بهجای جداسازی زنان از مردان و ایجاد حساسیت بیشتر در اتوبوسها یا ضریحهای مقدس، باید خود و نگاه خویش را تغییر دهیم تا نه مجبور شویم دایم بر جداسازی زنان و مردان و گاه جدا سازی شوهران از همسر خود یا پدر از دختران خود دچار شویم و نه توفیق طواف عتبات را از خود سلب نماییم؛ چنانکه خانه کعبه، چنین جداسازی را ندارد. محرومیت از طواف کامل، آن هم طوافی که اگر برگرد ضریح امام رضا علیهالسلام انجام شود، دارای ارزش فراوان و برابر با صدها حج است. ما از این فیض بزرگ محروم شدهایم و افزون بر زیارت امامان علیهمالسلام ، زیارت امامزادههای خود را نیز به این آفت دچار کردهایم و اگر به اختیار برخی متولیان بود شاید زنان و مردان را در خانه خدا نیز جدا میکردند تا زن و مرد اختلاطی نداشته باشند؛ در حالی که با طراحی درست برای عتبات عالیات و حرمها، میتوان این مهم را ـ توفیق طواف کامل برای همگان ـ به انجام رساند. البته، حال که ما طواف کامل را از دست داده و از آن محروم شدهایم، میتوانیم اطراف حرم را دوری کامل بزنیم و از این فیض بهرهمند شویم. حساسیتهایی که گاه در حرمهای مطهر دیده میشود هیچ یک دینی نبوده و مزاجی و قومی است و به خاطر شرایطِ زیست محیطی بر زنان تحمیل شده است و متأسفانه، اکنون نیز در نظام اسلامی چون دینی انگاشته میشود به آن تشویق میکنند و حساسیت به جنسیت را گسترش میدهند. در حالی که در تحقیق پیش روی خواننده به دست آمد که چنین فرهنگی با فرهنگ قرآن کریم و روش انبیای الهی علیهمالسلام منافات دارد. البته مشاهد مشرفه دارای حرمتی ویژه است و پوششها باید متناسب با حرمت والا و حفظ حریم قدسی آن باشد.
کتاب فقه غنا و موسیقی فصل نهم، صفحه ۷۳-۷۵