خواهد کرد و در برابر کردارهای شایسته‌ای هم‌چون عبادت، خدمت، دفاع و جنگ با کفار و شهادت، به آنان جزای خیر اخروی خواهد داد و با عصیان‌گران چون دشمنان خود یا مانند بندگان خدایان دیگر رفتار می‌شود و آنان به انواع فراوان مکافات و بلایا مبتلا شده و نابود می‌گردند.

 

اشکال سوم

سومین ایراد چنین است که بیش‌تر آیات قرآن‌کریم به معرفی خداوند و توصیف او می‌پردازد و خداوند متعال بیش‌ترین تعریف و تمجید از خود را در این کتاب آسمانی آورده و نعوذ باللّه بسیار «منم منم» داشته و از علم تا قدرت و از اقتدار تا قوت خود را یادآور شده و هرچه توانسته بندگانش را تحت بمباران روانی و جنگ اعصابِ به رخ کشیدن قدرت و نفوذ خویش قرار داده و از سوی دیگر، توان آن‌ها را هیچ به حساب نیاورده و جز اطاعت و مزدگیری چیزی برای آن‌ها منظور نکرده است؛ چنان‌چه حتی انبیا و امامان و مؤمنان نیز در برابر حضرت الهی کم‌ترین اقتداری از خود نداشته و همهٔ آن‌ها هم‌چون حضرت سجاد علیه‌السلام ندای «أنا أقلّ الأقلّین» سر داده‌اند.

 

اشکال چهارم

با توجه به نحوهٔ برخورد قرآن‌کریم و قدرت‌نمایی در معرفی خداوند، باید گفت این مسأله، گذشته از آن‌که زمینه‌ها و موجبات دوری میان خدا و بندگان را سبب می‌شود، از لحاظ روانی و تربیتی نیز برای بندگان بدآموزی دارد و الگویی می‌شود که آنان را به خودنمایی، قدرت‌گرایی و تعریف‌های فراوانِ به‌جا یا نابه‌جا توسط خود یا دیگران وامی‌دارد. درست است که این کار از جانب حق‌تعالی، جز حق نمی‌باشد، اما در بندگانِ هوس‌محور، هرکس با هر مقدار قدرت و برتری نسبت به دیگران، به خود حق می‌دهد تا از خویش تعریف کند، مانور قدرت دهد و با قدرت و توانی که دارد، با دیگران مواجهه داشته باشد و به استبداد گرایش پیدا کند و همگان، نوعی استبداد را درست و معقول شمارند و هر زیردستی اسیر قدرت و قوت و رفتارهای ناشایست فرد برتر هوس‌مدار قرار گیرد.

به هر روی، این نحوه قدرت‌نمایی، بدترین بدآموزی را برای افراد هوس‌آلود، به‌ویژه قدرتمندان و زورمداران دارد و به‌طور ریشه‌ای، صفت خاص تمامی افراد ـ به حسب سلسله مراتبی که دارند ـ قرار می‌گیرد و استبداد، زمینهٔ ستمگری و گریز همگان از یک‌دیگر را موجب می‌شود؛ تا جایی که این استبدادگرایی در حکومت‌های دینی غیر معصوم ـ که می‌خواهند الگوهای رفتاری خود را از کتاب قدسی بگیرند ـ و نیز خانواده‌هایی که تعصب‌های خشک سنتی یا گاه مذهبی دارند و در حوزهٔ دین، سلیقه‌ای و سطحی‌اندیش وارد می‌شوند، انعکاس بیش‌تری دارد و عامل گریز دادن و به انزوا کشاندن و یا بیرون کردن آن‌ها توسط بزرگ‌ترها و صاحبان قدرت و یا زندان کردن زیردستان می‌شود.

 

ایراد پنجم

از آن‌جا که از جانب قرآن‌کریم نسبت به حق‌تعالی چنین بیان، رفتار و کرداری بیان شده است، برخورد از سر قدرت و اعمال چنین کبریایی، دارای قداست خاص گردیده است؛ به‌گونه‌ای که خلفا و حکام جوری که ادعای نیابت الهی بر بندگان خدا را داشته‌اند نیز همین رویه را مستمسک خود قرار داده و به اِعمال استکبار و قدرت خود بر زیردستان روی آورده‌اند. تمامی خلفای جور تا اشراف برترِ مالی و حتی علمی، چنین قداستی را از شئون برتری قدرت خویش دانسته و در منطقه و حیطهٔ خود، آن را پذیرفته‌اند؛ به‌گونه‌ای که هم‌چون مصوّبه مدعی‌اند هر کاری که می‌کنند، درست است و خطا و اشتباه از آنان به‌دور می‌باشد. این امر تا جایی در آنان رخنه و نفوذ کرده است که خلفای جور، حکام ضعیف‌تر و کوچک‌تر و شاهان قلدر، فرامین خود را عصمتی کرده و به‌گونهٔ تصویبی زندگی کرده و هرگونه خطایی را از حریم خود دور دانسته‌اند. آنان حتی سرسپردگان و ایادی خود را نیز چنین تربیت کرده و آن‌ها مردم هر منطقه و ناحیه را این‌گونه به اطاعت مطلق از خود وا داشته‌اند. در حالی که عصمت محض، تنها برای خدای علم و قدرت ثابت است و تنها برای حضرت حق‌تعالی می‌باشد. به لسان قرآن کریم، حتی انبیای الهی نیز دارای عصمت تنزیلی می‌باشند و به‌دور از خطا و خلل ـ به معنای ترک اولی ـ نمی‌باشند. البته عالمان دینی و متکلمان و دیگر اهل دیانت، در مقام بیان این خطاها، توجیهات متفاوتی آورده‌اند. گرچه خداوند، عصمت تام دارد؛ اما این امر، علت آن نمی‌شود که همهٔ انبیا در تمامی جهات، دارای عصمت تام باشند! و اگرچه حضرات انبیا دارای عصمت تنزیلی می‌باشند، این امر دلیل نمی‌شود تمامی صاحبان قدرت چنین موقعیتی داشته باشند! تا جایی که حتی تابعان و سرسپردگان آن‌ها نیز تمامی کارهای خود را درست، به‌جا و لازم می‌پندارند و چنین شده است که هر ظالم قادر و توانمندی، داعیهٔ این معنا را در خود دارد. آیا می‌توان احتمال داد تمامی این اعتقادات و باورها که در زمینهٔ انبیا و اولیای حق است و در زمینهٔ حاکمان جور، باطل می‌باشد، الگوگیری بشر از این ساختار خلقت الهی و خلق و خوی خدایی موجب شده است و از این‌جاست که در میان بندگان ـ حتی ظالمان و ستمگران ـ گرته‌برداری شده است و به‌طور قهری دنیا و ناسوت انسان‌های گذشته و فعلی را چنین نموده است که هم‌اینک می‌باشد و شرّ را بر خیر غالب ساخته است؟

این یک پرسش و اشکال جدی است که باید به‌درستی پاسخ داده شود و ما در ذیل، زمینه‌های پاسخ‌گفتن به این اشکالات پنج‌گانه را می‌آوریم.

 

حضرت حق‌تعالی و ظهوراتش

برای آن‌که ایرادهای پنچ‌گانهٔ یادشده، خود را به‌خوبی و به وضوح و روشنی بنمایاند، و بحث با تحلیل لازم کالبدشکافی گردد و تبیین بایسته یابد، لازم است موقعیت وجودی حضرت حق‌تعالی و مخلوقات وی مورد شناسایی دقیق قرار گیرد.

ما در بحث‌های عرفانی و فلسفی خویش به تفصیل آورده‌ایم که: ذات حضرت حق‌تعالی مقام لااسمی است و هستی پروردگار بر این مقامِ بدون اسم و رسم می‌باشد. هم‌چنین تمامی صفات ذاتی، وصفی و افعال حق‌تعالی، زمینه‌های ظهور و بروز مخلوقات الهی می‌باشد.

ذات الهی، ذات لاتعین است و ادراک این معنا در خور فهم خلق و ادراک آدمی نمی‌باشد و قرب و وصول اولیای الهی در حریم این مقام، قد کشیده و قامت خمیده داشته و هر یک به مرتبتی سر سپرده و برتر از قول و کلام، به‌وصف، حال و صفات، حق‌تعالی را زیارت کرده‌اند.

چهرهٔ وجودی حضرت حق‌تعالی تنها بر اساس فلسفهٔ نوین ما ـ که بر این پایهٔ معرفتی بلند و رفیع، بنا شده است ـ وزان صحت و درستی می‌یابد. ما در فلسفه گفته‌ایم: تنها حضرت حق‌تعالی دارای ذات است و اسما و صفات و افعال خود را دارد و ظهورات الهی و مخلوقات خَلقی، تمامی ظهورات فعلی الهی هستند. هیچ مخلوقی ذات ندارد و اسم ذات در غیر، مفهوم ندارد و تنها حضرت حق‌تعالی است که هم ذات دارد و هم فعل؛ اما مخلوقات، تنها فعل حق‌اند و فعل هم دارند؛ بدون آن‌که دارای ذات و استقلال باشند. حضرت حق‌تعالی در کمال علم و قدرت است و از تمام صفات کمال برخوردار است و دور از هر صفت نقص می‌باشد. حضرت الهی، حاکم بر هستی و فعل خویش است و حاکمیت حق‌تعالی در کمال علم و قدرت است و تمامی عوالم هستی از عصمت فعلی نسبی برخوردار می‌باشند.

 

عوالم ناسوتی

تنها عوالم ناسوتی و انسان و حیوانات است که به‌واسطهٔ ارادهٔ طبیعی نفسی و عقلی در حیطهٔ امکانات خود داری توان و قدرت انتخاب و گزینش است و می‌تواند از ارادهٔ طبیعی خود به‌طور محدود استفاده کند. این پدیده‌های ناسوتی، چون می‌توانند تخریب و به‌هم‌ریزی داشته باشند، موجب ریخت و ریز و افت و خیز و گریز می‌گردند. خلقت طبیعی این عالم، با وجود اراده و انتخاب و گوناگونی تمایلات، زمینهٔ مسیرهای متفاوت را ایجاب می‌نماید و نتیجه‌های گوناگونی را در پی می‌آورد. عوالم ناسوتی و همین‌طور حیوانات و انسان به واسطهٔ انتخاب خلقی، دارای توان تخلف می‌گردند و دچار مشکل می‌شوند تا جایی که ممکن است گروه و دسته‌هایی از انسان‌ها با دوری از کمال ویژه و از دست‌دهی معنویت مناسب خود، به حرمان و حتی نابودی مبتلا شوند و شکست در دنیا یا ابتلا به حرمان ابدی و دوزخ و آتش را نیز دریابند؛ زیرا حق بر اساس اراده و اختیار و اعطای اقتدار و توانمدی نسبی، زمینهٔ کمال‌یابی و سلامت و سعادت یا حرمان و زیانباری را برای فرد رقم زده است.

حضرت حق‌تعالی زمینه و گزینه‌های متفاوت را فراروی انسان قرار داده است تا انسان به اقتضای خود، مسیر خویش را انتخاب نماید و به‌سوی رستگاری یا ناشایستی قدم بردارد و بر وزان همین توان، محاسبه می‌گردد. این ساختار از هرگونه جبر یا اختیار کامل به‌دور می‌باشد؛ از همین روست که عالم ناسوت ریزش دارد و پیروزی و شکست را دارا می‌باشد؛ همان‌طور که روشن است در این عالم تمامی اشیا و امورِ فضاهای متفاوت چون جنگل و جامعه، حیوان و انسان ریخت و ریز دارد و جزییات و موضوعات تمامی آن‌ها ـ اعم از رستگاران و گمراهان و در نهایتْ خلقت ـ برای رسیدن به غایت‌های خود و تحصیل کمال مطلوب می‌باشد که همان سعادت مؤمنان است و ریخت و ریز آن، همان حرمان و در نهایتْ دوزخ و آتش ابدی است که نصیب رفوزگان می‌شود.

