سیـر سـرخ / جلد سوم (بدایات ۲)

سیـر سـرخ ( جلد سوم )

 

سیـر سـرخ / جلد سوم

سیـر سـرخ / جلد سوم (بدایات ۲)

 تفصیلی‌ترین و تخصصی‌ترین شرح بر کتاب شریف «منازل السائرین» و بیان منازل سلوک شیعی به دو روش سلوک محبی و قرب محبوبی

جلد سوم

(بدایات ۲: از تذکر تا سماع)


 شناسنامه

سیـر سـرخ / جلد سوم

(بدایات ۲)

سرشناسه : نکونام، محمدرضا‏‫، ۱۳۲۷ -‬
‏عنوان قراردادی : منازل‌السائرین. فارسی .شرح
‏عنوان و نام پديدآور : سیر سرخ: تفصیلی‌ترین و تخصصی‌ترین شرح بر کتاب «منازل‌السائرین» و بیان منازل سلوک شیعی به دو روش سیر محبی و قرب محبوبی/ محمدرضا نکونام.
‏مشخصات نشر : اسلامشهر: انتشارات صبح فردا، ‏‫۱۳۹۲ -‏
‏مشخصات ظاهری : ‏‫۲۰ج.‬
‏فروست : مجموعه آثار؛ ۱۹۳.
‏شابک : ‏‫دوره‬‬‏‫ :‏ ‫‬‭۹۷۸-۶۰۰-۶۴۳۵-۵۶-۵ ‬ ؛ ‏‫‬۲۶۰۰۰۰ ریال: ‏‫‫ج.۱‬‬‏‫ :‏ ‫‬‭۹۷۸-۶۰۰-۶۴۳۵-۵۷-۲ ‬ ؛ ‏‫‬۱۴۰۰۰۰ ریال: ج.۲: ‏‫‭۹۷۸-۶۰۰-۷۳۴۷-۰۲-۷ ؛ ‏‫‬۲۰۰۰۰۰ ریال: ج.۳: ‏‫‭۹۷۸-۶۰۰-۷۳۴۷-۰۳-۴
‏وضعیت فهرست نویسی : فاپا
‏مندرجات : ج.۱. مقدمات.- ج.۲. بدایات ۱: از یقظه تا تفکر.-ج.۳. بدایات ۲: از تذکر تا سماع
‏عنوان دیگر : تفصیلی‌ترین و تخصصی‌ترین شرح بر کتاب «منازل‌السائرین» و بیان منازل سلوک شیعی به دو روش سیر محبی و قرب محبوبی.
‏موضوع : ان‍ص‍اری‌، ع‍ب‍دال‍ل‍ه‌ ب‍ن‌ م‍ح‍م‍د، ۳۹۶-۴۸۱ق‌ . منازل السایرین — نقد و تفسیر
‏موضوع : عرفان — متون قدیمی تا قرن ۱۴
‏موضوع : تصوف — متون قدیمی تا قرن ۱۴
‏شناسه افزوده : ان‍ص‍اری‌، ع‍ب‍دال‍ل‍ه‌ ب‍ن‌ م‍ح‍م‍د، ۳۹۶-۴۸۱ق‌ . منازل السائرین. فارسی. شرح
‏رده بندی کنگره : ‏‫‬‭BP۲۸۲/۶‏‫‬‭‭/‮الف‬۸م۸۰۴۲۲۸ ۱۳۹۲
‏رده بندی دیویی : ‏‫‬‭۲۹۷/۸۳
‏شماره کتابشناسی ملی : ‏‫۲۸۵۰۱۹۴

 

(۴)


 

فهرست مطالب

بخش نخست: بدایات ۲

قسم البدایات··· ۱۳

منزل ششم: تذکر

باب التذکر··· ۱۷

    پیش‌منازل تذکر··· ۱۹

    تفاوت ذکر با حکایت ذکر··· ۲۲

    تفاوت ذکر و فکر··· ۲۴

    کاوش نداشته و حفظ داشته··· ۲۶

        قرآن کریم و تعیین برد ذکر و فکر··· ۲۹

    آیهٔ مناسب باب ذکر··· ۳۶

    چیستی تذکر··· ۳۶

    نزول و صعود محبوبان··· ۴۲

    ذکر و سیر محب··· ۴۳

    بنیاد تذکر··· ۴۶

        قابلیت پندپذیری ۴۹

(۵)

        داشتن عقلانیت··· ۵۰

        داشتن تفکر خلاق··· ۵۱

        علوم اندیشاری و موهوبی ۵۲

        برتری علم بر عمل··· ۵۴

    مبادی لازم پندگیری ۵۷

        نیازمندی؛ بستر وعظ‌پذیری ۵۹

        وعظ‌محوری، نه واعظ‌مداری ۶۲

        توجه به آثار وضعی وعده و وعید··· ۶۹

    زمینه‌های بینش‌یابی از عبرت··· ۷۰

    بهره‌بردن از ثمرات تفکر··· ۷۵

    حل مشکلات تفکر در منزل تذکر··· ۷۹

    کوتاه کردن آرزوهای دور از دسترس··· ۸۱

    تدبر در قرآن کریم··· ۸۴

    کاهش‌های پنج‌گانه··· ۸۵

        تفاوت «امل» با «تمنی»··· ۸۶

        انزوا و گوشه‌گیری ۸۷

        وابستگی ۹۱

        پرخوری و پرخوابی ۹۲

منزل هفتم: اعتصام

باب الاعتصام··· ۱۰۳

    واژه‌شناسی اعتصام··· ۱۰۴

    اعتصام حبلی ۱۰۶

    آیات اعتصام··· ۱۱۰

(۶)

