برای ورود به سایت جدید روی لینک کلیک نمایید: سایت جدید
اهلبیت (علیهم السلام) اقتصاد و معیشت انتخاب همسر و آیین همسرداری اجنه و شیاطین تعبیر رؤیا تغذیه و سلامت بدن تفسیر و علوم قرآنی جامعه شناسی حقوق خاطرات حوزوی آیت الله محمد رضا نکونام خاطرات سیاسی آیت الله محمدرضا نکونام خاطرات کودکی و نوجوانی آیت الله محمدرضا نکونام خاطرات معنوی و عرفانی آیت الله محمدرضا […]
علوم اسلامی : الف) تفسیر و علوم قرآنی کتاب دوستی بهار قرآن کریم کتاب خدا درآمدی بر شناخت قرآن کریم روش تفسیر از دیدگاه قرآن کریم گفتمان قرآنشناخت أسباب التنزیل فهرست موارد مذکر و مونث یا مرد و زن در قرآن کریم جلال مخلصان فهرست موارد جمال و جلال در قرآن كريم آیه آیه روشنی […]
كليات ديوان نكو دیوان عشق و معرفت | غزلیات دیوان عشق و معرفت صفای دل گنج بیمکان محضر ذات چهره چهره هوای یار دولت تنها طغیان هوس عاشق چالاک خیمهٔ بقا ظهور پاک صاحبخانه طعمه طمع دف مرگ افتاده گیسو قد پندار کلبهای در راه نرگس مست وحدت مستانه قرب غربت جنگ آب آتش […]
بیستم دیماه، سالروز میلاد بابرکت ولی محبوبی حقتعالی،حضرت آیت الله العظمی محمدرضا نکونام (مدظله العالی) گرامي باد…. خاطرات حوزوی آیت الله محمد رضا نکونام خاطرات سیاسی آیت الله محمدرضا نکونام خاطرات کودکی و نوجوانی آیت الله محمدرضا نکونام خاطرات معنوی و عرفانی آیت الله محمدرضا نکونام خاطرات و زندگینامه (كتابها) خاطرات و زندگینامه (مقالات) عكس […]
غزل شماره ۴۳۹ : دیوان حافظ خواجه: دیدار شد میسر و بوس و کنار هم از بخت شکر دارم و از روزگار هم زاهد برو که طالع اگر طالع من است جامم به دست باشد و زلف نگار هم نکو: مدار بر مدار دیدار دلبر و لب و دور و کنار هم شکرم ز ذوالجلال […]
اجتماعی بودن ضرورتی برای رفع مشکلات مادی است. ناسوت و ماده، انسان را به دیگران نیازمند میکند؛ وگرنه حقیقت آدمی هرگز نیازمند زیست با دیگران نیست و انس به حق تعالی، قوت حیات و روح هستی حقیقت آدمی است؛ اگر کسی به حقیقت خود رسیده باشد. زندگی آدمی در ناسوت «تنهایی» و انزوا را بر […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) فصل دوازدهم : ذکر معنوی درآمد دانش ذکر، از علوم غیبی و موهبتی و از آثار معنوی اولیای الهی و برخاسته از ولایت آنان و از مدرنترین دانشهای مبتنی بر روانشناسی میباشد. دانش ذکر، در ایجاد معنویت و طهارت روح، به ساختار باطن انسان میپردازد و در روش […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) منطق ولایت برخی تمامی کمالات را با اعطای حق و بدون دخالت هیچگونه زمینهٔ اکتسابی دارند و آنان به عنایت ازلی و ابدی حقتعالی، تمامی جهت بشری از آنان ریزش داشته و حق با تمامی قامت خود در آنان نشسته است. چنین کسانی قرب محبوبی به حقتعالی دارند […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) اگر بخواهیم تعریف درستی از دانش زندگی داشته باشیم نخست باید غایت و هدف زندگی را بدانیم؛ زیرا تعریف علم، مبتنی بر شناخت موضوع و غایت آن است. ما پیش از این از غایت به معنای سیر طبیعی و بیانتهای زندگی سخن گفتیم. در اینجا سخن پیشین […]
بازی، بخشی از وجود بچههاست و آنانکه کودک خود را با «تکان نخور» و «بنشین» مینشانند و نمیگذارند تحرکی داشته باشد، بسیار اشتباه میکنند. البته بازی نباید به شیطنت تبدیل شود؛ زیرا شیطنت، ایجاد مزاحمت برای اعضای خانه است….
آدمی اگر با عالم معنا ارتباط داشته باشد، بینهایت کشش برای تولید انرژی و قدرت دارد. فوتبالیستهای ما که به صورت طبیعی نود دقیقه در زمین میدوند، اگر بهگونهای تربیت شوند که خود برای خویش تولید انرژی کنند، میتوانند فینالیست فوتبال جهان باشند….