پس یک خداست که خدایی می‌کند و کمال مطلوبش خوبان‌اند که اطاعت و بندگی دارند و دیگر هیچ. در سویی همانند مریم، عیسی، ابراهیم، هود، شعیب و یوسف و حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله و امامان بحق علیهم‌السلام و دیگر بندگان خوب خدا می‌باشند و در سویی دیگر، افراد و عناوینی هم‌چون فرعون و آل فرعون، گمراهان قوم موسی و دیگر امت‌ها، شیاطین، کفار، ابلیس، حکام فتنه و صاحبان خوض در باطل، قاتلین انبیا و دیگر قابیلیان است. تمامی چهرگان مخلوقات الهی، در صورت ایمان و انقیاد به راحت و آرامش ابدی می‌رسند و در صورت ایستادگی و مقابله با حق و اهل ایمان و اصرار بر کفر و شرک و ظلم و ستم، نابود می‌گردند و خداوند منّان در چنین آزمایش و حتی حرمان و نابودی بندگان وارد شده و رنج و تأسفی به خود ندارد. این کار به تلاش نجار یا آهنگری می‌ماند که برای ساخت درِ خانه از زیاده و ریختهٔ اضافهٔ آن نگران نمی‌گردد و هر تخته چوبی را به‌طوری می‌تراشد یا خراطی می‌کند که برای کاری مفید باشد.

حضرت حق، ایمان و انقیاد و خوبی بندگانش را می‌خواهد و در این راستا، از هرگونه عنایتی به بنده بهره می‌دهد و از هیچ مرحمتی دریغ ندارد و در مقابل، برای گمراهان و اهل حرمان، جزایی جز تنبیه و مکافات باقی نخواهد گذارد؛ خواه در دنیا با مکافات طبیعت هوشمند یا در عقبا بر پایهٔ آتش دوزخ، که تمامی بر اساس رحمت الهی و عدل و انصاف می‌باشد.

 

شفافیت

برای آن‌که ابعاد این بحث هرچه بیش‌تر به دست آید و موضوع حاضر شفاف گردد، این پرسش را با تقریری تازه طرح می‌نماییم و آن این‌که: ساختار فعلی خلقت ناسوت و انسان بر پایهٔ شیب بسیار تند و برخوردهای سخت و خشن می‌باشد و انحراف اکثریث بشر را در بر دارد؛ آیا نمی‌شد این ساختار به‌گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی می‌شد و نظم می‌یافت که در صحنهٔ ناسوت، اکثریت انسان‌ها و صاحبان اراده، طریق ایمان و انقیاد الهی را بر می‌گزیدند و خواسته‌های حق‌تعالی را بر خودخواهی‌های نفسانی خویش ترجیح می‌دادند و ایمان و کردار شایسته را بر امیال نفسانی خود مقدم می‌داشتند؟ هم‌چنین آیا بهتر نبود از سوی حق‌تعالی برخورد نرم‌تر و همراه با مماشات بیش‌تر پیش می‌آمد و در نهایت، اکثریت انسان‌ها و ابنای آدم فرجام بهتری می‌داشتند؟

 

سه اساس خلقتی متفاوت

برای خلقت بشر می‌توان سه دورهٔ متفاوت آفرینش و کمال و سه مرتبهٔ زیستی گوناگون در نظر گرفت:

یکی انسان‌های جلالی به نام نسناس‌ها که قرآن‌کریم از زبان فرشتگان، آنان را خونریز و خشن یاد می‌کند؛ چنان‌که می‌فرماید: «أَتَجْعَلُ فِیهَا مَنْ یفْسِدُ فِیهَا وَیسْفِک الدِّمَاءَ»(بقره / ۳۰). نسناس‌های خونریز و بسیار ساده‌اندیش، پیش از حضرت آدم وجود داشته‌اند و در زمان تکوّن آدم، دنیا از آنان خالی نبوده است. پس از نسناس‌ها، دورهٔ ناس‌ها در صحنهٔ ناسوت شروع شد که همان فرزندان آدم می‌باشند. فرزندان آدم با نسناس‌ها زندگی زناشویی و حیات طبیعی خود را ادامه دادند. بنابراین، بحثی که در کتاب‌های تفسیری و روایی آمده که نسل آدم حاصل زناشویی قابیل با جن یا خواهران خود می‌باشد، اساس علمی ندارد و آدمی حیات خود را با محارم ادامه نداده تا بحث زنای با محارم طرح شود و یا با جن پیوندی نداشته تا جن‌زاده گردد، که در هر دو صورت، آدمی نوع کامل انسانی نمی‌باشد. اگر گفته شود «این کار چون در ابتدای نسل بوده، اشکالی متوجه نوع انسانی نمی‌شود»، باید گفت: در این صورت، ریشهٔ آدمی با عصیان تحقق می‌یابد و خلقت انسان به‌طور طبیعی و عادی نمی‌باشد و نوع سالم و کاملی نخواهد بود.

به هر روی، به نظر می‌رسد این فرض که نوع انسان در طول حیات خود ـ که دست‌کم از میلیون‌ها سال پیش شروع شده و تا میلیاردها سال دیگر ادامه پیدا می‌کند ـ در حال تکامل بوده و به‌طور کلی دارای سه دورهٔ اساسی می‌باشد: یکی نسناس‌ها که بر کرهٔ زمین زندگی می‌کردند و آدم که خلقی نوپدید بوده، به میان آنان هبوط کرده است و با وصلت پسران و دختران آدم با آن‌ها، ادامهٔ حیات داشته است؛ همان‌طور که امروزه زمینهٔ خلق و خوهای نسناسی در برخی گروه‌های انسان‌ها قابل کشف و مشاهده است. آدمیانِ فعلی، دورهٔ دوم تکامل نوع انسانی می‌باشند و خداوند با غلبهٔ علم و قدرت خود با آنان برخورد می‌نماید و دورهٔ سومِ تکامل، برای آدم‌هایی است که به واقع آدم می‌باشند و آنان خَلقی مرحمتی هستند که خداوند با غلبهٔ عشق و مرحمت خویش با آنان مواجه می‌شود. این‌گونه است که می‌گوییم نسل آدم، پس از نسل نسناس‌ها، نسل دوم نوع انسانی است. این نسل از ارتقا و کمال بیش‌تری نسبت به نسناس‌ها برخوردار است و می‌تواند اهداف و کمالات عالی‌تری را دنبال کند. از سوی دیگر، به‌طور طبیعی هرچه هدفی عالی‌تر و کامل‌تر باشد، ریخته و رفوزهٔ آن بیش‌تر می‌شود و همین امر است که نسل آدم در تحصیل کمال، به مشکلات فراوان‌تری بر می‌خورد.

 

مثال

برای مقایسهٔ سطح کمالِ نسل نخست انسان‌ها (نسناس‌ها) و نسل دوم آن‌ها (ناس‌ها و فرزندان آدم) می‌توان به مسابقهٔ دو میدانی مثال زد که یکی در جاده‌ای صاف مسابقه می گذارد و دیگری در جاده‌ای کوهستانی با قله‌هایی بلند و مسیری سنگلاخی و خطرناک که به‌طور قهری کم‌ترین افراد به مسیر فینالِ مسابقه راه می‌یابند و افراد موفق در آن، در مقایسه با افراد راه‌یافته به فینال مسابقهٔ نخست، اندک می‌باشند.

نسل فعلی آدمی در مرحلهٔ متوسط خلقت ناسوت و نسل آدمی می‌باشد و ممکن است در میلیاردها سال آینده چیدمان نسل آدمی تغییر کند و تبدیل به نسلی دیگر شود؛ نسلی که سخن از آن را در هیأت پرسش زیر طرح می‌کنیم.

 

پرسشی نو

آیا ممکن است در آیندهٔ بشر، نسل آدمی به‌نوعی تغییر کند و بشر فعلی با ساختار بهتری بروز کند و چنین اتفاق افتد که ویژگی‌های نسل در آن‌ها دارای طور برتری باشد و مراتب کمالی آن‌ها با نرمی و عقل و عطوفت بیش‌تری ظاهر گردد؟ در واقع، همان‌طور که با گذر زمان، نسل نسناس‌ها به ناس و آدم انجامید، آیا ممکن است ـ اگرچه میلیاردها سال دیگر ـ آدم، تازه آدم شود و آدم بودن و ایمان و انقیاد، منحصر به افرادی اندک نباشد و اکثریت بشر مسیر خوبی و کمال را بپیماید و همان‌طور که انسان‌های فعلی قابل مقایسه با نسناس‌ها نیستند، انسان‌های برتر آینده نیز قابل مقایسه با نسل فعلی نباشند؟ من خود به این امر اذعان و یقین دارم و آن نوعیت و عوالم را دنبال کرده‌ام؛ ولی اصرار بر پذیرش دیگران ندارم. ما در متوسطِ تاریخ بشر و کمال طبیعی نوع آن قرار داریم و این نوع، همان‌طور که امتیازهای خود را دارد، مشکلات خود را نیز دارد.

تا بدین‌جا پرسش نخست و اصلی این نوشته را طرح کردیم و آن این‌که: آیا محتوای وجودی انسان و میزان تحمل‌پذیری وی برای بار امانت، کم می‌باشد؟ یا بار امانت انسان ـ که همان اندیشه و کردار شایسته می‌باشد ـ سنگین است تا جایی که کشیدن این بار برای نسل فعلی انسان‌ها غیر ممکن می‌باشد و اگر توان و قدرت تحمل‌پذیری انسان بیش‌تر می‌بود، انسان می‌توانست به مراتب کمالی دلخواه حضرت الهی راه یابد و به جایی برسد که طریق سلامت و سعادت را درنوردد؟

پاسخ این شد که آدمی دارای سه دورهٔ کمالی و قدرت تحمل‌پذیری سه بار متفاوت از «نسناس» به ناس و از «ناس» به «آدم» می‌باشد و زمینه‌های کمالی خود را دارد و در هر مرتبه نیز توان و تحمل و تکالیف، دارای لحاظ اندازهٔ متناسب می‌باشد و ریخته و رفوزهٔ هر دوره با همان مرتبه هماهنگ و متناسب است.

البته اشکال گفته‌شده باز به‌نوعی باقی می‌ماند و این زمینه به ذهن می‌آید که بر اساس طرحِ گذار، اگر حضرت حق‌تعالی مرحمت بیش‌تری به‌خرج می‌داد و با ناس‌ها جمالی‌تر برخورد می‌نمود، تناسب بیش‌تری یافت می‌شد؛ ولی مواجههٔ جلالی بیش‌ترِ حق‌تعالی با تخلفات نسل آدم، بلایای نابودگر فراوانی را برای انسان رقم زده و بسیاری از قوا و انسان‌ها با سیل، آب، دریا، آتش، باد، صاعقه، طوفان، زلزله، سنگریزه و دیگر بلایا نابود شده و در نهایت نیز گرفتار دوزخ و عذاب و آتش آخرت گردیده است؛ در حالی که مرحمت و صبوری بیش‌تر، می‌توانست به‌جای بلا و عذاب، نجات اکثریت را رقم بزند.

 

پروردگار علم و قدرت یا عشق و مرحمت؟

در این‌جا پرسش دیگری رخ می‌نماید و آن این‌که ربوبیت الهی و منش خداوندگاری بر اساس «علم و قدرت» است و حاکمیت حق با علم و قدرت و یا با «عشق و مرحمت»؟ به لسان فلسفی، آیا فاعلیت حق‌تعالی بر مدار علم و قدرت است یا حق‌تعالی دارای فاعلیت به عشق می‌باشد؟ متکلمان، فاعلیت حق را ارادی و فیلسوفانِ مشّایی، آن را به رضا، و جناب صدرا به تجلی و عنایت می‌دانست. ما فاعلیت حق‌تعالی را عشقی می‌دانیم. البته ما می‌گوییم میان اسما و صفات حق‌تعالی تجزیه‌ای در کار نیست و علم و قدرت، همان عشق و رحمت است. تمام صفات کمال الهی، از جمال و جلال، به عینیت صفات در کارند و جدایی میان صفات الهی نیست و عشق و مرحمت، همان علم و قدرت الهی است که بر هستی حاکمیت می‌یابد.