    چگونگی اطاعت‌پذیری ۱۱۳

    انواع تمسک به حبل اللّه··· ۱۱۴

        اطاعت وجودی ۱۱۸

    اعتصام خلقی و حقی ۱۲۱

    ماسوای موهوم··· ۱۲۲

        تفاوت وهم، خیال و عقل··· ۱۲۸

    جایگاه یقین··· ۱۲۹

مرتبهٔ نخست پناهندگی ۱۳۰

    تمسک تعبدی به شریعت··· ۱۳۳

    ایمان به حق··· ۱۳۴

        یقین و انصاف··· ۱۳۵

        اقسام انصاف··· ۱۳۸

        زینت‌گری نفس··· ۱۴۰

مرتبهٔ خاصان··· ۱۴۳

    قدرت حفظ اراده··· ۱۴۸

    حسن سلوک با خلق··· ۱۴۹

    قدرت جازمانهٔ مهار علاقه‌ها··· ۱۵۱

تمسک خاص الخاص··· ۱۵۵

    لغزش گفتار شارح··· ۱۶۱

منزل هشتم: فرار

باب الفرار··· ۱۶۵

    فرار؛ منزل محبان··· ۱۶۶

    استشهاد به آیهٔ شریفه··· ۱۷۰

    تعریف فرار··· ۱۷۲

(۷)

مراتب فرار··· ۱۷۳

فرار عمومی ۱۷۶

    فرار از ناآگاهی به دانش··· ۱۷۶

    فرار از سستی ۱۷۸

    فرار از قبض··· ۱۷۹

    عوامل توسعهٔ اجتماع··· ۱۸۴

فرار خاصان··· ۱۸۵

    فرار از گفته به مشاهده··· ۱۸۸

    فرار از رسم‌ها به ریشه‌ها··· ۱۸۹

        تفاوت علم و معرفت··· ۱۹۰

    فرار از حظوظ به تجرید··· ۱۹۱

        نفس جرّار و جرّاد··· ۱۹۳

        تعرّفات الهی ۱۹۳

        کردار سِرّی ۱۹۵

فرار سوم··· ۱۹۶

    ضعف فرار محبان··· ۱۹۸

منزل نهم: ریاضت

باب الریاضة··· ۲۰۷

ضرورت باشگاه ریاضت··· ۲۱۱

    آیهٔ باب ریاضت··· ۲۱۴

        آیهٔ پیشنهادی شارح··· ۲۱۹

    چیستی ریاضت··· ۲۲۲

    صدق و حسن ظن؛ حقیقت ریاضت··· ۲۲۸

(۸)

مراتب ریاضت··· ۲۳۳

ریاضت عمومی ۲۳۴

    پیراستن خُلق‌ها··· ۲۳۵

    اخلاص در کارپردازی ۲۳۶

    بزرگداشت حقوق··· ۲۳۶

    نقد عبارات شارح··· ۲۳۷

ریاضت خاصان··· ۲۴۰

    از میان برداشتن پراکندگی‌ها··· ۲۴۳

    نادیده گرفتن منازل··· ۲۴۴

        اهمیت قدرت و سرعت استجماع··· ۲۴۶

    کتمان اسرار··· ۲۴۸

        استجماع و شکوفایی سِرّ··· ۲۵۴

    فراغت و فنای از خود··· ۲۵۸

ریاضت خاصان خاص··· ۲۶۱

    پیراستگی از تقابل‌ها··· ۲۶۳

    زدودن تعینات··· ۲۶۵

    دور داشتن درگیری‌ها و تغییرپذیری‌ها··· ۲۶۶

    بقای حقی پدیده‌ها··· ۲۶۷

    تلالؤ ذات و تعاقب تجلی و استتار··· ۲۶۹

    تفاوت تعاقب تجلی و استتار با رفع تعین··· ۲۷۱

        خلط میان ذات و فعل··· ۲۷۲

منزل دهم: سماع

باب السّماع··· ۲۷۷

    چیستی سماع··· ۲۷۷

(۹)

    اقسام سماع··· ۲۷۷

    سماع در منابع عرفانی ۲۸۰

    آیهٔ سماع··· ۲۹۰

    قرآن کریم و سماع··· ۲۹۳

    معناشناخت منازل السائرین از سماع··· ۲۹۶

مراتب سماع··· ۲۹۸

سماع عمومی ۳۰۱

    نقد عرفان‌هراسی و ضعیف‌پروری شارح··· ۳۰۳

سماع خاص··· ۳۰۹

    رؤیت، کتمان و حق‌گرایی ۳۱۱

سماع خاصان خاص··· ۳۱۷

    پیوند ابد به ازل··· ۳۱۸

* * *

(۱۰)

(۱۱)

(۱۲)


 

بخش نخست: بدایات ۲

قسم البدایات

«فأمّا قسم البدایات فهو عشرة أبواب: الیقظة، والتوبة، والمحاسبة، والإنابة، والتفکر، والتذکر، والاعتصام، والفرار، والریاضة، والسماع».

ـ اما بخش بدایات بر ده باب است: یقظه، توبه، محاسبه، انابه، تفکر، تذکر، اعتصام، فرار، ریاضت و سماع.

(۱۳)

(۱۴)

(۱۵)

(۱۶)

مطالب مرتبط