تمکین نکردن زن اگر جهت عقلایی داشته باشد؛ مانند آن که از جانب شوهر تأمین مالی یا جانی ندارد، دلیلی بر جایز بودن حکم حاکم نسبت به اجبار وی به تمکین نمی‌باشد؛ چرا که حکم به تمکین مربوط به موارد تمکین نکردن زن به دلایل بی‌اساس و بی‌مورد است. هم‌چنین جایز بودن زدن زن بر حسب آیه شریفه، نسبت به همه موارد تمکین نکردن کلیت ندارد و مواردی این گونه ـ تمکین نکردن زن به جهت عقلایی ـ از موارد جواز زدن زن نیست؛ چون آیه مبارکه شامل این گونه موارد نمی‌شود.

مطالب مرتبط