 

ایراد

اگر گفته شود مطالعهٔ آیات قرآن کریم نشان می‌دهد که خداوند با علم و قدرت خویش با ناسوت مواجهه دارد و پروردگار، خدای علم و قدرت است تا خدای عشق و مرحمت، بر این پایه، می‌توان اشکال نمود: آیا این اقتدارگرایی، موجب تحریک بندگان برای حاکمیت و چیرگی بر دیگران بر مدار علم و قدرت نمی‌شود؟ آیا این طرح، آدمی را به ستیز در مقابل هر قدرت تحریک نمی‌کند، تا جایی که می‌توان گفت چنین موقعیتی حتی انسان را به مقابله با قدرت خداوندی نیز تحریک می‌نماید و به جهت و مسیر بی‌خدایی می‌کشاند؟ این قدرت‌نمایی، هر قدرتمندی را به رویه‌ای هم‌چون روش خدا وامی‌دارد و هر حاکم و برتری را این‌گونه تربیت می‌کند و او را به استبدادگرایی می‌کشاند؛ در نتیجه، دنیا چنین می‌شود که هم‌اکنون هست؟

ما پاسخ این اشکال را پیش‌تر دادیم و گفتیم: از آن‌جا که نسل فعلی در مقایسه با نسناس‌ها، دارای قدرت تحمل بیش‌تری می‌باشد و فینال او سخت‌تر و کمال بالاتری را هدف دارد و بلندای آنان موقعیت سنگین‌تری دارد، رفوزه و مردودی آن‌ها نیز بیش‌تر است و قبولی و پذیرش کم‌تری خواهند داشت. روند تکاملی انسان‌ها به نسل فعلی ناس‌ها رسیده و در این نسل، افرادی چون انبیا و امامان معصوم علیهم‌السلام و بسیاری از اولیای بزرگ را داریم که در دورهٔ نسناس‌ها وجود نداشته‌اند. نسل فعلی، دارای موقعیتی است که سجده به آدم از سوی ملائکه را ایجاب نمود؛ در حالی که چنین چیزی در نسناس‌ها وجود نداشته است. موقعیت در ساختار متوسط انسانی و در ناس‌ها بر اساس کیفیت می‌باشد، نه کمیت و زیادی. کیفیت یک مؤمن از بسیاری افراد گمراه برتر می‌باشد و ارزشی به مراتب بیش از تمامی آن‌ها دارد. اگر به کیفیت خلقت نگریسته شود، در نسل فعلی نیز غلبه در خیرات و افراد خوب می‌باشد؛ اگرچه کمیت آن‌ها کم‌تر از شمار گمراهان است؛ ولی گمراهان سیاهی‌لشکر هستند. یک فرد شایسته، از گروه فراوانی گمراه، برتر است؛ هرچند همین مقایسه برای به دست آوردن برتری، از آن‌جا که در میدان فضیلت‌ها نیست، می‌تواند گمراه‌کننده گردد.

خداوند متعال چون صنعتگری که در مقام شکل‌دادنِ طرح خود است، هدف نهایی خویش را تعقیب می‌کند ـ که همان داشتن افراد مؤمن و وارسته می‌باشد ـ و برای تحقق این هدف، باکی از ریخت و ریز ناسوتی نیست؛ همان‌طور که ممکن است یک نجار یا یک خرّاط یا پیکرتراش، تنهٔ درختی را آن‌قدر تراش دهد تا طرح هنری زیبایی از دل آن برآورد و از ریخت و ریزهایی که دارد، باکی ندارد. یک نویسنده یا یک شاعر نیز برای قطعه شعر یا نوشتهٔ خود ممکن است زمینه‌های بسیاری را در نظر آورد تا مطلوب خویش را ایجاد و انشا نماید. پرودگار عالمیان نیز در خلقت خویش، به خوبان عالم عنایت دارد و دل به خوبان خویش بسته و از ریخت و ریز گمراهان، باکی ندارد. بر این پایه باید گفت: ماندگاری عالم و آدم، در خدا و خوبان است و دیگر هیچ.

بزرگ‌ترین کمال عالم ناسوت و انسان، در اراده و قدرت تخلف است. این امر، عظمت مؤمنان و برتری آنان را در برابر تمام عوالم عصمتی ـ حتی عوالم ملکی ـ نشان می‌دهد. هنر بزرگ انسان کامل، این است که دارای مقام جمعی است و با مقام جمعی خویش، که اراده و قدرت تخلف دارد، تخلف نمی‌کند و برتری وی بر عوالم عصمتی نیز از همین ناحیه می‌باشد. ما در ادامه برای آن‌که بحث علم و قدرت و عشق و مرحمت حق‌تعالی تقریر دوباره داشه باشد، به مرور این بحث می‌نشینیم.

 

مرور بر ایراد اول و دوم

ما نخست دو ایراد عمده به طرح کنونی خلقت بشر وارد آوردیم. گفتیم: علم و قدرت و عشق و مرحمت، یک حقیقت دارد و چنین نیست که دارای عناوین متفاوت مصداقی باشد. تفاوت این حقایق، تنها در ناحیهٔ مفهومی آن‌ها می‌باشد. البته در ناحیهٔ خَلق و در میان بندگان، این مفاهیم، دارای تفاوت مصداقی و افرادی می‌باشد. افراد عادی و معمولی، خداوند را از سر انگیزه‌ای برانگیخته از ترس یاد می‌کنند؛ اما اولیای خدا عظمت حق‌تعالی را پیش چشم دارند. خداترسی افراد عادی، سبب کاستی‌ها فردی می‌شود؛ اما توجه به عظمت، حرمت و بزرگی پروردگار، سبب افتادگی خلقی می‌شود؛ چنان‌که امام سجاد علیه‌السلام می‌فرمایند: «أنا أقلّ الأقلّین». اولیای الهی، عظمت حق را می‌یابند؛ هم‌چون کسی که بر قله‌ای بلند ایستاده است و نظرگاهی بلند دارد. سخن در این است که مرتبت افراد، علت تعدد عناوین الهی نمی‌شود و علم و قدرت و عشق و مرحمت، از یکتایی ذاتی برخوردار است.

ایراد نخست، که ناظر به سنگینی بار تکلیفی انسان بود، و اشکال دوم ـ که طرح مرحمت بیش‌تر الهی نسبت به بندگان را پیشنهاد می‌داد و می‌گفت در صورت بدی افراد، خداوند آن را با مرحمت مضاعف خویش جبران کند ـ بدین صورت پاسخ داده شد که: آفرینش، هدفمند می‌باشد و هدفمندی در خلقت و اراده و اختیار و قدرت تخلف و مقام جمعی و اهمیت کیفیت نسبت به کمّیت، ساختار عالم و آدم را رقم زده و سلامت و سعادت را از آنِ اهل ایمان و اطاعت قرار داده است و ریخت و ریز خلقت از لوازم این عالم است و با کمال مرحمت، باید انصاف و عدالت نیز منظور باشد؛ چنان‌که در محیطی علمی، خوانده و ناخوانده یکسان محاسبه نمی‌شوند؛ اگرچه امتنان و ارفاق نیز در آن به‌طور وسیع و گسترده ملاحظه می‌شود.

 

پاسخ به ایراد سوم

سومین اشکال مطرح‌شده، این بود که: سراسر قرآن‌کریم حاوی تعریف و تمجید از خداوند است و قرآن کریم، اقتدار و علم و دیگر صفات خدا را ـ نعوذ باللّه ـ به رخ بشر می‌کشد و تمجید مداوم و تعریف فراوان از خود، بر بندگان مطلوب نمی‌باشد.

در پاسخ به این توهّم باید گفت: تمجید و تعریف قرآن‌کریم از پروردگار، برای آگاهی بشر از حق‌شناسی انسان نسبت به حق‌تعالی و نزدیکی از سر معرفت به پروردگار می‌باشد. این امر از آن جهت ضرورت دارد که طریق آگاه‌سازی، منحصر به همین‌گونه بیان می‌باشد؛ زیرا بشر برای شناخت پروردگار خود راهی دیگر ندارد. اگر وحی بیانگر حق نباشد، انسان معمولی نیز چنین حقایقی را نمی‌داند. هم‌چنین تمامی تعریف‌های ارایه‌شده، از سر بیان واقعیت و درستی می‌باشد و مبالغه و غُلوی در آن نیست. اگر راه دیگری برای شناخت حقایقِ گفته‌شده وجود می‌داشت یا انسان خود می‌توانست آن‌ها را بداند یا آن‌چه در بیان و کلام حق آمده است، مبالغه و زیاده‌گویی بود، جای طرح چنین بحثی بود؛ وگرنه وقتی راهِ منحصرِ شناختِ حقیقت، همین است که در قرآن‌کریم آمده است، دیگر جایی برای طرح این اشکال نمی‌ماند. گذشته از این‌که اگر حق‌تعالی بیان تمام و کمال در معرفی خود نیاورده بود، در شناخت پروردگار خویش ناتوان می‌گشت و بشر در این صورت، دلیل کافی برای عدم شناخت احراز می‌کرد و می‌توانست در پیشگاه عدل الهی عذر آورد که وی به تنهایی، توان شناخت حق را نداشته و خدا نیز بیانی برای آن نیاورده و آگاهی بدون بیان نیز ممکن نیست و عدم بیان، بشر را تبرئه نموده و بی‌خدایی را حکایت می‌کرد.

 

پاسخ به ایراد چهارم

اشکال چهارم می‌گفت: تعریف فراوان حق از خویش، به خودی خود، کاری شایسته نیست و سبب می‌شود انسان‌ها نیز همین شیوه را پی بگیرند. این کار، سبب خودستایی و خودشیفتگی افراد می‌شود و در نهایت، به قداست‌نمایی و عصمت‌گرایی و برترسازی دسته‌ای منجر می‌گردد.

در پاسخ اشکال یادشده گفتیم: خودستایی، تنها سزاوار حق می‌باشد و هر حمد و ستایشی به او باز می‌گردد؛ زیرا انسان بدون خداوند نمی‌تواند به کمالات الهی دست یابد. خداوند از طریق وحی و کتاب‌های آسمانی و قرآن مجید آن‌چه را که برای زندگی سالم و سعادت‌بخش لازم است، آورده است. افزون بر این، انسان می‌تواند کمالات یا نواقص و کاستی‌های خود و دیگر انسان‌ها را بشناسد و نسبت به کمالات خود و دیگران اشراف داشته باشد و با آن‌ها برخورد مناسبی نماید. گذشته از آن‌که لازم نیست انسان خودستایی بسیار داشته باشد. البته اگر آدمی گاهی خوبی‌های خود را بیان نماید، اصل این کار اشکالی ندارد؛ همان‌طور که اگر دیگری نیز به‌طور مناسب چنین کاری کند، بی‌اشکال است. به قول معروف: «مُشک آن است که خود ببوید، نه آن‌که عطار بگوید». کمالات آدمی هم‌چون نواقص‌اش قابل ادراک می‌باشد و این امر، چندان نیاز به بیان ندارد؛ در حالی‌که در حق‌تعالی چنین نیست و آدمی ادراک کمالات حق را ندارد و از جانب حق لازم است بیان شود تا انسان به گمراهی و غفلت نیفتد. در میان انسان‌ها چنین است که خودستایی از خود یا دیگران، چندان لزومی ندارد و شیوهٔ خوبی نیست و اگر به عصمت‌گرایی و قداست‌نمایی و کاریزما برسد، بسیار ناپسند است و از بدترین صفات رذیله می‌باشد و سبب بروز زمینه‌های خلقی فراوانی هم‌چون دروغ، بی‌اساسی، سالوس، خدعه، ریا و شیطنت می‌گردد؛ تا جایی که به افراد ناشایست و بی‌محتوا قداست‌بخشی می‌کند، و این کارها با زمینه‌های حقی ارتباطی ندارد.

