نگاهی به آثار و تأليفات محبوب حق

پدیده‌های هستی، ظهور عشق حضرت حق‌اند و ولایت، ریزشی از آن به شمار می‌رود که تمامی عوالم تا به ناسوت را در بر دارد.

این عشق است که با «فراق»، «هجران»، «درد»، «غم»، «سوز»، «ساز»، «آه»، «غربت»، «بی‌کسی»، «تنهایی» و «خون دل» همدم است و عاشقانی را به نام اولیای حق، به پهنهٔ ناسوت، آشکاری می‌دهد که از سر عشق، به دستگیری خلایق می‌پردازند. آنان که کمال دارند و جامعیت، آثار فراوان علمی را رقم می‌زنند و ایتام آل نبی صلی‌الله‌علیه‌وآله را در عصر غیبت، از کوثرِ معرفتِ سرشار و موهوبی خود سیراب می‌سازند. این اولیای محبوبی، عمود حوزه‌های علمی شیعی در عرفان، فلسفه، فقه، اصول و دانش‌های اسلامی و انسانی و حتی علوم تجربی می‌گردند و کالبد فرتوت و خستهٔ دین‌مداری و علم صحیح را در هر عصری، روحی دوباره می‌دهند. مصداق بارز اين گفته در عصر ما، حضرت استاد  محمدرضا نكونام مي‌باشد.

استاد فرزانه محمدرضا نکونام (م ۱۳۲۷ ه ش) در گلپایگان به دنیا آمدند. دوره کودکی و نوجوانی و تحصیلات خود را تا سطح خارج فقه و اصول در تهران گذراندند و از آن پس تاکنون مقیم قم می‌باشند.

 

اساتید

برجسته‌ترین اساتید معظم‌له عبارت‌اند از:

مرحوم آقا مرتضی حایری (به مدت ۱۶ سال در قم).

مرحوم علامه شعرانی (در تهران)

مرحوم الهی قمشه‌ای (در تهران)

مرحوم سید ابوالحسن رفیعی قزوینی (در تهران)

علامه طباطبایی (در قم)

مرحوم آخوند ملاعلی همدانی ـ مشهور به ملأ علی معصومی (در همدان)

حضرت آیت‌اللّه گلپایگانی (در قم)

مرحوم آيت الله میرزا هاشم آملی (به مدت ۱۶ سال در قم)

حضرت آیت‌اللّه اراکی (به مدت ۹ سال در قم).

انس با قرآن کریم

نخستین تخصص حضرت استاد بعد از توحید و معرفت حق، قرآن کریم است . برای هیچ کتابی حتی کتاب‌های ابن‌سینا و ملاصدرا در فلسفه، ابن عربی و قونوی در عرفان و جواهر و مکاسب در فقه که تمامی آن را تدریس کرده‌اند، هم‌چون قرآن کریم وقت نگذاشته‌اند. ایشان در میان کتاب‌ها تنها به قرآن کریم انس دارند و برای تحصیل، تدریس، تحقیق و زندگی، علوم انسانی و حتی تجربی و نیز سیر و سلوک، کتابی را در حد قرآن کریم نمی‌بینند. تفسیر منحصر به فرد «هدی» گویای اهتمام معظم‌له به قرآن کریم می‌باشد.

 

تدريس و تأليف

 

استاد فرزانه محمدرضا نكونام (م ۱۳۲۷ ش) ۵۰ سال است كه تدريس و نگارش دارند. هم‌اينك یکصد و پنجاه عنوان كتاب از ايشان منتشر شده است. يكصد و پنجاه عنوان كتاب ديگر نيز براي نشر آماده دارند. ۱۵۰ جلد کتاب دیگر نیز در مرحله ویراستاری و آماده‌سازی است که در مجموع به ۴۵۰ جلد کتاب می‌رسد. بیش از ۱۱۰۰۰ جلسه نوار درسی دارند که نیازمند آماده‌سازی برای نشر است و با احتساب آن‌ها، پیش‌بینی می‌شود مجموع کتاب‌های ايشان دست‌کم به ۸۰۰ جلد کتاب برسد. درس هاي حضرت استاد از سال ۱۳۸۰ تاكنون ضبط گرديده است. دروس  ضبط شده عبارت است از:

