رویت موجودات مجرد

رویت موجودات مجرد به‌صورت مثالی ممکن است و انواع گوناگونی دارد. ممکن است فردی آخرت، قیامت و صحرای محشر را در خواب ببیند و یا مشاهده کند که وارد بهشت و جهنم شد و یا چهره حوری‌های بهشتی و یا خازنان جهنم و یا حتی خدا را در خواب ببیند.

همین‌طور ممکن است معصوم یا مومن از دنیا رفته و یا فرد به دنیا نیامده‌ای را پیش از تولد به‌درستی در خواب دید.

گاه می‌شود که حقایق معنوی را در قالب صوری می‌یابد و شخص «محبت» و یا «معرفت» دیده شود که در باطن وجود وی جریان دارد و یا آن که روح خود را ببیند که در مقابل وی نشسته است و با او سخن می‌گوید و یا در خواب خود را مشاهده کند که خود را به دوش گرفته و به سویی می‌برد و چنین خواب‌هایی گذشته از آن که خوش و لذیذ می‌باشد و حکایت از توجه معنوی فرد به مبادی عالی می‌کند، دارای تعابیر گویایی است؛ اگرچه نوع این گونه خواب‌ها با هم تفاوت دارد و می‌تواند دارای اوج و حضیض باشد.

اگر فردی حقایق عینی، مصداقی و شخصی موجوداتی مانند مجردات عالی را در خواب یا بیداری به‌صورت ببیند، این خود تنزیل است که آن حقیقت مجرد و مفارق به صورت کشیده شده و حقیقت آن مجرد، برتر از صورت است؛ این تنزیل، خواه از جانب آن موجود مجرد باشد ـ که بیش‌تر در بیداری برای اولیای بحق پیش می‌آید که آن موجودات عالی خود را به‌صورت‌هایی نشان می‌دهند ـ و یا آن که این تنزیل از جانب بیننده باشد که بیش‌تر در خواب رخ می‌دهد که فرد ملک و عقل را به صورت در خواب می‌بیند و صاحبان همت، قوت و قدرت خیالی می‌توانند در خواب و به صورت، این گونه موجودات را ببینند. البته، صاحبان همت و قدرت بالای معنوی می‌توانند خود این‌گونه موجودات را در بیداری نیز صورت بخشند، همان‌طور که ممکن است موجودات عالی تجردی خود را در خواب برای فردی صورت دهد. رویت موجودات عالی به انواع و حالات مختلف و اطوار گوناگونی در بحث تطبیق تعبیر بیان می‌شود.

مطالب مرتبط