 

پاسخ به ایراد پنجم

از پاسخی که به اشکال چهارم داده شد، می‌توان ایراد پنجم را پاسخ گفت. علم و قدرت و عصمتِ ذاتی و قداست الهی ـ که حقیقتی ذاتی است ـ به صفات خوب و بد انسان ارتباطی ندارد؛ صفاتی که از طریق استعداد یا از طریق علم و آموزش به دست می‌آید؛ زیرا همان‌طور که بیان شد، عصمت اولیای الهی، عصمت تنزیلی و نسبی است و هیچ یک مطلق یا ذاتی نیست. کمالات و نواقص افراد به‌طور کلی در مراتب وجودی منحصر به آنان قرار دارد و با یک‌دیگر متفاوت می‌باشد. هر فردی در برابر کمالات خود، مشکلاتی هرچند کم‌تر یا بیش‌تر دارد و عصمتِ تمام و مطلقِ کمال، منحصر به حضرت حق‌تعالی است. در مأثورات، تمامی حضرات چهارده معصوم علیهم‌السلام و دیگر صاحبان معرفت از انبیا و اولیا همواره در مقابل درگاه الهی زبان کرنش و فروتنی و استغفار و طلب بخشش را دارند، تا چه رسد به دیگران که جای خود دارند. نباید آدمی خود را با خدای خویش مقایسه نماید و انسان اگر نسبت به موقعیت خلقی حقی تغافل داشته باشد، به بدآموزی مبتلا می‌گردد که این‌گونه رهزن‌ها سبب انحراف و انحطاط آدمی و گرفتاری در دام استکبار و خودشیفتگی می‌گردد.

 

فکاهی پایانی

گاه شده است که به قصد نقل فکاهی، می‌گویم شمارهٔ شناسنامهٔ من سه می‌باشد؛ از این رو، بعد از حضرت آدم و مادرم حوا، من اولین فرزند نوع آدمی و یکدانه بودم که با هیچ کس مشکل و دعوایی نداشتم. امروزه نیز چنین زندگی می‌کنم و اگر کسی با من مشکلی داشته باشد، پی‌گیر آن نمی‌شوم. هابیل و قابیل پس از من آمدند و با هم درگیر شدند و کار نسل آدم به مشاجره و جنگ و دعوا کشیده شد.

  

مستندات بحث

سوره شماره  ۱

 تعداد آیات: ۷ آیه

آیات جمالی: ۴ آیه

آیات جلالی: ۱ آیه

آیات کمالی: ۲ آیه

شمارهٔ آیات جمالی: ۲، ۴، ۵، ۶٫

شمارهٔ آیات جلالی: ۷٫

شمارهٔ آیات کمالی: ۱، ۳٫

  

سوره شماره  ۲

 تعداد آیات: ۲۸۶ آیه

آیات جمالی: ۱۶۹ آیه

آیات جلالی: ۱۰۳آ یه

آیات کمالی: ۱۴ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۸، ۹، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۸، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۵۲، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۸، ۷۹، ۸۲، ۸۳، ۸۴، ۸۷، ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۷، ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۰۵، ۱۰۶، ۱۰۷، ۱۱۰، ۱۱۱، ۱۱۲، ۱۱۳، ۱۱۵، ۱۱۶، ۱۱۸، ۱۲۰، ۱۲۲، ۱۲۵، ۱۲۶، ۱۲۷، ۱۲۸، ۱۲۹، ۱۳۰، ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۳۳، ۱۳۴، ۱۳۵، ۱۳۶، ۱۳۷، ۱۳۸، ۱۳۹، ۱۴۰، ۱۴۱، ۱۴۲، ۱۴۳، ۱۴۴، ۱۴۶، ۱۴۷، ۱۴۸، ۱۵۰، ۱۵۱، ۱۵۲، ۱۵۳، ۱۵۴، ۱۵۵، ۱۵۶، ۱۵۷، ۱۵۸، ۱۶۰، ۱۶۴، ۱۶۸، ۱۶۹، ۱۷۰، ۱۷۲، ۱۷۳، ۱۷۷، ۱۸۰، ۱۸۲، ۱۸۳، ۱۸۴، ۱۸۷، ۱۸۸، ۱۸۹، ۱۹۲، ۱۹۷، ۱۹۹، ۲۰۰، ۲۰۸، ۲۰۹، ۲۱۲، ۲۱۳، ۲۱۴، ۲۱۸، ۲۱۹، ۲۲۰، ۲۲۱، ۲۲۲، ۲۲۳، ۲۲۴، ۲۲۶، ۲۲۷، ۲۲۸، ۲۳۰، ۲۳۲، ۲۳۳، ۲۳۴، ۲۳۵، ۲۳۶، ۲۳۷، ۲۳۸، ۲۳۹، ۲۴۰، ۲۴۱، ۲۴۲، ۲۴۵، ۲۴۷، ۲۴۸، ۲۵۲، ۲۵۵، ۲۶۳، ۲۶۵، ۲۶۷، ۲۶۸، ۲۷۱، ۲۷۲، ۲۷۳، ۲۷۷، ۲۷۸، ۲۸۱، ۲۸۲، ۲۸۵٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۷، ۱۰، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۴، ۲۶، ۲۷، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۴، ۵۵، ۶۱، ۶۵، ۸۰، ۸۱، ۸۵، ۸۶، ۸۸، ۸۹، ۹۰، ۹۵، ۹۶، ۹۸، ۹۹، ۱۰۰، ۱۰۴، ۱۰۸، ۱۰۹، ۱۱۴، ۱۱۷، ۱۱۹، ۱۲۱، ۱۲۳، ۱۲۴، ۱۲۶، ۱۴۵، ۱۴۹، ۱۵۹، ۱۶۱، ۱۶۲، ۱۶۵، ۱۶۶، ۱۶۷، ۱۷۱، ۱۷۴، ۱۷۵، ۱۷۶، ۱۷۸، ۱۷۹، ۱۸۱، ۱۹۰، ۱۹۱، ۱۹۳، ۱۹۴، ۱۹۶، ۱۹۸، ۲۰۱، ۲۰۲، ۲۰۳، ۲۰۴، ۲۰۵، ۲۰۶، ۲۱۰، ۲۱۱، ۲۱۶، ۲۱۷، ۲۲۵، ۲۲۹، ۲۳۱، ۲۴۳، ۲۴۴، ۲۴۶، ۲۴۹، ۲۵۰، ۲۵۱، ۲۵۳، ۲۵۴، ۲۵۶، ۲۵۷، ۲۵۸، ۲۵۹، ۲۶۰، ۲۶۴، ۲۶۶، ۲۷۰، ۲۷۵، ۲۷۶، ۲۷۹، ۲۸۳، ۲۸۴، ۲۸۶٫

شمارهٔ آیات کمالی:

۲۵، ۳۷، ۵۳، ۱۶۳، ۱۸۵، ۱۸۶، ۱۹۵، ۲۰۷، ۲۱۵، ۲۶۱، ۲۶۲، ۲۶۹، ۲۷۴، ۲۸۰٫

 

سوره شماره  ۳

تعداد آیات: ۲۰۰ آیه

آیات جمالی: ۹۰ آیه

آیات جلالی: ۱۰۱ آیه

آیات کمالی: ۹ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۲، ۳، ۵، ۶، ۷، ۸، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۲۰، ۲۳، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۹، ۳۱، ۳۶، ۴۰، ۴۱، ۴۴، ۴۵، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۵، ۵۸، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۷، ۶۸، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۶، ۷۸، ۸۰، ۸۱، ۸۴، ۸۹، ۹۳، ۹۵، ۹۶، ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۰۴، ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۰۹، ۱۱۰، ۱۱۳، ۱۱۴، ۱۱۵، ۱۱۸، ۱۳۲، ۱۳۳، ۱۳۴، ۱۳۵، ۱۳۶، ۱۳۸، ۱۴۵، ۱۴۸، ۱۵۵، ۱۵۹، ۱۶۰، ۱۶۳، ۱۶۴، ۱۷۰، ۱۷۱، ۱۷۲، ۱۷۳، ۱۷۴، ۱۸۲، ۱۸۳، ۱۸۴، ۱۸۵، ۱۸۶، ۱۸۹، ۱۹۰، ۱۹۳، ۱۹۸٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۴، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۶، ۱۹، ۲۱، ۲۲، ۲۴، ۲۸، ۳۰، ۳۲، ۵۰، ۵۴، ۵۶، ۵۷، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۶، ۶۹، ۷۵، ۷۷، ۷۹، ۸۲، ۸۳، ۸۵، ۸۶، ۸۷، ۸۸، ۹۰، ۹۱، ۹۴، ۹۷، ۹۸، ۹۹، ۱۰۰، ۱۰۵، ۱۰۶، ۱۱۱، ۱۱۲، ۱۱۶، ۱۱۷، ۱۱۹، ۱۲۰، ۱۲۱، ۱۲۲، ۱۲۳، ۱۲۴، ۱۲۵، ۱۲۶، ۱۲۷، ۱۲۸، ۱۲۹، ۱۳۰، ۱۳۱، ۱۳۷، ۱۳۹، ۱۴۰، ۱۴۱، ۱۴۲، ۱۴۳، ۱۴۴، ۱۴۶، ۱۴۷، ۱۴۹، ۱۵۰، ۱۵۱، ۱۵۲، ۱۵۳، ۱۵۴، ۱۵۶، ۱۵۷، ۱۵۸، ۱۶۱، ۱۶۲، ۱۶۵، ۱۶۶، ۱۶۷، ۱۶۸، ۱۶۹، ۱۷۵، ۱۷۶، ۱۷۷، ۱۷۸، ۱۷۹، ۱۸۰، ۱۸۱، ۱۸۷، ۱۸۸، ۱۹۱، ۱۹۲، ۱۹۴، ۱۹۵، ۱۹۶، ۱۹۷، ۱۹۹، ۲۰۰٫

شمارهٔ آیات کمالی:

۳۳، ۳۴، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۲، ۴۳، ۴۶، ۹۲٫

سوره شماره   ۴

 

تعداد آیات: ۱۷۶ آیه

آیات جمالی: ۸۹ آیه

آیات جلالی: ۸۷ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

 

شمارهٔ آیات جمالی:

۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۶، ۱۷، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۳، ۴۹، ۵۰، ۵۳، ۵۴، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۹، ۷۰، ۷۳، ۷۹، ۸۰، ۸۲، ۸۶، ۸۷، ۹۴، ۹۸، ۹۹، ۱۰۰، ۱۰۳، ۱۰۶، ۱۱۰، ۱۱۲، ۱۱۳، ۱۱۴، ۱۲۲، ۱۲۴، ۱۲۵، ۱۲۶، ۱۲۷، ۱۲۸، ۱۲۹، ۱۳۰، ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۳۴، ۱۳۵، ۱۴۶، ۱۴۷، ۱۴۸، ۱۴۹، ۱۵۲، ۱۵۷، ۱۵۸، ۱۵۹، ۱۶۲، ۱۶۳، ۱۶۴، ۱۶۵، ۱۶۶، ۱۷۱، ۱۷۴، ۱۷۵، ۱۷۶٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۹، ۱۴، ۱۵، ۱۸، ۲۲، ۳۰، ۳۴، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۴۲، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۵۱، ۵۲، ۵۵، ۵۶، ۶۰، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۷۱، ۷۲، ۷۴، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۸، ۸۱، ۸۳، ۸۴، ۸۵، ۸۸، ۸۹، ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۵، ۹۶، ۹۷، ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۴، ۱۰۵، ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۰۹، ۱۱۱، ۱۱۵، ۱۱۶، ۱۱۷، ۱۱۸، ۱۱۹، ۱۲۰، ۱۲۱، ۱۲۳، ۱۳۳، ۱۳۶، ۱۳۷، ۱۳۸، ۱۳۹، ۱۴۰، ۱۴۱، ۱۴۲، ۱۴۳، ۱۴۴، ۱۴۵، ۱۵۰، ۱۵۱، ۱۵۳، ۱۵۴، ۱۵۵، ۱۵۶، ۱۶۰، ۱۶۱، ۱۶۷، ۱۶۸، ۱۶۹، ۱۷۰، ۱۷۲، ۱۷۳٫

 

