در علم تعبیر چند رکن کلی و امر اساسی وجود دارد که هر یک از آن دارای خصوصیات و شرایط و احکام خاصی است که باید بهطور دقیق مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
نخستین رکن تعبیر، شخص معبر و خصوصیات و شرایط مختلف آن است که این نوشته به بسیاری از آن اشاره نموده است.
رکن دوم، تشخیص نوع خواب است که میتواند نقش اساسی در یافتن چهره باطنی داشته باشد.
رکن سوم، چگونگی رویا و خوابی که دیده میشود؛ از جهت ویژگیها و شرایط کلی آن و همچنین اقسام، انواع، زمان و مکان مختلف آن است.
چهارمین رکن، صاحب خواب و فردی که رویا را دیده است و توجه به خصوصیات و حالات مختلف و نوع اخلاق و روش و منش آن فرد میباشد؛ رکن پنجم، نفس تعبیر و ادراک معانی و حقایق مفهومی و مصداقی تعبیر در جهات ترکیبی و تجزیه و نحوه انتقال و بازیابی واقعیتهای آن میباشد.
کلیت نوعی احکام و قوانین تعبیری با تشخیص خارجی نفس رویا و تعابیر آن منافاتی ندارد؛ اگرچه قوانین و احکام تعبیری همچون قوانین دیگر علوم کلی است و از ضوابط کلی خود برخوردار است، در مقام تعبیر، شخصی و خاص میباشد و از خارج حکایت دارد، همچون قضا و قضاوت که هرچند قوانین کلی و ضوابط تمامی دارد، قضاوت امری شخصی است که بر موضوع خاص خارجی خود حمل میشود و حکم و وصف تشخیص خارجی یک موضوع و موصوف است.