خارج فقه/ ۱۷۹۶ جلسه

درس حاضر تمامی ابواب فقهی رایج از کتاب تقلید و طهارت تا حدود و دیات را به بحث گزارده است. نوآوری‌های فقهی معظم‌له هم ساختار فقه قدیم و هم بنیادهای محتوای آن را متحول ساخته و فقهی نوین مبتنی بر حقایق قرآنی و اصول ولایی مکتب تشیع پایه‌گذاری نموده که مهم‌ترین شاخصهٔ آن پیرایه‌زدایی از داده‌های فقهی و بازگردندن آن به بستر نخستینی که داشته و مصون داشتن آن از جمود و التقاط است. از ويراسته‌هاي اين درس مي توان كتاب “فقه غنا و موسيقي” در ۷ جلد و “قمار” را نام برد.

خارج اصول

درس خارج اصول در دورهٔ شش ساله انجام شده و به پايان رسيده است که حاصل آن شرح کتاب «کفایة الاصول» و بازنگاری محتوایی آن است. این درس به‌ویژه در زمینه‌های اصول عقلی، دارای نوآوری‌های فراوانی است که برخی از اصول و قواعد استنابط را تحت تأثیر قرار داده و مسیر تازه‌ای برای آن گشوده است.

تفسیر قرآن کریم / تعداد جلسات ۸۶۵ جلسه

اين درس از سال ۱۳۸۷ در مدرسه فيضيه شروع شد. دروس تفسيري سوره حمد با عنوان “تفسير هدي” در چهار جلد براي چاپ آماده است.

درس تفسیر دارای روش تفسیری منحصر است که از آن به «انس با آیات قرآن کریم» تعبیر می‌شود. روش انس با قرآن کریم طریق ورود به ساحت قدسی کتاب خداوند و رمزگشایی از معارف آن است که ویژهٔ راه‌یافتگان ولایی و مقربان محبوب است. آنان با انس به قرآن کریم و حضور در محضرش که جز با صفای باطن و طول مدت به دست نمی‌آید، از مواهب این کتاب آسمانی بهره می‌برند.

 

اسماء الحسنی / ۷۴۳ جلسه

«اسماء الحسنی» از دانش‌های موهوبی و عنایی خداوند به اولیای خود است که می‌شود آن را دانشی و آموزشی ساخت. این درس از اسمای کمالی، جمالی و جلالی حق تعالی بحث می‌کند و معناشناسی، احکام، آثار و خصوصیات هر یک از اسما را بیان می‌دارد.

شرح منازل السائرین / ۶۷۴ جلسه

متن این درس کتاب شریف «منازل السائرین» است که یک صد منزل از منازل معنوی سالکان را آموزش می‌دهد. این درس افزون بر آموزش منازل سلوک شیعی به روش این کتاب که همان سلوک محبی است روش قرب محبوبی را نیز خاطرنشان می‌شود و فضای معنوی و مقامات روحانی، بلکه فراتر از منزل و مقام، از قرب و فنای محبوبان می‌گوید.

 شرح مصباح الانس /  ۶۷۸ جلسه

مصباح الانس عالی‌ترین کتاب در عرفان است. متن اصلی مصباح الانس از آن قونوی است که در نگارش متن‌های عرفانی از استاد خود ابن‌عربی قوی‌تر و بهتر عمل کرده است. در این درس عالی‌ترین آموزه‌های عرفانی تدریس می‌شود و عرفان خواص در آن طرح می‌گردد و ناگفته‌های عرفان محبوبی در آن بیش‌تر گفته می‌شود. خوشبختانه تدريس تمامي متن اين كتاب به پايان رسيده است.

شرح فصوص الحکم / ۱۱۵۱ ساعت

این درس تمامی متن فصوص الحکم و شرح آن را به مدت یک‌هزار و یکصد و پنجاه و يك ساعت مورد بحث قرار داده که خوشبختانه در سال ۱۳۸۷ پیش به پایان رسیده است و دست مانع‌تراشي‌ها از دامان آن كوتاه گرديده است . حاصل این درس دانشنامه‌ای جامع در عرفان اسلامی است که پیش‌بینی می‌شود به بیش از بیست جلد برسد.

تمهید القواعد / ۲۳۹ جلسه

این درس تمامی متن کتاب تمهید القواعد را آموزش داده و سيزده سال پیش به پایان رسیده است. در این درس نقدهای پایانی کتاب تحریر التمهید در موضوع وحدت شخصی وجود مورد بررسی و نقد دقیق قرار گرفته است.