سوره شماره  ۵

تعداد آیات: ۱۲۰ آیه

آیات جمالی: ۲۲ آیه

آیات جلالی: ۹۷ آیه

آیات کمالی: ۱ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۶، ۹، ۱۱، ۱۵، ۱۹، ۳۱، ۳۴، ۳۵، ۳۹، ۵۵، ۵۷، ۵۸، ۸۸، ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۱۰۴، ۱۱۳، ۱۱۴، ۱۱۹٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۷، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۷، ۱۸، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۲، ۳۳، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۶، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۸، ۷۹، ۸۰، ۸۱، ۸۲، ۸۳، ۸۴، ۸۵، ۸۶، ۸۷، ۸۹، ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۹۹، ۱۰۰، ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۰۵، ۱۰۶، ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۰۹، ۱۱۰، ۱۱۱، ۱۱۲، ۱۱۵، ۱۱۶، ۱۱۷، ۱۱۸، ۱۲۰٫

شمارهٔ آیات کمالی: ۴۶٫

 

سوره شماره ۶

تعداد آیات: ۱۶۵ آیه

آیات جمالی: ۴۰ آیه

آیات جلالی: ۱۱۹ آیه

آیات کمالی: ۶ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۷، ۹، ۱۶، ۲۹، ۵۹، ۶۹، ۷۶، ۷۷، ۷۸، ۷۹، ۸۰، ۸۲، ۸۳، ۸۸، ۹۰، ۹۲، ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۹۹، ۱۰۰، ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۰۵، ۱۰۹، ۱۲۶، ۱۲۷، ۱۴۲، ۱۴۳، ۱۴۵، ۱۵۱، ۱۵۳، ۱۵۴، ۱۵۵، ۱۵۶، ۱۶۰، ۱۶۱، ۱۶۲، ۱۶۳٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۸۱، ۸۹، ۹۱، ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۱۰۴، ۱۰۶، ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۱۰، ۱۱۱، ۱۱۲، ۱۱۳، ۱۱۴، ۱۱۵، ۱۱۶، ۱۱۷، ۱۱۸، ۱۱۹، ۱۲۰، ۱۲۱، ۱۲۲، ۱۲۳، ۱۲۴، ۱۲۵، ۱۲۸، ۱۲۹، ۱۳۰، ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۳۳، ۱۳۴، ۱۳۵، ۱۳۶، ۱۳۷، ۱۳۸، ۱۳۹، ۱۴۰، ۱۴۱، ۱۴۴، ۱۴۶، ۱۴۷، ۱۴۸، ۱۴۹، ۱۵۰، ۱۵۷، ۱۵۸، ۱۵۹، ۱۶۴، ۱۶۵٫

شمارهٔ آیات کمالی:

۷۵، ۸۴، ۸۵، ۸۶، ۸۷، ۱۵۲٫

 

سوره شماره ۷

تعداد آیات: ۲۰۶ آیه

آیات جمالی: ۶۶ آیه

آیات جلالی: ۱۴۰ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱۴، ۱۶، ۱۷، ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۶، ۳۲، ۳۵، ۴۲، ۴۳، ۴۶، ۵۲، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۸۰، ۸۱، ۸۲، ۸۵، ۸۸، ۹۰، ۱۰۴، ۱۰۵، ۱۰۶، ۱۱۱، ۱۱۲، ۱۱۳، ۱۱۴، ۱۱۶، ۱۲۳، ۱۲۴، ۱۲۷، ۱۲۸، ۱۳۲، ۱۴۰، ۱۴۴، ۱۵۳، ۱۵۷، ۱۵۸، ۱۵۹، ۱۶۰، ۱۶۱، ۱۷۰، ۱۷۴، ۱۷۵، ۱۸۸، ۱۸۹، ۱۹۶، ۲۰۰، ۲۰۲، ۲۰۴٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۲، ۲۴، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۳، ۳۴، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۴، ۴۵، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۳، ۵۸، ۵۹، ۶۴، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۸، ۷۹، ۸۳، ۸۴، ۸۶، ۸۷، ۸۹، ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۹۹، ۱۰۰، ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۰۹، ۱۱۰، ۱۱۵، ۱۱۷، ۱۱۸، ۱۱۹، ۱۲۰، ۱۲۱، ۱۲۲، ۱۲۵، ۱۲۶، ۱۲۹، ۱۳۰، ۱۳۱، ۱۳۳، ۱۳۴، ۱۳۵، ۱۳۶، ۱۳۷، ۱۳۸، ۱۳۹، ۱۴۱، ۱۴۲، ۱۴۳، ۱۴۵، ۱۴۶، ۱۴۷، ۱۴۸، ۱۴۹، ۱۵۰، ۱۵۱، ۱۵۲، ۱۵۴، ۱۵۵، ۱۵۶، ۱۶۲، ۱۶۳، ۱۶۴، ۱۶۵، ۱۶۶، ۱۶۷، ۱۶۸، ۱۶۹، ۱۷۱، ۱۷۲، ۱۷۳، ۱۷۶، ۱۷۷، ۱۷۸، ۱۷۹، ۱۸۰، ۱۸۱، ۱۸۲، ۱۸۳، ۱۸۴، ۱۸۵، ۱۸۶، ۱۸۷، ۱۹۰، ۱۹۱، ۱۹۲، ۱۹۳، ۱۹۴، ۱۹۵، ۱۹۷، ۱۹۸، ۱۹۹، ۲۰۱، ۲۰۳، ۲۰۵، ۲۰۶٫

 

سوره شماره ۸

تعداد آیات: ۷۵ آیه

آیات جمالی: ۱۸ آیه

آیات جلالی: ۵۷ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۳، ۴، ۲۹، ۳۱، ۳۲، ۴۱، ۴۶، ۴۷، ۵۱، ۵۳، ۵۶، ۶۱، ۶۴، ۶۹، ۷۲، ۷۴، ۷۵٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۲، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۳۰، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۲، ۵۴، ۵۵، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۲، ۶۳، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۷۰، ۷۱، ۷۳٫

 

سوره شماره ۹

تعداد آیات: ۱۲۹ آیه

آیات جمالی: ۸ آیه

آیات جلالی: ۱۲۱ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۹۹، ۱۰۰، ۱۰۳، ۱۰۴، ۱۱۲، ۱۲۲، ۱۲۴، ۱۲۸٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۸، ۷۹، ۸۰، ۸۱، ۸۲، ۸۳، ۸۴، ۸۵، ۸۶، ۸۷، ۸۸، ۸۹، ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۵، ۱۰۶، ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۰۹، ۱۱۰، ۱۱۱، ۱۱۳، ۱۱۴، ۱۱۵، ۱۱۶، ۱۱۷، ۱۱۸، ۱۱۹، ۱۲۰، ۱۲۱، ۱۲۳، ۱۲۵، ۱۲۶، ۱۲۷، ۱۲۹٫

 

سوره شماره  ۱۰

تعداد آیات: ۱۰۹ آیه

آیات جمالی: ۲۹ آیه

آیات جلالی: ۸۰ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۵، ۶، ۹، ۱۰، ۲۵، ۲۶، ۳۷، ۴۴، ۴۷، ۴۸، ۵۰، ۵۷، ۵۸، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۷، ۷۶، ۷۷، ۷۸، ۷۹، ۸۰، ۸۴، ۸۵، ۸۶، ۸۷، ۹۰، ۹۳، ۹۴٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۷، ۸، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۵، ۴۶، ۴۹، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۶۵، ۶۶، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۵، ۸۱، ۸۲، ۸۳، ۸۸، ۸۹، ۹۱، ۹۲، ۹۵، ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۹۹، ۱۰۰، ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۰۴، ۱۰۵، ۱۰۶، ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۰۹٫

 

سوره شماره  ۱۱

تعداد آیات: ۱۲۳ آیه

آیات جمالی: ۴۴ آیه

آیات جلالی: ۷۹ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۶، ۷، ۱۰، ۱۱، ۲۵، ۲۷، ۲۹، ۳۱، ۳۲، ۳۵، ۳۸، ۴۱، ۴۲، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۹، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۵، ۷۸، ۷۹، ۸۰، ۸۱، ۸۵، ۸۷، ۸۸، ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۷، ۱۰۰، ۱۰۸، ۱۱۴، ۱۱۵، ۱۱۷، ۱۲۰٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۸، ۹، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۶، ۲۸، ۳۰، ۳۳، ۳۴، ۳۶، ۳۷، ۳۹، ۴۰، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۵۲، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۶۰، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۴، ۷۶، ۷۷، ۸۲، ۸۳، ۸۴، ۸۶، ۸۹، ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۸، ۹۹، ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۰۴، ۱۰۵، ۱۰۶، ۱۰۷، ۱۰۹، ۱۱۰، ۱۱۱، ۱۱۲، ۱۱۳، ۱۱۶، ۱۱۸، ۱۱۹، ۱۲۱، ۱۲۲، ۱۲۳٫

 

سوره شماره  ۱۲

تعداد آیات: ۱۱۱ آیه

آیات جمالی: ۹۹ آیه

آیات جلالی: ۱۲ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۲، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۸، ۷۹، ۸۰، ۸۱، ۸۲، ۸۳، ۸۴، ۸۵، ۸۶، ۸۷، ۸۸، ۸۹، ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۹۹، ۱۰۰، ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۴، ۱۰۸، ۱۱۱٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲۱، ۲۳، ۳۹، ۴۰، ۵۲، ۱۰۳، ۱۰۵، ۱۰۶، ۱۰۷، ۱۰۹، ۱۱۰٫

 

سوره شماره  ۱۳

تعداد آیات: ۴۳ آیه

آیات جمالی: ۱۹ آیه

آیات جلالی: ۲۳ آیه

آیات کمالی: ۱ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۳، ۴، ۷، ۸، ۱۷، ۱۹، ۲۰، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰ ۳۶، ۳۸، ۳۹، ۴۳

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۵، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۲۱، ۲۵، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۷، ۴۰، ۴۱، ۴۲٫

شمارهٔ آیات کمالی: ۲۹٫

 

سوره شماره ۱۴

تعداد آیات: ۵۲ آیه

آیات جمالی: ۲۱ آیه

آیات جلالی: ۳۱ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۴، ۵، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱،

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲٫

سوره شماره ۱۵

تعداد آیات: ۹۹ آیه

آیات جمالی: ۵۳ آیه

آیات جلالی: ۴۲ آیه

آیات کمالی: ۴ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۶، ۷، ۹،۱۰، ۱۱، ۱۶، ۱۹، ۲۲، ۲۴، ۲۶، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۶، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۹، ۶۱، ۶۲، ۶۴، ۶۵، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۸۲، ۸۵، ۸۶، ۸۷، ۸۸، ۸۹، ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۷، ۹۸، ۹۹

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۸، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۲۰، ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۳۴، ۳۵، ۳۷، ۳۸، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۵۰، ۵۸، ۶۰، ۶۳، ۶۶، ۷۳، ۷۴، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۸، ۷۹، ۸۰، ۸۱، ۸۳، ۸۴، ۹۴، ۹۵، ۹۶٫

 

شمارهٔ آیات کمالی:

۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰٫

سوره شماره ۱۶

تعداد آیات: ۱۲۸ آیه

آیات جمالی: ۵۶ آیه

آیات جلالی: ۷۲ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۵، ۶، ۷، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۲۴، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۵۲، ۵۸، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۶، ۷۸، ۷۹، ۸۰، ۸۱، ۸۳، ۸۹، ۹۰، ۹۱، ۹۵، ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۹۹، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۱۰، ۱۱۵، ۱۱۹، ۱۲۰، ۱۲۱، ۱۲۲، ۱۲۳، ۱۲۵، ۱۲۶، ۱۲۷

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۹، ۱۷، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۵، ۷۷، ۸۲، ۸۴، ۸۵، ۸۶، ۸۷، ۸۸، ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۱۰۰، ۱۰۱، ۱۰۴، ۱۰۵، ۱۰۶، ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۰۹، ۱۱۱، ۱۱۲، ۱۱۳، ۱۱۴، ۱۱۶، ۱۱۷، ۱۱۸، ۱۲۴، ۱۲۶٫

