تبیین مسائل مربوط به ازدواج

ما در رابطه با مسایل زنان درگیر پیرایه‌ها، گزاره‌های نادرست و القاءات غیر صحیح می‌باشیم.

باید برای جامعه جهانی فراز شریف: «وَاللاَّتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ»(۱) را توجیه و مستدل نمود و آن را از لحاظ روان‌شناسی تبیین کرد. هم‌چنین باید گفت که چرا اختیار طلاق به صورت اولی در دست مرد قرار گرفته‌است و چرا مرد می‌تواند چند همسر برگزیند اما زن نباید با چند مرد به صورت هم‌زمان رابطه داشته‌باشد. آزادی جوامع غربی و بی‌بندوباری‌های آنان و هجوم این فرهنگ بر فرهنگ‌های اخلاقی و دین‌مدار که اوج آن در سال‌های آینده پیش خواهد آمد، بررسی تحقیقی چنین مسایلی را از ناحیه اندیشمندان مسلمان می‌طلبد و کسی که قدرت تحقیق در این زمینه‌ها را داشته باشد هیچ عذری برای نپرداختن به آن ندارد. مسایل نیز باید به صورت عقلانی تبیین شود و انسان امروز با چیرگی فرهنگ اومانیسم ـ که انسان را محور هر کاری قرار می‌دهد ـ در اندیشه نیز بدون داشتن توجیهی که برای او خردپذیر باشد چیزی را نمی‌پذیرد. البته خرد انسان امروز نیز چون محدود به نفسانیات وی شده برد بالای خود را از دست داده است و توجیهات و استدلال‌هایی که برای او آورده می‌شود باید دست‌کم تجربی باشد تا به فهم او آید و او دیگر چیزی به عنوان تعبد نمی‌شناسد. چنین تحقیق‌هایی نیز مجاهدت‌های علمی و عملی بسیاری با تخصص‌های گروهی و مطالعاتِ میان رشته‌ای لازم دارد. برای نمونه، ما باید فرایند ازدواج و سیستم آن را توضیح دهیم تا بتوانیم در میان انواع کام‌یابی‌ها آن‌چه را که مشروع است با آن‌چه را که غیر شرعی است به صورت علمی تفکیک قایل شویم. در اسلام، این زن است که ایجاب عقد ازدواج را می‌خواند و بدین معناست که ازدواج به دست او شکل می‌پذیرد. شما چه توجیه علمی برای این مسأله دارید؟ در برابر، بعد از آن‌که پیوند زناشویی به دست زن ایجاد شد، از بین بردن این پیوند به دست مرد است و او باید طلاق را جاری سازد. در واقع از آن‌جا که مرد بوده که ازدواج را پذیرفته است، در رد آن نیز این مرد است که تداوم آن را نمی‌پذیرد و آن را فسخ می‌کند. زن در ازدواج چیزی نگرفته است تا بخواهد آن را در طلاق پس دهد، بلکه این مرد بوده که در ازدواج پذیرش داشته و در طلاق آن پذیرفته را رد می‌کند. ما برای به دست آوردن فلسفه احکام الهی به تلاش و جهاد علمی نیاز داریم. جهادی که تخصص‌های مختلف را به آزمایش و تجربه وا دارد.

  1. نساء / ۳۴٫
مطالب مرتبط