خارج فلسفه /  ۱۷۴۲ جلسه

این درس همان‌طور که از عنوان آن پیداست متن خاصی را در بیان بحث‌های فلسفی منظور نمی‌دارد و فراتر از شرح اشارات، حکمة‌الاشراق و الاسفار الاربعه، از فلسفه با محتوایی تمام عقلی و بدون غفلت از بعدی از ابعاد آن نظریه‌پردازی دارد و در این زمینه، پس از مکتب ملاصدرا و نوصدارییان، مکتبی نوظهور را پدید آورده است. اگر اين درس‌گفتارهاي انتقادي پياده‌سازي و ويرايش شود تحولي عظيم را در حوزه انديشه‌هاي عقل‌ورزانه به وجود مي‌آورد و مي‌تواند بهترين  جايگزين براي فلسفه‌هاي موجود به ويژه فلسفه غرب و نيز نظام‌هاي كلامي جديد باشد.

دانش استخاره با قرآن کریم / ۳۲۰ جلسه

استخاره با قرآن کریم از علوم موهوبی به اولیای خاص خود است. این علم تاکنون مورد شناسایی و تدوین درست قرار نگرفته و درس حاضر برای نخستین بار، اصول، قواعد، اصطلاحات و رموز آن را آموزش داده و منطق فهم استخاره را تدوین کرده است. این دروس در کتابی پنج جلدی با عنوان «دانش استخاره» براي چاپ آماده شده است.

دانش ذکر /  ۵۹ جلسه

اين درس براي افراد خاص تدريس شده است. مجموع نوارهاي آن در دو جلد كتاب به نام «دانش ذكر» براي چاپ آماده شده است.

عرفان عملي / ۴۹ جلسه

اين درس براي افراد خاص تدريس شده است. ويراسته اين درس با عنوان «دانش سلوك معنوي» منتشر شده است.

علم حقوق

اين درس براي برخي از دانش‌آموخته هاي كارشناسي ارشد رشته حقوق و دانشجوي رشته دكترا  برگزار شده است. كتاب حاصل از اين درس با عنوان “حقوق نوبنياد” در دو جلد منتشر شده است.

الاسفار الاربعه / ۲۷۹ جلسه

فلسفهٔ اخلاق / ۶۵ جلسه

شناخت جن، فرشته و پدیده‌های عوالم غیبی / ۶۵ جلسه

دانش اشتقاق / ۵۸ جلسه

علم زندگی

زیبایی‌شناسی و هنر

 انسان‌شناسی

معرفت‌شناسی

 شرح منظومه

نقد کتاب‌های سه گانهٔ شهید مطهری دربارهٔ زن

نقد کتاب: «زن در آینهٔ جمال و جلال» نوشته آيت الله عبدالله جوادي آملي

عرفان محبوبي

بهداشت روان و سلامت نفس

 فقه قرآن کریم

مقامات حریری

معلقات سبعه

مقامات موسیقی ایرانی

تعبیر خواب

علم فراست و زبان بدن

حضرت استاد در مورد دروس خود گفته‌اند: «اولین کاری که هنگام ورود به قم انجام دادم، این بود که درس می‌گفتم و چند درس نیز داشتم. آن زمان معمم نبودم، از این رو وقتی در مدرسهٔ فیضیه راه می‌رفتم، همه به من اشاره می‌کردند و می‌گفتند: «این جوان است که از تهران آمده و درس می‌گوید.» در آن زمان، شمار طلاب معممی که به درس ما می‌آمدند زیاد بود؛ چون درس را عالی تقریر می‌کردم و آنان به‌خوبی آن را درک می‌کردند.

خداوند دانش‌هایی را به رایگان به بنده داده است که بسیاری از آن در جایی نوشته نشده و خود نیز فرصت نیافته‌ام تا آن را به نگارش آورم. هم‌اینک یکصد و پنجاه جلد کتاب در اختیار دارم که آمادهٔ انتشار است و این آثار که آن را برای تمامی اقشار جامعه مفید می‌دانم به دست مردم برسد. بر آن هستم که واقعیت‌ها را به صورت بی‌پیرایه و صریح بیان دارم. این مطالب نسبت به بنده، تعریف و تمجید نیز نیست، بلکه شرح بخشی از ماجرای زندگی است که زمانه برایم پیش آورده است. من در این‌جا و در گوشهٔ قم، سخن گفتن با چند طلبه را ترجیح می‌دام و آن را آزادی خود می‌دانستم. در این گوشهٔ قم آزادی خود را همین می دانستم، ولی این آزادی به سکوت بود و چه فریادی بلندتر از «خلوت» و چه آذرخشی روشناتر و برنده‌تر از «سکوت» اما همین سکوت نیز در سکوتی غریبتر فرو رفت ودیگر انیسی با خود نمی‌یابم جز رفیق همیشگی خویش که هر جایی است!