سوره شماره ۱۷

تعداد آیات: ۱۱۱ آیه

آیات جمالی: ۵۶ آیه

آیات جلالی: ۵۵ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۳، ۹،۱۲، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۹، ۵۳، ۵۵، ۶۱، ۶۲، ۶۵، ۶۶، ۷۰، ۷۱، ۷۸، ۷۹، ۸۰، ۸۴، ۸۷، ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۸، ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۰۴، ۱۰۵، ۱۰۶، ۱۰۷، ۱۱۰

شمارهٔ آیات جلالی:

۲، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۲، ۲۷، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۸، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۴، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۳، ۶۴، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۸۱، ۸۲، ۸۳، ۸۵، ۸۶، ۸۸، ۸۹، ۹۷، ۹۹، ۱۰۰، ۱۰۸، ۱۰۹، ۱۱۱٫

 

سوره شماره ۱۸

تعداد آیات: ۱۱۰ آیه

آیات جمالی: ۵۶ آیه

آیات جلالی: ۵۳ آیه

آیات کمالی: ۱ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۳، ۶، ۹،۱۰، ۱۳، ۱۴، ۱۵ ۱۶، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۱، ۴۴، ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۸، ۷۹، ۸۰، ۸۱، ۸۲، ۸۳، ۸۴، ۱۰۷، ۱۰۸،

شمارهٔ آیات جلالی:

۲، ۴، ۵، ۸، ۱۱، ۱۲، ۱۷، ۱۸، ۲۳، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۴۰، ۴۲، ۴۳، ۴۵، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۸۴، ۸۵، ۸۶، ۸۷، ۸۸، ۸۹، ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۹۹، ۱۰۰، ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۰۴، ۱۰۵، ۱۰۶، ۱۰۹٫

شمارهٔ آیات کمالی: ۴۶٫

سوره شماره ۱۹

تعداد آیات: ۹۸ آیه

آیات جمالی: ۴۲ آیه

آیات جلالی: ۴۲ آیه

آیات کمالی: ۱۴ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۳، ۴، ۵، ۱۰، ۱۱، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۱، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۵، ۵۷، ۵۸، ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۷۶، ۷۹، ۸۵، ۸۸، ۹۶٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۱۹، ۲۱، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۴، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۵۹، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۵، ۷۷، ۷۸، ۸۰، ۸۱، ۸۲، ۸۳، ۸۴، ۸۶، ۸۷، ۸۹، ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۷، ۹۸٫

شمارهٔ آیات کمالی:

۷، ۸، ۹، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۳۳، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۶٫

 

سوره شماره ۲۰

تعداد آیات: ۱۳۵ آیه

آیات جمالی: ۵۹ آیه

آیات جلالی: ۷۶ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۳، ۹، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۴۹، ۵۱، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۵، ۷۶، ۷۹، ۸۲، ۸۳، ۸۴، ۸۶، ۸۷، ۸۸، ۸۹، ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۹۹، ۱۰۳، ۱۰۴، ۱۱۲، ۱۱۳، ۱۱۴، ۱۱۶، ۱۱۸، ۱۱۹، ۱۲۰، ۱۲۱، ۱۲۲، ۱۲۳، ۱۳۰، ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۳۳٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۵۰، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۴، ۷۷، ۷۸، ۸۰، ۸۱، ۸۵، ۱۰۰، ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۵، ۱۰۶، ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۰۹، ۱۱۰، ۱۱۱، ۱۱۵، ۱۱۷، ۱۲۴، ۱۲۵، ۱۲۶، ۱۲۷، ۱۲۸، ۱۲۹، ۱۳۴٫

 

سوره شماره ۲۱

تعداد آیات: ۱۱۲ آیه

آیات جمالی: ۳۹ آیه

آیات جلالی: ۷۱ آیه

آیات کمالی: ۲ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۳، ۴، ۵، ۷، ۸، ۱۰، ۲۴، ۲۶، ۳۱، ۳۸، ۴۸، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۷۵، ۷۶، ۷۸، ۸۳، ۸۵، ۸۶، ۸۷، ۸۹، ۹۶، ۱۰۶، ۱۰۷٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۶، ۹، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۵، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۷۰، ۷۱، ۷۳، ۷۴، ۷۷، ۷۹، ۸۰، ۸۱، ۸۲، ۸۴، ۸۸، ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۷، ۹۸، ۹۹، ۱۰۰، ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۰۴، ۱۰۵، ۱۰۸، ۱۰۹، ۱۱۰، ۱۱۱، ۱۱۲٫

شمارهٔ آیات کمالی: ۶۹، ۷۲٫

 

سوره شماره ۲۲

تعداد آیات: ۷۸ آیه

آیات جمالی: ۲۵ آیه

آیات جلالی: ۵۳ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۳، ۱۰، ۱۶، ۲۳، ۲۴، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۶، ۳۷، ۴۱، ۵۰، ۵۴، ۵۶، ۶۱، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۷، ۷۰، ۷۵،

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۵، ۳۰، ۳۱، ۳۵، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۵، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۲، ۶۶، ۶۸، ۶۹، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۶، ۷۷، ۷۸٫

 

سوره شماره ۲۳

تعداد آیات: ۱۱۸ آیه

آیات جمالی: ۴۸ آیه

آیات جلالی: ۷۰ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۹، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۷، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۱، ۶۲، ۷۲، ۷۳، ۸۳، ۹۷، ۹۸، ۱۰۲، ۱۰۹، ۱۱۱، ۱۱۲، ۱۱۳، ۱۱۴، ۱۱۸٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۷، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۳، ۲۷، ۲۸، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۸، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۶۰، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۱، ۷۴، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۸، ۷۹، ۸۰، ۸۱، ۸۲، ۸۴، ۸۵، ۸۶، ۸۷، ۸۸، ۸۹، ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۹، ۱۰۰، ۱۰۱، ۱۰۳، ۱۰۴، ۱۰۵، ۱۰۶، ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۱۰، ۱۱۵، ۱۱۶، ۱۱۷٫

 

سوره شماره ۲۴

تعداد آیات: ۶۴ آیه

آیات جمالی: ۲۶ آیه

آیات جلالی: ۳۷ آیه

آیات کمالی: ۱ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۵، ۱۰، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۲، ۳۳، ۳۵، ۳۶، ۳۸، ۴۱، ۴۶، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۶۲٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۲، ۳، ۴، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۹، ۲۱، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۳۰، ۳۱، ۳۷، ۳۹، ۴۰، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۵، ۵۷، ۶۳، ۶۴٫

شمارهٔ آیات کمالی: ۳۴٫

 

سوره شماره ۲۵

تعداد آیات: ۷۷ آیه

آیات جمالی: ۲۹ آیه

آیات جلالی: ۴۸ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۲، ۱۶، ۲۴، ۲۵، ۳۰، ۳۲، ۳۳، ۳۵، ۴۱، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۶۳، ۶۴، ۶۷، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۴، ۷۵، ۷۶٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۳، ۱۱، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۱، ۳۴، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۵، ۶۶، ۶۸، ۶۹، ۷۳، ۷۷٫

 

سوره شماره ۲۶

تعداد آیات: ۲۲۷ آیه

آیات جمالی: ۱۷۶ آیه

آیات جلالی: ۵۰ آیه

آیات کمالی: ۱ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۳، ۵، ۷، ۹، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۵، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۸، ۷۹، ۸۰، ۸۱، ۸۳، ۸۴، ۸۵، ۸۶، ۸۸، ۸۹، ۹۰، ۹۲، ۹۳، ۱۰۲، ۱۰۴، ۱۰۶، ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۰۹، ۱۱۰، ۱۱۱، ۱۱۲، ۱۱۴، ۱۱۵، ۱۱۶، ۱۱۷، ۱۱۸، ۱۱۹، ۱۲۳، ۱۲۴، ۲۴، ۱۲۶، ۱۲۷، ۱۲۸، ۱۲۹، ۱۳۰، ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۳۳، ۱۳۴، ۱۳۶، ۱۳۷، ۱۳۸، ۱۴۰، ۱۴۱، ۱۴۲، ۱۴۳، ۱۴۴، ۱۴۵، ۱۴۶، ۱۴۷، ۱۴۸، ۱۴۹، ۱۵۰، ۱۵۱، ۱۵۲، ۱۵۳، ۱۵۴، ۱۵۵، ۱۵۹، ۱۶۰، ۱۶۱، ۱۶۲، ۱۶۳، ۱۶۴، ۱۶۵، ۱۶۷، ۱۶۸، ۱۶۹، ۱۷۰، ۱۷۴، ۱۷۵، ۱۷۶، ۱۷۷، ۱۷۹، ۱۸۰، ۱۸۱، ۱۸۲، ۱۸۳، ۱۸۴، ۱۸۵، ۱۸۶، ۱۸۷، ۱۸۸، ۱۹۱، ۱۹۲، ۱۹۳، ۱۹۴، ۱۹۵، ۱۹۶، ۱۹۷، ۱۹۸، ۱۹۹، ۲۰۳، ۲۰۴، ۲۰۵، ۲۰۸، ۲۰۹، ۲۱۰، ۲۱۱، ۲۱۲، ۲۱۳، ۲۱۴، ۲۱۵، ۲۱۶، ۲۱۷، ۲۱۸، ۲۱۹، ۲۲۰، ۲۲۱، ۲۲۲، ۲۲۳، ۲۲۴، ۲۲۵، ۲۲۶٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۴، ۶، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۵، ۳۲، ۳۳، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۶۳، ۶۴، ۶۶، ۶۷، ۸۲، ۸۷، ۹۱، ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۹۹، ۱۰۰، ۱۰۱، ۱۰۳، ۱۰۵، ۱۱۳، ۱۲۰، ۱۲۱، ۱۳۵، ۱۳۹، ۱۵۶، ۱۵۷، ۱۵۸، ۱۶۶، ۱۷۱، ۱۷۲، ۱۷۳، ۱۸۹، ۱۹۰، ۲۰۰، ۲۰۱، ۲۰۲، ۲۰۶، ۲۰۷، ۲۲۷٫

شمارهٔ آیات کمالی: ۱۲۲٫

 

سوره شماره ۲۷

تعداد آیات: ۹۳ آیه

آیات جمالی: ۷۱ آیه

آیات جلالی: ۲۲ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۳، ۶، ۷، ۸، ۱۱، ۱۳، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۴، ۶۵، ۶۷، ۶۸، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۸، ۷۹، ۸۰، ۸۱، ۸۴، ۸۶، ۸۷، ۸۸، ۹۱٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۴، ۵، ۹، ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۲۶، ۵۱، ۵۲، ۵۷، ۵۸، ۶۳، ۶۶، ۶۹، ۸۲، ۸۳، ۸۵، ۸۹، ۹۰، ۹۲، ۹۳٫

 

سوره شماره ۲۸

تعداد آیات: ۸۸ آیه

آیات جمالی: ۵۶ آیه

آیات جلالی: ۳۱ آیه

آیات کمالی: ۱ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۳، ۴، ۵، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۸، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۶۰، ۶۳، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۳، ۷۹، ۸۰، ۸۳٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۶، ۳۰، ۳۱، ۳۷، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۵۰، ۵۹، ۶۱، ۶۲، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۴، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۸، ۸۱، ۸۲، ۸۴، ۸۵، ۸۶، ۸۷، ۸۸٫

شمارهٔ آیات کمالی: ۱۶٫

 

سوره شماره ۲۹

تعداد آیات: ۶۹ آیه

آیات جمالی: ۲۶ آیه

آیات جلالی: ۴۳ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

 

شمارهٔ آیات جمالی:

۸، ۹، ۱۶، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۵، ۳۶، ۳۸، ۳۹، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۸، ۵۰، ۵۱، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۲، ۶۴٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۷، ۴۰، ۴۱، ۴۷، ۴۹، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۷، ۶۱، ۶۳، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۶۹٫

 

سوره شماره ۳۰

تعداد آیات: ۶۰ آیه

آیات جمالی: ۶ آیه

آیات جلالی: ۵۴ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۱، ۳۸٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۶، ۱۹، ۲۰، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۰٫

 

سوره شماره  ۳۱

تعداد آیات: ۳۴ آیه

آیات جمالی: ۷ آیه

آیات جلالی: ۲۶ آیه

آیات کمالی: ۱ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۴، ۵، ۸، ۹، ۱۷، ۱۸٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۶، ۷، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴٫

