«ولایت» و «محبوبی» ؛ کامل‌ترین عناوین کمالي

 «ولایت» اصل تمامی کمالات اولیا، از جمله عصمت، امامت و نبوت و نیز اصل کمالات تمامی پدیده‌ها حتی شیرینی عسل، طراوت و زیبایی گُل‌ها و تیزی آهن می‌باشد.

 بر این پایه، خاتم مقام ولایت و صاحب مقام ختمی اصل در تمامی ظهورات و کمالات پدیده‌ها می‌باشد. خمسهٔ طیبه علیهم‌السلام یعنی اصحاب کسا، برترین مقام ولایت را دارا می‌باشند و در تمامی دوره‌های آفرینش، آنان مقرب‌ترین و برترین اولیای الهی علیهم‌السلام می‌باشند. ریشهٔ ولایت نیز حب و عشق الهی است. کسی ولایت دارد که محبوبی حق‌تعالی باشد و ولایت ظهور محبوبیت است. کسی ولایت دارد که محبوبی باشد. بر این پایه، باید گفت «ولایت» و «محبوبی» کامل‌ترین عناوین در میان مجموعه کمالات می‌باشد. تمامی پدیده‌ها ظهور ولایت است و ولایت خود ظهور محبوبیت حق‌تعالی و عبودیت اوست؛ چنان‌که در روایت آمده است: «لولاک لما خلقت الأفلاک ولولا علی لما خلقتک ولولا فاطمة لما خلقتکما»(شیخ أبو الحسن مرندی، مجمع‌النورین، ص ۱۴). حضرت زهرای مرضیه علیهاالسلام با آن‌که عناوین رسالت و امامت را ندارد، ولی عصمت و ولایت محبوبی را که اصل تمامی کمالات است، دارا می‌باشد. به تعبیر دیگر، ردای امامت و رسالت بر قامت ولایت آن حضرت علیهاالسلام کوتاه می‌باشد؛ چنان‌که حضرت رسول اکرم بالاتر از رسالت و امیرمؤمنان برتر از امامت خویش می‌باشد و آنان در مقام ولایت و عبودیت و محبوبیت جای دارند که مقامی فراتر از احدیت ذاتی و فیض اقدس می‌باشد. بر این پایه، وصف «محبوبی بودن» بر تمام اوصاف خمسهٔ طیبه علیهم‌السلام مقدم است و عبودیت و دیگر اوصاف تمامی معلول وبرآمده از محبوبی بودن می‌باشد و این حبِّ حق‌تعالی است که آن‌حضرات را چنین جایگاه رفیعی بخشیده و حق‌تعالی مُحِبّ و آن حضرات علیهم‌السلام ، محبوب او می‌باشند. بر پایهٔ آنچه گذشت، اساس عالم ظهور حب حق می‌باشد و همهٔ پدیده‌ها به حب برترین محبوبان الهی و اشرف پدیده‌هاست که آفرینش یافته و دارای کمالات ویژهٔ خود شده‌اند. از آن‌جا که حق‌تعالی مُحِبّ محبوبان و دوستدار آنان می‌گردد، آنان غایت حق و محبوب او واقع می‌شوند و محبوب حق‌تعالی محبوب پدیده‌های خَلقی می‌باشد؛ اگرچه عاشق‌کشی نیز حلال است و اولیای محبوبی به دست بدترین و ظالم‌ترین انسان‌ها و به دست مغضوبان الهی به بلاهای وِلایی دچار می‌آیند و هرجا یکی از برترین اولیای محبوبی الهی باشد، ظلم‌های آنتی‌تز مغضوبی وی، جامعهٔ حق‌طلب و آگاه را به عزا، سیاه‌پوشی و نوحه خواهد کشاند؛ چنان‌که گفته‌ایم:

 

 شده هستی به عشقت مست و مجنون 

که از «هو حق» خَم «کن» کربلا شد

شده «هو» در دل عاشق خط خون

خمار چشم او بر من بلا شد

———————————–

منبع : خمسهٔ طیبه علیهم‌السلام

مطالب مرتبط