 

نمايه تاليفات

آثار حضرت استاد تمامی حوزه‌های علوم انسانی و اسلامی و نیز حوزهٔ طب، بهداشت، تغذیه و برخی علوم پزشکی را پوشش می‌دهد و با نوآوری و نظریه‌پردازی در این حوزه‌های علمی، حراست از این علوم را رصد می‌نماید تا بر پایهٔ عقلانیت و معنویت شیعی و منابع نقلی درست شرعی، راه را برای مهندسی فرهنگ شیعی و ساماندهی حوزهٔ تولید علوم و به دست آوردن تمدن هماهنگ با تدین بگشاید. برخي از حوزه هاي مطالعاتي اين كتابها عبارت است از : مطالعات علم و معرفت، علوم طبيعي، علوم پزشكي، علوم زيستي،  علوم اقتصادي، علوم اجتماعي، علوم روانشناختي و تربيتي، علوم سياسي، علوم تاريخي، علوم ادبي، علوم عقلي، علوم عرفاني، علوم ولايي، علوم غريبه، علوم فقهي و علوم قرآني. ايشان داراي بيش از ۳۰۰۰۰ بيت شعر مي‌باشند كه در قالب ۱۰۰ جلد كتاب براي نشر آماده شده است.

 

کتابهای منتشر شده يا آماده براي انتشار عبارت است از:

 