شمارهٔ آیات کمالی: ۳٫

 

سوره شماره ۳۲

تعداد آیات: ۳۰ آیه

آیات جمالی: ۱ آیه

آیات جلالی: ۲۹ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲۸٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۹، ۳۰٫

 

سوره شماره ۳۳

تعداد آیات: ۷۳ آیه

آیات جمالی: ۹ آیه

آیات جلالی: ۶۳ آیه

آیات کمالی: ۱ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲۱، ۲۲، ۲۳، ۴۱، ۴۲، ۴۴، ۴۹، ۵۰، ۷۱٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۳، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۲، ۷۳٫

شمارهٔ آیات کمالی: ۵۶٫

 

سوره شماره ۳۴

تعداد آیات: ۵۴ آیه

آیات جمالی: ۵ آیه

آیات جلالی: ۴۹ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۴، ۶، ۱۵، ۲۰، ۲۹٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۵، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴٫

 

سوره شماره ۳۵

تعداد آیات: ۴۵ آیه

آیات جمالی: ۱ آیه

آیات جلالی: ۴۴ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی: ۹٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵٫

 

سوره شماره ۳۶

تعداد آیات: ۸۳ آیه

آیات جمالی: ۱۹ آیه

آیات جلالی: ۶۴ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۳، ۴، ۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۳۰، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۷۸٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۹، ۲۳، ۲۴، ۲۸، ۲۹، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۹، ۸۰، ۸۱، ۸۲، ۸۳٫

 

سوره شماره ۳۷

تعداد آیات: ۱۸۲ آیه

آیات جمالی: ۷۸ آیه

آیات جلالی: ۹۸ آیه

آیات کمالی: ۶ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۷۴، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۸، ۸۰، ۸۱، ۸۳، ۸۴، ۸۵، ۸۶، ۸۷، ۸۸، ۸۹، ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۹۹، ۱۰۰، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۰۴، ۱۰۵، ۱۰۶، ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۱۰، ۱۱۱، ۱۱۲، ۱۱۳، ۱۱۴، ۱۱۵، ۱۱۶، ۱۱۷، ۱۱۸، ۱۱۹، ۱۲۱، ۱۲۲، ۱۲۳، ۱۲۴، ۱۲۵، ۱۲۶، ۱۲۸، ۱۲۹، ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۳۳، ۱۳۴، ۱۳۹، ۱۴۰، ۱۴۱، ۱۴۲، ۱۴۶، ۱۴۷، ۱۴۸، ۱۴۹، ۱۵۰، ۱۵۶، ۱۵۷، ۱۵۹، ۱۶۰، ۱۶۱، ۱۶۲، ۱۶۴، ۱۶۵، ۱۶۶، ۱۶۷، ۱۶۸، ۱۶۹، ۱۷۱، ۱۷۲، ۱۸۲٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۸۲، ۱۲۷، ۱۳۵، ۱۳۶، ۱۳۷، ۱۳۸، ۱۴۳، ۱۴۴، ۱۴۵، ۱۵۱، ۱۵۲، ۱۵۳، ۱۵۴، ۱۵۵، ۱۵۸، ۱۶۳، ۱۷۰، ۱۷۳، ۱۷۴، ۱۷۵، ۱۷۶، ۱۷۷، ۱۷۸، ۱۷۹، ۱۸۰٫

شمارهٔ آیات کمالی:

۷۹، ۱۰۱، ۱۰۹، ۱۲۰، ۱۳۰، ۱۸۱٫

 

سوره شماره ۳۸

تعداد آیات: ۸۸ آیه

آیات جمالی: ۱۷ آیه

آیات جلالی: ۷۱ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲۵، ۲۹، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۷۰، ۸۳، ۸۷٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۴، ۴۵، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۸، ۷۹، ۸۰، ۸۱، ۸۲، ۸۴، ۸۵، ۸۶، ۸۸٫

 

سوره شماره ۳۹

تعداد آیات: ۷۵ آیه

آیات جمالی: ۹ آیه

آیات جلالی: ۶۱ آیه

آیات کمالی: ۵ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۲، ۵، ۱۴، ۲۱، ۳۳، ۳۴، ۶۱، ۶۲، ۶۶، ۷۳، ۷۴٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۳، ۴، ۶، ۷، ۸، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۹، ۲۰، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۱، ۷۲٫

شمارهٔ آیات کمالی:

۹، ۱۰، ۱۸، ۵۳، ۷۵٫

 

سوره شماره ۴۰

تعداد آیات: ۸۵ آیه

آیات جمالی: ۲۷ آیه

آیات جلالی: ۵۵ آیه

آیات کمالی: ۳ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۱۳، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۸، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۶۴، ۶۵، ۶۷، ۷۹، ۸۰٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۶۶، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۸، ۸۱، ۸۲، ۸۳، ۸۴، ۸۵٫

شمارهٔ آیات کمالی:

۳۹، ۶۴، ۶۵٫

 

سوره شماره ۴۱

تعداد آیات: ۵۴ آیه

آیات جمالی: ۱۷ آیه

آیات جلالی: ۳۶ آیه

آیات کمالی: ۱ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۸، ۱۲، ۱۸، ۲۶، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۲، ۴۶، ۵۳٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۴۰، ۴۱، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۴٫

شمارهٔ آیات کمالی: ۲٫

 

سوره شماره ۴۲

تعداد آیات: ۵۳ آیه

آیات جمالی: ۲۵ آیه

آیات جلالی: ۲۷ آیه

آیات کمالی: ۱ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۳، ۴، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۹، ۲۳، ۲۵، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۱، ۴۳، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۶، ۷، ۸، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۴، ۲۶، ۲۷، ۳۱، ۳۵، ۴۰، ۴۲، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۵۳٫

شمارهٔ آیات کمالی: ۵٫

 

سوره شماره ۴۳

تعداد آیات: ۸۹ آیه

آیات جمالی: ۴۰ آیه

آیات جلالی: ۴۹ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۳، ۴، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۲۳، ۲۴، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۴۳، ۴۶، ۴۷، ۴۹، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۲، ۶۴، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۸۴، ۸۶٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۵، ۶، ۷، ۸، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۵، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۴، ۴۵، ۴۸، ۵۰، ۵۵، ۵۶، ۶۰، ۶۱، ۶۳، ۶۵، ۶۶، ۷۴، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۸، ۷۹، ۸۰، ۸۱، ۸۲، ۸۳، ۸۵، ۸۷، ۸۸، ۸۹٫

 

سوره شماره ۴۴

تعداد آیات: ۵۹ آیه

آیات جمالی: ۳۴ آیه

آیات جلالی: ۲۵ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۱۳، ۱۴، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۸، ۳۹، ۴۲، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۷، ۵۸٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۳، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۲۴، ۲۸، ۲۹، ۳۷، ۴۰، ۴۱، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۶، ۵۹٫

 

سوره شماره ۴۵

تعداد آیات: ۳۷ آیه

آیات جمالی: ۱۳ آیه

آیات جلالی: ۲۳ آیه

آیات کمالی: ۱ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۳، ۴، ۵، ۱۲، ۱۳، ۱۶، ۲۰، ۲۲، ۲۴، ۲۵، ۳۰٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۱، ۲۳، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵٫

شمارهٔ آیات کمالی: ۲٫

 

سوره شماره ۴۶

تعداد آیات: ۳۵ آیه

آیات جمالی: ۱۶ آیه

آیات جلالی: ۱۹ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۷، ۸، ۹، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۹، ۲۲، ۲۳، ۲۹، ۳۰٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۳، ۴، ۵، ۶، ۱۰، ۱۸، ۲۰، ۲۱، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵٫

 

سوره شماره ۴۷

تعداد آیات: ۳۸ آیه

آیات جمالی: ۸ آیه

آیات جلالی: ۳۰ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۶، ۷، ۱۷، ۱۹، ۲۱، ۳۵، ۳۶٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۳، ۴، ۵، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۷، ۳۸٫

 

سوره شماره ۴۸

تعداد آیات: ۲۹ آیه

آیات جمالی: ۱۱ آیه

آیات جلالی: ۱۸ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۸، ۹، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۳٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۶، ۷، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۲۱، ۲۲، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹٫

 

سوره شماره ۴۹

تعداد آیات: ۱۸ آیه

آیات جمالی: ۸ آیه

آیات جلالی: ۱۰ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۳، ۵، ۶، ۷، ۸، ۱۰، ۱۳٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۲، ۴، ۹، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸٫

 

سوره شماره ۵۰

تعداد آیات: ۴۵ آیه

آیات جمالی: ۱۹ آیه

آیات جلالی: ۲۶ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۷، ۳۹، ۴۰، ۴۱٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۶، ۳۸، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵٫

 

سوره شماره ۵۱

تعداد آیات: ۶۰ آیه

آیات جمالی: ۲۸ آیه

آیات جلالی: ۳۰ آیه

آیات کمالی: ۲ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۴، ۵، ۷، ۸، ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۹، ۳۰، ۳۵، ۳۶، ۳۸، ۳۹، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۸٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۳، ۱۴، ۲۱، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۷، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۵۳، ۵۴، ۵۹، ۶۰٫

شمارهٔ آیات کمالی: ۱۹، ۲۰٫

 

سوره شماره ۵۲

تعداد آیات: ۴۹ آیه

آیات جمالی: ۱۷ آیه

آیات جلالی: ۳۲ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۱۷، ۱۹، ۲۰، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۸، ۲۹، ۳۰٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۲۱، ۲۶، ۲۷، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸٫

 

سوره شماره ۵۳

تعداد آیات: ۶۲ آیه

آیات جمالی: ۲۴ آیه

آیات جلالی: ۳۸ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۵، ۴۶، ۴۸، ۴۹٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۵، ۶، ۷، ۱۲، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۴۳، ۴۴، ۴۷، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۶۲٫

 

سوره شماره ۵۴

تعداد آیات: ۵۵ آیه

آیات جمالی: ۱۶ آیه

آیات جلالی: ۳۹ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۹، ۱۰، ۱۷، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۹، ۳۲، ۳۳، ۳۵، ۴۰، ۴۱، ۴۹، ۵۴٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۷، ۲۸، ۳۰، ۳۱، ۳۴، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۵٫

 

سوره شماره ۵۵

تعداد آیات: ۷۸ آیه

آیات جمالی: ۳۶ آیه

آیات جلالی: ۴۲ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۹، ۲۰، ۲۲، ۲۴، ۳۲، ۳۳، ۴۶، ۴۸، ۵۰، ۵۲، ۵۴، ۵۶، ۵۸، ۶۰، ۶۲، ۶۴، ۶۶، ۶۸، ۷۰، ۷۲، ۷۴، ۷۶٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۸، ۱۳، ۱۶، ۱۸، ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۷، ۴۹، ۵۱، ۵۳، ۵۵، ۵۷، ۵۹، ۶۱، ۶۳، ۶۵، ۶۷، ۶۹، ۷۱، ۷۳، ۷۵، ۷۷، ۷۸٫

 

سوره شماره ۵۶

تعداد آیات: ۹۶ آیه

آیات جمالی: ۴۸ آیه

آیات جلالی: ۴۸ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۷، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۶۶، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۸، ۷۹، ۸۰، ۸۳، ۸۴، ۸۸، ۸۹، ۹۰، ۹۱، ۹۵٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۸، ۹، ۲۷، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۸۱، ۸۲، ۸۵، ۸۶، ۸۷، ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۶٫

 

سوره شماره ۵۷

تعداد آیات: ۲۹ آیه

آیات جمالی: ۱۳ آیه

آیات جلالی: ۱۵ آیه

آیات کمالی: ۱ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۷، ۹، ۱۱، ۱۲، ۱۷، ۱۸، ۲۱، ۲۲، ۲۸، ۲۹٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۵، ۶، ۸، ۱۰، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۹، ۲۰، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷٫

شمارهٔ آیات کمالی: ۱۱٫

 

سوره شماره ۵۸

تعداد آیات: ۲۲ آیه

آیات جمالی: ۶ آیه

آیات جلالی: ۱۶ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۶، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۳، ۴، ۵، ۷، ۸، ۹، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲٫

