یکی از مواردی که باید در بحث آموزش مسایل جنسی گنجانده‌شود و به عنوان سرفصلی از آن به شمار رود بحث کنترل نسل است که به غلط از آن به پیش‌گیری یادمی‌شود و شکل کنونی آن با انحراف‌هایی همراه‌است. گاه برخی از دولت‌مردان از لزوم کثرت جمعیت می‌گویند. باید دانست کثرت نسل مسلمانان به طور مطلق مطلوب نیست؛ بلکه این امر در صورتی مطلوب است که سبب عزّت مسلمانان را فراهم آورد؛ اما در صورتی که کثرت جمعیت، مشکلات عمومی و خاصی را برای جامعه اسلامی پیش‌آورد، جلوگیری لازم است. البته در پیش‌گیری باید از شیوه‌هایی استفاده‌شود که مشکلات جسمانی یا امراض روحی و روانی در پی نداشته‌باشد. هم‌چنین در صورتی که حمل، برای زن یا مرد خطراتی را دربرداشته و احتمال خطر جدی باشد، پیش‌گیری لازم‌می‌باشد.

خاطرنشان می‌گردد کنترل نسل، غیر از پیش‌گیری از نسل است که وجه صحیح این امر، منحصر در عنوان اول است؛ هرچند در کنترل نیز نوعی پیش‌گیری ضرورت دارد، ولی کنترل، عام‌تر از پیش‌گیری است؛ چرا که در کنترل، شرایط و خصوصیاتی نیز برای تولید مثل و استمرار آن قرارداده‌می‌شود که رعایت آن الزامی است، از این رو ما بهتر است به جای شعار پیش‌گیری نسل یا ازدیاد آن، از کنترل نسل سخن بگوییم.

کسی که فرزندانی معیوب به‌دنیامی‌آورد باید تولید مثل وی جرم دانسته‌شود و قانون با او برخورد داشته‌باشد؛ چرا که صلاح جمعیت بر صلاح فرد حاکم است و این دولت است که عهده‌دار تأمین هزینه‌های فرزند معیوب می‌شود. از سویی دولت باید کسانی که می‌توانند نسلی نابغه داشته باشند را مورد حمایت مالی و معنوی قراردهد تا نسل خود را رو به ازدیاد گزارند. همان‌طور که دولت می‌تواند مانع ازدواج برخی شود. هم‌اکنون اصلاح نژاد بحث جدی جوامع علمی است و ما نباید از آن غافل باشیم. باید نسل کسی که فرزندانی با استعداد پایین دارد محدود گردد و در این صورت است که شمار زندانیان کاسته‌می‌شود. نسل ایرانی هم باید خوش قیافه و زیبا باشد و هم قوی، سالم، نابغه و مؤمن و کسانی که می‌توانند چنین نسلی داشته‌باشند باید مورد حمایت قرارگیرند و از برخی که نابغه‌زا هستند خواسته‌شود فقط بر شمار فرزندان خود بیفزایند. لذا ما باید برای ازدواج گواهی صلاحیت صادر نماییم و انواع آزمایش‌های تخصصی را از او بخواهیم. هم‌چنین صدور گواهی ازدواج و زناشویی به دوره‌های آموزشی نیاز دارد و به کسی بدون در دست داشتن مجوز آن اجازه ازدواج داده نشود.

مطالب مرتبط