    ردیف               نام کتاب

    ۱ – زن؛ مظلوم همیشهٔ تاریخ

    ۲ – تحریر التحریر

    ۳ – حقیقه الشریعه فی فقه العروه

    ۴ – مقامات عارفان

    ۵ – احکام پزشکی

    ۶ – مناسک حج

    ۷ – صحیفهٔ عشق

    ۸ – غیب، شب و بیداری

    ۹ – اسلام؛ هویت همیشه زنده

    ۱۰ – عصمت؛ موهبتی الهی

    ۱۱ – فلسفهٔ نوین

    ۱۲ – مراتب ولایت

    ۱۳ – عوالم مینا

    ۱۴ – نغمه‌های عرفانی

    ۱۵ – نسخهٔ عرفان

    ۱۶ – الگوهای اندیشهٔ دینی

    ۱۷ – سیراندیشه

    ۱۸ – قواعد تعبیر خواب

    ۱۹ – اخباری و اصولی چه می گویند؟

    ۲۰ – معادجسمانی؛حقیقتی‌دینی و فلسفی

    ۲۱ – معاد جسمانی

    ۲۲ – خلود دوزخ و آتش و عذاب جاوید

    ۲۳ – انسان و جهان زندگی

    ۲۴ – بایسته‌های‌دین‌پژوهی‌ومعناشناسی‌دین

    ۲۵ – مدینهٔ فاضلهٔ یا جنگل مدرن

    ۲۶ – نظام سلطه

    ۲۷ – چرایی و چگونگی انقلاب اسلامی

    ۲۸ – آسیب‌های اجتماعی

    ۲۹ – انقلاب اسلامی؛ چالش‌ها و طرح‌ها

    ۳۰ – انقلاب فرهنگی

    ۳۱ – حوزه؛ چالش‌ها و طرح‌ها

    ۳۲ – نظرگاه‌های‌سیاسی

    ۳۳ – روحانیت و رهبری

    ۳۴ – برگی‌ازآسیب‌شناسی‌انقلاب‌اسلامی

    ۳۵ – دردمندی و مشکلات اجتماعی

    ۳۶ – عالمان دینی و ساده‌زیستی

    ۳۷ – عرفان و مقامات

    ۳۸ – حضور حاضر و غایب

    ۳۹ – القواعد الفقهیه

    ۴۰ – هدایت دینی

    ۴۱ – دایره‌ی‌هستی

    ۴۲ – بداهت معرفت خداوند

    ۴۳ – خداپرستی و فطرت

    ۴۴ – عارف و کمال

    ۴۵ – چارچوب سیر کمالات

    ۴۶ – خواب، شب و بیداری

    ۴۷ – آموزش مقامات موسیقی ایرانی

    ۴۸ – چارچوب نوین فقه شیعه

    ۴۹ – نفیرعشق

    ۵۰ – شیوه‌ی‌اجرای‌حدود

    ۵۱ – نوشابه‌های الکلی

    ۵۲ – سلطه‌سالاری مردان یا زنان

    ۵۳ – کاوشی نو در معجزه و کرامت

    ۵۴ – علمای راستین؛ رهروان پیامبران

    ۵۵ – آیات الاحکام و فقه القرآن

    ۵۶ – التمهید فی شرح قواعد التوحید

    ۵۷ – قرآن کریم و زمینه‌های اقتصادی

    ۵۸ – تحریف‌ناپذیری‌وحجیت‌قرآن کریم

    ۵۹ – فهرست‌موارد مرد و زن

    ۶۰ – درآمدی بر شناخت قرآن کریم

    ۶۱ – روش تفسیر از دیدگاه قرآن کریم

    ۶۲ – پیشوایان راستین اسلام

    ۶۳ – روش حضرات معصومین و حرکت‌های انقلابی.

    ۶۴ – ضرورت معرفت به مقام نورانیت

    ۶۵ – کوثر؛ ناموس حضرت حق

    ۶۶ – الفهرس الحدیث لآیات الاحکام

    ۶۷ – الولایه والحکومه

    ۶۸ – الغناء والرقص

    ۶۹ – علم الاصول و علمائه الخمسه

    ۷۰ – الجسم البسیط وانقساماته

    ۷۱ – حاشیه علی القواعد والفوائد

    ۷۲ – خمس‌الرسائل‌السیاسیه

    ۷۳ – اسباب التنزیل

    ۷۴ – گفتگوهای صمیمی

    ۷۵ – گفتگوهای اجتماعی

    ۷۶ – پنج مقالهٔ حکمی

    ۷۷ – درآمدی‌برعلم‌اصول، رجال و درایه

    ۷۸ – تاریخ همیشه زنده

    ۷۹ – رهبران شیعه در عصر غیبت

    ۸۰ – خاطره؛ نقشی بر چهرهٔ ذهن

    ۸۱ – آفرینش انسان و ماتریالیسم

    ۸۲ – عرفان محبوبی و سالکان محب

    ۸۳ – التعلیقه علی المکاسب المحرمه

    ۸۴ – احکام قمار

    ۸۵ – تعامل نرم و دیجیتال

    ۸۶ – فهرست جمال و جلال خداوند

    ۸۷ – الفهرس الحدیث للفقه الشیعی

    ۸۸ – التعلیقات الفقهیه

    ۸۹ – الرسائل التسع الفقهیه

    ۹۰ – مناسک الحج

    ۹۱ – الرسائل السبع الاعتقادیه

    ۹۲ – داستانی‌ازنابسامانی‌درپوشش‌دین‌داری

    ۹۳ – احکام نوین

    ۹۴ – رسالهٔ توضیح المسائل (۲ جلد)

    ۹۵ – گزیدهٔ توضیح المسائل

    ۹۶ – بلندای فقه شیعه (۹ جلد)

    ۹۷ – فقه غنا و موسیقی (۷ جلد)

    ۹۸ – المباحث‌السنبوکیه‌فی‌الفنون‌الاصولیه

    ۹۹ – المسکه (۲ جلد)

    ۱۰۰ – آیه آیه روشنی

    ۱۰۱ – کتاب خدا

    ۱۰۲ – کتاب دوستی

    ۱۰۳ – درآمدی‌بردانش‌استخاره‌باقرآن‌کریم

    ۱۰۴ – سرود محبان

    ۱۰۵ – گفتمان قرآن‌شناخت

    ۱۰۶ – تفسیر سوره‌های کوچک

    ۱۰۷ – بشارت اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله

    ۱۰۸ – ولایت مستصعب امام علی علیه‌السلام

    ۱۰۹ – کوثر؛ نقطهٔ هستی

    ۱۱۰ – پیامبر عشق؛ حسین علیه‌السلام

    ۱۱۱ – امام‌حق؛فاطمه علیهاالسلام ،امام‌عشق؛حسین علیه السلام

    ۱۱۲ – خیمهٔ سبز ظهور

    ۱۱۳ – دولت منجی

    ۱۱۴ – جلال مخلصان

    ۱۱۵ – استخاره‌ی‌مختصرآیه‌هاوسوره‌های‌قرآن‌کریم

    ۱۱۶ – نمای رسالت

    ۱۱۷ – دانش استخاره (۵ جلد)

