مطلب دیگری که در باب تعبیر اهمیت فراوان دارد و باید مورد دقت قرار گیرد این است که رابطه رویا و خواب تنها از گذشته و کردار سابق آدمی خبر نمیدهد و آینده آدمی نیز میتواند در خواب امروز دیده شود.
خواب اگرچه عوامل نفسانی دارد و از حالات مادی و طبیعی بدن انسان به شمار میآید، در این گونه امور منحصر نمیباشد و علاوه بر آن، گذرگاههای فراوانی نسبت به امور آینده آدمی دارد و روح و جان انسان و باطن ناآرام آدمی در خواب به واسطه آرامش نسبی که ممکن است در آن خواب پیدا کند، میتواند از آینده خود با دیدن خوابی خبر گیرد و سبب شود که با امور آینده ارتباط مستقیم برقرار نماید.
همانطور که رویایی میتواند جنبههای مادی و آزردگیهای جسمانی را حکایت کند و یا رابطهای با گذشته خود داشته باشد و یادی از همگونیهای آن کند، میتواند آثار مختلف روحی که برآیند حوادث آینده است را در قالبهای مختلف نشان دهد و با چهرههای گوناگون، موضوعات و مسایل آینده را همچون گذشتههای دور بر ما بازگشایی کند و ما را از آن آگاه سازد و راهگشای بسیاری از امور گردد.
اگرچه حوادث آینده به وجود نیامده و همچون حوادث گذشته از دسترسی ما بهدور است، چنین زمینه ارتباطی که بر عالم مادی ما حاکم است، در جهات معنوی و تجردی لازم نیست و همانطور که روح آدمی میتواند با گذشتههای دوری که از چنگ آدمی گریخته تماس برقرار نماید، میتواند با حوادث آیندهای که در ظرف مادی تحقق نیافته نیز ارتباط برقرار کند و روح آدمی با روح آن حقایق و امور مرتبط شود؛ زیرا در مرتبه عوالم معنوی، شرایط مادی حاکم نیست و بدون نیاز به هیچ یک از این امور، میتوان با صفای باطن و زمینههای لازم، خود را به آیندههای بسیار دور رسانید و اگر اینگونه همگونیها شدت یابد و صفای باطن بیشتر گردد، میتوان در بیداری نیز این زمینهها را صورت داد و کسی با حضور کامل در سفره دل خود، رزق و روزی همه موجودات در تمامی مراتب آینده و گذشته را تحصیل نماید و خود را دید و دیدهای برای حقایق و امور آینده و گذشته سازد.