 

سوره شماره ۵۹

تعداد آیات: ۲۴ آیه

آیات جمالی: ۵ آیه

آیات جلالی: ۱۹ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۸، ۹، ۱۰، ۱۸٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴٫

 

سوره شماره ۶۰

تعداد آیات: ۱۳ آیه

آیات جمالی: ۰ آیه

آیات جلالی: ۱۳ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جلالی:

۱ تا ۱۳٫

سوره شماره ۶۱

تعداد آیات: ۱۴ آیه

آیات جمالی: ۲ آیه

آیات جلالی: ۱۲ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۶٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۲، ۳، ۴، ۵، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴٫

 

سوره شماره ۶۲

تعداد آیات: ۱۱ آیه

آیات جمالی: ۶ آیه

آیات جلالی: ۵ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۳، ۴، ۹، ۱۰، ۱۱٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۲، ۵، ۶، ۷، ۸٫

 

سوره شماره ۶۳

تعداد آیات: ۱۱ آیه

آیات جمالی: ۱ آیه

آیات جلالی: ۱۰ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱۰٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۱٫

 

سوره شماره ۶۴

تعداد آیات: ۱۸ آیه

آیات جمالی: ۳ آیه

آیات جلالی: ۱۲ آیه

آیات کمالی: ۳ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۸، ۱۶٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۵٫

شمارهٔ آیات کمالی:

۱۳، ۱۷، ۱۸٫

 

سوره شماره ۶۵

تعداد آیات: ۱۲ آیه

آیات جمالی: ۵ آیه

آیات جلالی: ۶ آیه

آیات کمالی: ۱ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۴، ۵، ۷، ۱۱٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۶، ۸، ۹، ۱۰، ۱۲٫

شمارهٔ آیات کمالی:

۳٫

 

سوره شماره ۶۶

تعداد آیات: ۱۲ آیه

آیات جمالی: ۴ آیه

آیات جلالی: ۸ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۴، ۸، ۱۲٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۳، ۵، ۶، ۷، ۹، ۱۰، ۱۱٫

 

سوره شماره ۶۷

تعداد آیات: ۳۰ آیه

آیات جمالی: ۴ آیه

آیات جلالی: ۲۶ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۲، ۱۲، ۲۵٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰٫

 

سوره شماره ۶۸

تعداد آیات: ۵۲ آیه

آیات جمالی: ۱۷ آیه

آیات جلالی: ۳۵ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۳، ۴، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۴، ۴۹، ۵۰، ۵۲٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۳۳، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۵۱٫

 

سوره شماره ۶۹

تعداد آیات: ۵۲ آیه

آیات جمالی: ۱۸ آیه

آیات جلالی: ۳۴ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱۱، ۱۲، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۳۳، ۳۴، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۸، ۵۱٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۹، ۵۰، ۵۲٫

 

سوره شماره ۷۰

تعداد آیات: ۴۴ آیه

آیات جمالی: ۱۳ آیه

آیات جلالی: ۳۱ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۹، ۳۰، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۳۱، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴٫

 

سوره شماره ۷۱

تعداد آیات: ۲۸ آیه

آیات جمالی: ۲۰ آیه

آیات جلالی: ۸ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸٫

 

سوره شماره ۷۲

تعداد آیات: ۲۸ آیه

آیات جمالی: ۱۲ آیه

آیات جلالی: ۱۶ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۹، ۲۶، ۲۷٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۳، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۸٫

 

سوره شماره ۷۳

تعداد آیات: ۲۰ آیه

آیات جمالی: ۴ آیه

آیات جلالی: ۱۶ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۷، ۸، ۱۵، ۱۹٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۰٫

 

سوره شماره ۷۴

تعداد آیات: ۵۶ آیه

آیات جمالی: ۵ آیه

آیات جلالی: ۵۱ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۳۹٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶٫

 

سوره شماره ۷۵

تعداد آیات: ۴۰ آیه

آیات جمالی: ۰ آیه

آیات جلالی: ۴۰ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۲، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰٫

 

سوره شماره ۷۶

تعداد آیات: ۳۱ آیه

آیات جمالی: ۲۰ آیه

آیات جلالی: ۱۱ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۵، ۶، ۸، ۹، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۵، ۲۶، ۲۹، ۳۰٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۷، ۱۰، ۱۱، ۲۴، ۲۷، ۲۸، ۳۱٫

 

سوره شماره ۷۷

تعداد آیات: ۵۰ آیه

آیات جمالی: ۴ آیه

آیات جلالی: ۴۶ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۵، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰٫

 

سوره شماره ۷۸

تعداد آیات: ۴۰ آیه

آیات جمالی: ۵ آیه

آیات جلالی: ۳۵ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰٫

 

سوره شماره ۷۹

تعداد آیات: ۴۶ آیه

آیات جمالی: ۱۲ آیه

آیات جلالی: ۳۴ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۴۰، ۴۱٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۶٫

 

سوره شماره ۸۰

تعداد آیات: ۴۲ آیه

آیات جمالی: ۳۰ آیه

آیات جلالی: ۱۰ آیه

آیات کمالی: ۲ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۸، ۳۹٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱۱، ۱۷، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۴۰، ۴۱، ۴۲٫

شمارهٔ آیات کمالی:

۲، ۳٫

 

سوره شماره ۸۱

تعداد آیات: ۲۹ آیه

آیات جمالی: ۹ آیه

آیات جلالی: ۲۰ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۷٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۶، ۲۹٫

 

سوره شماره ۸۲

تعداد آیات: ۱۹ آیه

آیات جمالی: ۱ آیه

آیات جلالی: ۱۸ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱۳٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹٫

 

سوره شماره ۸۳

تعداد آیات: ۳۶ آیه

آیات جمالی: ۱۹ آیه

آیات جلالی: ۱۷ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۲، ۳، ۱۳، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۳۴، ۳۵، ۳۶٫

 

سوره شماره ۸۴

تعداد آیات: ۲۵ آیه

آیات جمالی: ۴ آیه

آیات جلالی: ۲۱ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۷، ۸، ۹، ۲۵٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴٫

 

سوره شماره ۸۵

تعداد آیات: ۲۲ آیه

آیات جمالی: ۹ آیه

آیات جلالی: ۱۳ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱۱، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۱، ۲۲٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۲، ۱۳، ۲۰٫

 

سوره شماره ۸۶

تعداد آیات: ۱۷ آیه

آیات جمالی: ۰ آیه

آیات جلالی: ۱۷ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جلالی:

۱ تا ۱۷٫

 

سوره شماره ۸۷

تعداد آیات: ۱۹ آیه

آیات جمالی: ۱۶ آیه

آیات جلالی: ۳ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۴، ۱۵، ۱۶٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱۱، ۱۲، ۱۳٫

 

سوره شماره ۸۸

تعداد آیات: آیه

آیات جمالی: آیه

آیات جلالی: آیه

آیات کمالی: آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶٫

 

سوره شماره ۸۹

تعداد آیات: ۳۰ آیه

آیات جمالی: ۱۳ آیه

آیات جلالی: ۱۳ آیه

آیات کمالی: ۴ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶٫

شمارهٔ آیات کمالی:

۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰٫

 

سوره شماره ۹۰

تعداد آیات: ۲۰ آیه

آیات جمالی: ۱۲ آیه

آیات جلالی: ۸ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۲، ۳، ۸، ۹، ۱۰، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۴، ۵، ۶، ۷، ۱۱، ۱۲، ۱۹، ۲۰٫

 

سوره شماره ۹۱

تعداد آیات: ۱۵ آیه

آیات جمالی: ۱۲ آیه

آیات جلالی: ۳ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱۳، ۱۴، ۱۵٫

 

سوره شماره ۹۲

تعداد آیات: ۲۱ آیه

آیات جمالی: ۱۸ آیه

آیات جلالی: ۳ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱۴، ۱۵، ۱۶٫

 

سوره شماره ۹۳

تعداد آیات: ۱۱ آیه

آیات جمالی: ۸ آیه

آیات جلالی: ۳ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۹، ۱۰، ۱۱٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۶، ۷، ۸٫

 

سوره شماره ۹۴

تعداد آیات: ۸ آیه

آیات جمالی: ۴ آیه

آیات جلالی: ۴ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۵، ۶، ۷، ۸٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴٫

 

سوره شماره ۹۵

تعداد آیات: ۸ آیه

آیات جمالی: ۵ آیه

آیات جلالی: ۳ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۴، ۵، ۶، ۷، ۸٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳٫

 

سوره شماره ۹۶

تعداد آیات: ۱۹ آیه

آیات جمالی: ۵ آیه

آیات جلالی: ۱۴ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹٫

 

سوره شماره ۹۷

تعداد آیات: ۵ آیه

آیات جمالی: ۵ آیه

آیات جلالی: ۰ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱ تا ۵٫

 

سوره شماره ۹۸

تعداد آیات: ۸ آیه

آیات جمالی: ۶ آیه

آیات جلالی: ۲ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۲، ۳، ۵، ۷، ۸٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۴، ۶٫

 

سوره شماره ۹۹

تعداد آیات: ۸ آیه

آیات جمالی: ۱ آیه

آیات جلالی: ۷ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۸٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷٫

 

سوره شماره ۱۰۰

تعداد آیات: ۱۱ آیه

آیات جمالی: ۰ آیه

آیات جلالی: ۱۱ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جلالی:

۱ تا ۱۱٫

 

سوره شماره ۱۰۱

تعداد آیات: ۱۱ آیه

آیات جمالی: ۲ آیه

آیات جلالی: ۱۱ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۶، ۷٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱٫

 

سوره شماره ۱۰۲

تعداد آیات: ۸ آیه

آیات جمالی: ۰ آیه

آیات جلالی: ۸ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جلالی:

۱ تا ۸٫

 

سوره شماره ۱۰۳

تعداد آیات: ۳ آیه

آیات جمالی: ۲ آیه

آیات جلالی: ۱ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۳٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۲٫

 

سوره شماره ۱۰۴

تعداد آیات: ۹ آیه

آیات جمالی: ۳ آیه

آیات جلالی: ۶ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۲، ۳٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹٫

 

سوره شماره ۱۰۵

تعداد آیات: ۵ آیه

آیات جمالی: ۰ آیه

آیات جلالی: ۵ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جلالی:

۱ تا ۵٫

 

سوره شماره ۱۰۶

تعداد آیات: ۴ آیه

آیات جمالی: ۲ آیه

آیات جلالی: ۲ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱، ۲٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۳، ۴٫

 

سوره شماره ۱۰۷

تعداد آیات: ۷ آیه

آیات جمالی: ۰ آیه

آیات جلالی: ۷ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جلالی:

۱ تا ۷٫

 

سوره شماره ۱۰۸

تعداد آیات: ۳ آیه

آیات جمالی: ۱ آیه

آیات جلالی: ۲ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۲، ۳٫

 

سوره شماره ۱۰۹

تعداد آیات: ۶ آیه

آیات جمالی: ۰ آیه

آیات جلالی: ۶ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جلالی:

۱ تا ۶٫

 

سوره شماره ۱۱۰

تعداد آیات: ۳ آیه

آیات جمالی: ۰ آیه

آیات جلالی: ۳ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

(۸۴)

شمارهٔ آیات جلالی:

۱ تا ۳٫

 

سوره شماره ۱۱۱

تعداد آیات: ۵ آیه

آیات جمالی: ۰ آیه

آیات جلالی: ۵ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جلالی:

۱ تا ۵٫

 

سوره شماره ۱۱۲

تعداد آیات: ۴ آیه

آیات جمالی: ۰ آیه

آیات جلالی: ۴ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جلالی:

۱ تا ۴٫

 

سوره شماره ۱۱۳

تعداد آیات: ۵ آیه

آیات جمالی: ۱ آیه

آیات جلالی: ۴ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جمالی:

۱٫

شمارهٔ آیات جلالی:

۲، ۳، ۴، ۵٫

 

سوره شماره ۱۱۴

تعداد آیات: ۶ آیه

آیات جمالی: ۰ آیه

آیات جلالی: ۶ آیه

آیات کمالی: ۰ آیه

شمارهٔ آیات جلالی:

۱ تا ۶٫

 

 

 

مطالب مرتبط