    ۱۱۸ – پندهای رفتاری

    ۱۱۹ – قواعد هفت‌گانهٔ سلوک الهی

    ۱۲۰ – سراب عرفان یا هبای منثور

    ۱۲۱ – فرهنگ عرفان

    ۱۲۲ – معرفت محبوبی و سلوک محبی

    ۱۲۳ – حکایت عشق

    ۱۲۴ – خدایی که می‌پرستم

    ۱۲۵ – گوهر بندگی و جوهر دارندگی

    ۱۲۶ – دانش سلوک معنوی

    ۱۲۷ – چشمه چشمه زندگی

    ۱۲۸ – شوکران عصیان

    ۱۲۹ – روشنای دنیاداری و دنیامداری

    ۱۳۰ – تپش ایمان و کفر

    ۱۳۱ – خصال سلامت و سعادت

    ۱۳۲ – آیین خردورزی

    ۱۳۳ – یکتاپرستی

    ۱۳۴ – دانش بسنده

    ۱۳۵ – گزاره‌های انسان‌شناسی

    ۱۳۶ – دنیای جنیان و نیرنگ آدمیان

    ۱۳۷ – مرگ و زندگی در ابدیت

    ۱۳۸ – حکمت‌نامهٔ فلسفه

    ۱۳۹ – زلال عرفان

    ۱۴۰ – شگفتی‌های تن‌درستی

    ۱۴۱ – چگونه زیستن، چگونه مردن

    ۱۴۲ – زن؛ پردیس زیبایی و تربیت

    ۱۴۳ – زندگی، عشق یا قانون

    ۱۴۴ – همسران و مدیران کارآمد

    ۱۴۵ – زن و زندگی

    ۱۴۶ – آزاداندیشی‌حوزویان‌واستبدادطاغوتیان

    ۱۴۷ – اقتصادحوزه‌های‌علمی‌وشهریه‌ی‌دانش

    ۱۴۸ – صفانوشت حوزویان

    ۱۴۹ – طلبگی و تعهد کاری

    ۱۵۰ – سیمای طلبگی

    ۱۵۱ – حجره‌های معنوی

    ۱۵۲ – چشم‌انداز عالمان دینی

    ۱۵۳ – یادنامهٔ روحانیت

    ۱۵۴ – دانش‌اندوزی و خشونت‌ورزی

    ۱۵۵ – اصول و قواعد تبلیغ دینی

    ۱۵۶ – پیام‌رسانی دینی

    ۱۵۷ – دانش علم‌جویی

    ۱۵۸ – آزادی در بند

    ۱۵۹ – زنجیره‌ی‌برابری‌وسلسله‌ی‌ستمگری

    ۱۶۰ – انقلاب‌اسلامی‌وجمهوری مسلمانان

    ۱۶۱ – راهبردهای کلان نظام اسلامی

    ۱۶۲ – تدبیرهای‌سیاسی

    ۱۶۳ – شهرآیین سیاست

    ۱۶۴ – حج؛ ابراهیمی یا سازمانی

    ۱۶۵ – اقتصاد سالم، اقتصاد بیمار

    ۱۶۶ – فرهنگ‌شریعت‌وناسوت‌طبیعت

    ۱۶۷ – مگوهای گویا

    ۱۶۸ – لطافت باران

    ۱۶۹ – دانش ذکر

    ۱۷۰ – سلوک سوگواری

    ۱۷۱ – علم زندگی

    ۱۷۲ – تعبیر خواب

    ۱۷۳ – ترجمه مسکه

    ۱۷۴ – ترجمان هدی

    ۱۷۵ – جامع الاحکام

    ۱۷۶ – حضور دلبران

    ۱۷۷ – شمع زندگی

    ۱۷۸ – شب، خلوت و آذرخش سکوت

    ۱۷۹ – دو میعادگاه عشق

    ۱۸۰ – گذرها و گریزهای جامعه

    ۱۸۱ – فقه‌پژوهی‌دینی‌وسرگرمی‌های‌دنیوی

    ۱۸۲ – تاریخ‌تحلیلی‌موسیقی‌در اسلام

    ۱۸۳ – غناخوانی زنان

    ۱۸۴ – زن و آزادمنشی دینی

    ۱۸۵ – احکام نگاه به زنان

    ۱۸۶ – پژوهشی نو در احکام رقص

    ۱۸۷ – اخباری چه می‌گوید

    ۱۸۸ – اصولی چه می‌گوید

    ۱۸۹ – ساخت شعر

    ۱۹۰ – زبان بدن

    ۱۹۱ – تفسیر هدی (۴ جلد)

