شبیه ترین زن به حضرت زهرا؛ حضرت فاطمهٔ معصومه(س)

 

کریمهٔ حق و مظهر کمال و زیبایی خدا و شبیه ترین زن به حضرت زهرا سلام الله علیها ؛حضرت فاطمهٔ معصومه علیهاالسلام

فراز مهمی که تنها در قم وجود دارد، نزول اجلال بی‌بی دو عالم، کریمهٔ حق و مظهر کمال و زیبایی خدا، حضرت فاطمهٔ معصومه علیهاالسلام ، دختر والاگوهر هفتمین قبلهٔ عشاق حقیقت، امام موسی بن جعفر علیهماالسلام و خواهر هم‌چون زینب حضرت رضا علیه‌السلام ، قبله‌گاه تمامی دردمندان است که با نزول خویش برکتی تازه به قم بخشید و قم را مأوای فرشتگان بیش‌تری نمود.

بی‌بی مکرمه حضرت معصومه علیهاالسلام در تاریخ ۲۰۱ هجری قمری به قم نزول اجلال و اکرام فرمودند؛ زیرا آن حضرت یک سال بعد از دعوت اجباری مأمون از حضرت رضا علیه‌السلام در سال دویست هجری قمری برای دیدار برادر وارد ایران شدند.

ایشان در ساوه بیمار شدند و بعد از آن به قم وارد شدند و پس از هفده روز در حالی که مهاجر به سوی حق بودند و برای زیارت برادر و امام خود طی طریق می‌کردند، به شهادت رسیدند.

در این حال سرّ ازلی و لطف خفی حق شامل حال قم شد که این درهٔ ثمین و این کیمیای عصمت و طهارت از این خاک سر به آسمان کشید و در این خاک دل به خاک نهاد.

حضرت معصومه خواهر حضرت رضا علیه‌السلام و از عزیزترین دختران امام موسی بن جعفر علیهماالسلام است. این بی‌بی شبیه‌ترین زن به حضرت زهرا علیهاالسلام می‌باشند؛ با این تفاوت که حضرت معصومه علیهم‌السلام با این که در حدود ۲۲ سال از عمر گران‌بار خود را سپری کرده بودند، شوهری اختیار نکردند و گویا قرینی لایق که سزاوار حضرتش باشد وجود نداشت و یا موج حوادث زمانه چنین امری را ایجاب نکرد و آن حضرت «سیدا و حصورا» از دنیا رفت.

آن حضرت چنان عظمت و عزتی به شهر مذهبی و شیعه‌نشین قم داد که مأوای فرشتگان آسمان و مرجع دوستان امیرمؤمنان علیه‌السلام در زمین شد. وجود آن حضرت در قم رونقی تازه به آن بخشید و زمینهٔ هرچه بیش‌تر گسترش علوم دینی را در آن فراهم ساخت.

آن حضرت در واقع معلم و مربی خلوص یافتگان این دیار شد و شمع جان تمامی پروانگان ولایت و امامت گردید و حلقهٔ محبتی برای یاران صادق امیرمؤمنان علیه‌السلام ایجاد کرد و آن را استمرار داد.
برگرفته از کتاب چرایی و چگونگی انقلاب اسلامی

مطالب مرتبط