ارتجاع و عقب ماندگی برخی مانعان و عدم ترس جوانان

آیت الله نکونام: محدودیت ایجاد نکنیم و آزادی بدهیم جوانان از هر مانعی می گذرند.

ما یک کشور دینی نیستیم، بلکه یک قاره دیانت و معرفت می باشیم. امتیازی نیز که خداوند به این انقلاب عطا کرده این است که ایران کشوری جوان است و جوانیِ انقلاب با فصل جوانی این کشور همراه شده است. این امتیاز چهل سال دیگر از دست می رود. این فرصت را حالا باید مغتنم دانست و اگر امروز بسیاری از کارها انجام نشود در پنجاه سال دیگر نمی شود از عهده آن برآمد و آسیب مصرف گرایی را پیش می آورد.

آيت الله نكونام : جامعه جوان مثل گياه بهاري،  خود را جابه‌جا مي‌كند.

هم اکنون بهار انقلاب است. در فصل بهار حتی از میان ترکیدگی آسفالت ها _ که مواد آن تمام ضد نبات است _ نیز سبزه می روید. این خاصیت بهار است وگرنه نبات چنین قدرتی ندارد که از میان قیر و شِن و سنگ خود را بالا بکشد. الان از عنایاتی که آقا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و اجداد طیبین و طاهرین ایشان و اولیای معصومین و انبیای الهی علیهم السلام به شیعه دارند این است که انقلاب با فصل جوانی جامعه همراه است. جامعه جوان به هیچ وجه قابل کنترل نیست و مثل گیاه بهاری خود را جابه جا می کند و از میان هر مانعی که باشد بالا می آید. باید به چنین جامعه ای آزادی بدهیم و آن را رها کنیم تا رشد آن سریع تر گردد. هرگونه مانع تراشی و ایجاد محدودیت، کنترل و بست و بند برای چنین جامعه ای به لج بازی آن کشیده می شود.

آیت الله نکونام: مشکل اصلی انقلاب، ارتجاع و عقب ماندگی برخی مانعان است، اما جوانان را نمی شود ترساند.

حُسن این انقلاب این است که در کشوری جوان محقق شده است .اما مشکل اصلی، ارتجاع برخی مانعان است که از جامعه جوان ایران عقب مانده اند. مشکل دولتهای گذشته این بوده است که از دادن آزادی به جوانان هراس داشتند. باید باور کرد جوان جوان است و پیر نیست تا بتوان او را ترساند و هرگونه محدودسازی و تحریک وی سبب لج بازی او می شود. هم اینک برخی مدعیان مانع هستند و تا کسی کلامی می گوید به آنان گفته می شود وای که چنین شد شما را به خدا حکمی بدهید. آقاي خميني تفسیر قرآن کریم را شروع کرد و هنوز آیه ای از سوره حمد پیش نرفته بود که برخی همین مانعان از اینکه ایشان چند کلام عرفانی می گویند _ با اینکه ژرفای عرفان نیز نبود و حرفهای ابتدایی عرفان به شمار می رفت _ از این طرف نعره کشیدند و گفتند اگر بخواهید از این حرفها بگویید ما در برابر شما می ایستیم. ایشان نیز که نظامی نوبنیاد را ایجاد کرده بود اصل بحث تفسیر را تعطیل کردند.

مطالب مرتبط