    ۱۹۲ – چهرهٔ عشق

    ۱۹۳ – سیر سرخ (۳ جلد)

    ۱۹۴ – محبوب عشق

    ۱۹۵ – محبوبان و محبان

    ۱۹۶ – خداانکاری و اصول الحاد

    ۱۹۷ – حقوق نوبنیاد (۲ جلد)

    ۱۹۸ – جامعه‌شناسی عالمان دینی

    ۱۹۹ – دانش تفسیر، دانش تاویل

    ۲۰۰ – منطق موسیقی

    ۲۰۱ – کلیات دیوان نکو (۱۲ جلد غزلیات )

    ۲۰۲ – دیوان عشق و معرفت (۴ جلد)

    ۲۰۳ – زخمهٔ چکاوک (۲ جلد )

    ۲۰۴ – نقد صافی (استقبال حافظ

    ۲۰۵ – دیوان ولایت

    ۲۰۶ – راز و ناز (مثنوی‌ها)

    ۲۰۷ – سوز و ساز (قصاید)

    ۲۰۸ – خون دل (رباعیات)

    ۲۰۹ – قرب یار (دوبیتی‌ها)

    ۲۱۰ – دیوان محبوبی

    ۲۱۱ – ساده به رنگ خدا

    ۲۱۲ – صفای دل

    ۲۱۳ – گنج بی‌مکان

    ۲۱۴ – هوای یار

    ۲۱۵ – محضر ذات

    ۲۱۶ – چهره چهره

    ۲۱۷ – عاشق چالاک

    ۲۱۸ – دولت تنهایی

    ۲۱۹ – طغیان هوس

    ۲۲۰ – خیمهٔ بقا

    ۲۲۱ – صاحب‌خانه

    ۲۲۲ – ظهور پاک

    ۲۲۳ – طعمهٔ طمع

    ۲۲۴ – افتادهٔ گیسو

    ۲۲۵ – دف مرگ

    ۲۲۶ – قد پندار

    ۲۲۷ – کلبه‌ای در راه

    ۲۲۸ – نرگس مست

    ۲۲۹ – وحدت مستانه

    ۲۳۰ – قرب غربت

    ۲۳۱ – جنگ آب

    ۲۳۲ – آتش قهر

    ۲۳۳ – تمنای وصال

    ۲۳۴ – هیاهو

    ۲۳۵ – حریف معرکه

    ۲۳۶ – کاشانهٔ امید

    ۲۳۷ – بلاپیشه

    ۲۳۸ – میثاق

    ۲۳۹ – شیدای هستی

    ۲۴۰ – قمار عشق

    ۲۴۱ – زندهٔ ظهور

    ۲۴۲ – شرنگ غم

    ۲۴۳ – غریب یکتا

    ۲۴۴ – دیار بی‌نشان

    ۲۴۵ – مکافات عشق

    ۲۴۶ – ناز معشوق

    ۲۴۷ – شاهد تنهایی

    ۲۴۸ – یار یار

    ۲۴۹ – دم دل

    ۲۵۰ – شور شیدا

    ۲۵۱ – مست و خمار

    ۲۵۲ – بی‌دل و شوریده‌سر

    ۲۵۳ – نگین هستی

    ۲۵۴ – تمثال حق

    ۲۵۵ – خمسهٔ طیبه علیهم‌السلام

    ۲۵۶ – تسعهٔ ثانیه علیهم‌السلام

    ۲۵۷ – عطر ختام

    ۲۵۸ – چشمه‌ساران کوثر علیهم‌السلام

    ۲۵۹ – شمع جمع

    ۲۶۰ – جولان خیال

    ۲۶۱ – نوای اهل دل

    ۲۶۲ – عنقای مهر

    ۲۶۳ – فنای چهره

    ۲۶۴ – هیمان عشق

    ۲۶۵ – درد هجران

    ۲۶۶ – زلف آشفته

    ۲۶۷ – حیرت ذات

    ۲۶۸ – قصهٔ گیسو

    ۲۶۹ – خم ابرو

    ۲۷۰ – دیار پرگار

    ۲۷۱ – تیغ تقدیر

    ۲۷۲ – گرداب توهم

    ۲۷۳ – چشم امید

    ۲۷۴ – چشمهٔ لطف

    ۲۷۵ – دل پرچاک

    ۲۷۶ – رونق گل

    ۲۷۷ – رقص شمشیر

    ۲۷۸ – دامن دهر

    ۲۷۹ – نور و سرور

    ۲۸۰ – چشم نگاه

    ۲۸۱ – لطف قرار

    ۲۸۲ – طبیعت رام

    ۲۸۳ – دانش اشتقاق

    ۲۸۴ – رویت و مشاهدات

    ۲۸۵ – ستایش نخستین

    ۲۸۶ – آیین عدالت

    ۲۸۷ – اجتهاد قدسی

    ۲۸۸ – ظهور کرامت

    ۲۸۹ – حکایت ادبیات

    ۲۹۰ – صفا و دل‌مستی

    ۲۹۱ – لهیب فقر

    ۲۹۲ – نام‌های خدا

    ۲۹۳ – باطن‌شناخت

    ۲۹۴ – سیاحت زمین

    ۲۹۵ – فلسفی‌اندیشی

    ۲۹۶ – نام‌آوران

    ۲۹۷ – فقه صفا و نشاط

    ۲۹۸ – صد نما از سینما

    ۲۹۹ – روایت اقتصاد روادار

    ۳۰۰ – رونق فرازندگی

    ۳۰۱ – تماشای هستی

    ۳۰۲ – خط ریل غرب

    ۳۰۳ – کتاب طبیعت

این لیست غیر از کتابهایی است که باید در فضاي بسته امروز پنهان نگاه داشته شود . بزرگ‌ترین امتیاز این کتاب‌ها، مبارزه با پیرایه‌های سنتی و نوآوری، تولید علم و از سر تحقیق سخن گفتن است. معظم‌له تقیه در دانش‌های بشری را روا نمی‌دانند؛ چرا که دنیا به سرعت در حال رشد علمی است و روزی می‌رسد که به احکام فاقد دلیل و حجت، از نظرگاه علم اشکال می‌کند و آن را به باد نقد و انتقاد می‌گیرد. مبارزه با پیرایه‌های به‌جا مانده از حاکمیت استبدادی شاهان و سلاطین و مستکبران و نیز سیاست‌های استعماری و نیز آن‌چه که از دین اسلام نبوده و تلقی دین از آن می‌شده به‌ویژه سنت‌های اشتباه به‌جا مانده از حاکمیت خلفای جور عرب و نیز شناخت پیرایه‌های حاصل از سیطرهٔ صنعت بر علم یا آن‌چه که خواست کارتل‌های اقتصادی بوده و به عنوان علم تبلیغ می‌شده است و با ضعف مراکز علمی و حوزه‌های دینی و ضعف فرهنگ اجتماعی، مسلّم و مقبول افتاده است، مهم‌ترین هدف این تألیفات می‌باشد. ايشان در مورد ويژگي كتابهاي خود گفته‌اند: «نگارش، در حال حاضر عمده‌ترین کار بنده است و بیش‌ترین وقت را از من می‌گیرد. از این رو شمار تالیفاتم بسیار است و بخشی از آن ـ که نزدیک به یکصد و پنجاه عنوان کتاب است ـ به چاپ رسیده و بخش اعظم آن در مرحلهٔ آماده‌سازی برای چاپ و یا تکمیل است. هیچ‌یک از این کتاب‌ها به مسایل تکراری و غیر ضروری دین و جامعه نمی‌پردازد، بلکه اساسی‌ترین و تاثیرگذارترین مسایل حیات معنوی و اخروی و نیز نظام عقیدتی یا علمی انسان‌ها را در تمام حوزه‌های علوم انسانی و هم‌چنین اموری که بیش‌ترین نقش را در جامعه دارد، برمی‌رسد.» انتشار این کتاب‌ها می‌تواند گامی بلند برای پالایش متن‌های درسی حوزه‌ها و مراکز دانشگاهی و نقد تفکر رایج باشد که پسامد آن، تحولی بنیادین را در حوزه‌های علمی و مراکز دانشگاهی ایجاد می‌نماید.

 

مطالب مرتبط