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) جهل، فقر و استکبار مثلث شومی است که ریشهٔ تمامی بدیها و مفاسد است. این مفاسد بیشتر از ناحیهٔ حاکمان و مجریان قانون به بدنهٔ جامعه و افراد تزریق میشود. زندگی امروز با زندگی اجتماعی عجین شده است و سیستمهای اجتماعی تمامی شؤون زندگی را در تسخیر خود […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) نطفه از مهمترین عوامل ریشهای و پایهای در سلامت زندگی است؛ بهگونهای که خداوند بر آفرینش انسان از آن مباهات میکند. خداوند حضرت آدم را از گل به هیأت مردی کامل آفرید که دوران نوزادی و کودکی به خود ندید، اما فرزندان او را از نطفه آفرید که […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) محدودیتهای زندگی و فقر مادی در صورت بقای سلامت، به فرد توانمندی میبخشد. صدای آب زیباست؛ اگر بتواند صخرهها را در نوردد. زندگی در شرایط سخت، استقامت فرد را افزونی میبخشد و آن را برتر از پایداری افراد عادی میسازد. خداوند اگر بخواهد به کسی حیله زند شرایط […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) صبوری و سازگاری از شاخصهای سلامت، طمأنینه، آرامش، صلابت و سازگاری است. سلامت زندگی در صورتی دستخوش تغییر و آسیب نمیگردد که بتوان بیشترین صبوری و سازگاری را با ناملایمات و بدخواهان داشت و طمأنینهٔ خود را حفظ کرد. کسی که صبر بر بدیها و سازگاری با بدخواهان […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) در زندگی ناسوتی باید کار کرد و حرکت و تلاش داشت، ولی کار باید بر پایهٔ سیستم طبیعی هر فرد تعریف شود و به اقتضای آن باشد. کار به معنای حرکت و تلاش، با زندگی طبیعی در خدمت هم است. در طبیعت، پدیدهای نیست که فعالیت نداشته باشد. […]
خانواده وابستگی دوسویه زن و مرد ساختار خلقتی زن و مرد به گونهای است که هر یک به دیگری وابسته است، ولی نحوه این وابستگی تفاوت دارد. مرد گویی فرزندی در دست زن است که نیاز به مراقبت او دارد و زن نیز احساس عاطفی وابستگی به مرد دارد و بدون او خود را ضعیف […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) فناوری، تکنولوژی و علم به معنای سواد و معلومات، دارای تراکم میباشد. تراکم اطلاعات با پیدایش رسانههای جمعی و فنآوریهای نوین ارتباطی، تمامی زوایای ذهن و زندگی و شؤون انسانی از سلامت تا بیماری و از تولد تا مرگ را تسخیر کرده است. رشد فزایندهٔ اطلاعات، تمامی شعبههای […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) رزق و روزی انسان اموری است که نیازمندهای حرکت بر مسیر طبیعی او را سامان میدهد. بنابراین رزق اعم از رزقهای مادی برای زندگی در ناسوت و رزقهای معنوی برای حرکت در تمامی عوالمی است که به صورت بینهایت پیش رو دارد. بر این پایه، رزق و روزی […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) صفای باطن به معنای داشتن دلی صاف و نفسی ساده است. کسی که صفای نفس دارد، با خود و همه راست است و خود حقیقی خویش و خویشتن خود میباشد. برای این که کسی خود باشد و نقش دیگری را بازی نکند، باید خود را بهدرستی بشناسد و […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) کمال طبیعی و ارادی پدیدهها تمامی پدیدهها توان و انرژی خود را هزینهٔ سوخت میل، شوق وصول و سوق به کمالات نسبی یا کمال مطلق قرار میدهند و سیر تمامی پدیدهها بدون هیچ استثنایی به سوی کمال است. کمال یا طبیعی و جِبلّی است و یا قسری، کسبی […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) غایت به معنای نهایت آرزو و توان فاعل است که کنشگر به خاطر آن، اقدام بر انجام کرداری میکند. علم به غایت برانگیزانندهٔ علت فاعلی است و آن را به حرکت بر اساس خود وا میدارد؛ بهطوری که گفته میشود: علت غایی به حقیقت همان علت فاعلی است. […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) زندگی انسانی بر روی خاک زمین و در محدودهٔ آن با فضای جو مرتبط با آن است. به محدودهٔ یادشده محیطزیست میگویند. زمین و فضای اطراف آن که جو زمین را تشکیل میدهد و آسمانها و پدیدههایی که در آن است تمامی برای همهٔ طبقات انسانی است. زمین […]
پیش نویس درس اسماء الحسنی _ نوار شماره ۲۲۱ (عظيم ۱) در عرفان زمانی که عارف، خود و همه ى عالم را مَظهر حق تعالى می یابد و می گوید: «من هستم» این هستن و موجود بودن و ظهورِ خود را همچون لحم و گوشتی می داند که طفیلی استخوان و عظام است و از […]
در کربلا جز عشق نبوده است. بسیاری از آنچه دربارهٔ این حادثهٔ بیبدیل گفته میشود پیرایه و خرافه است. در كربلا، هیچ گونه التماس و خواهشی در چهره و گفتار عاشقان نبوده است…. عاشق، زیباییها را به خوبی میبیند و همه چیز معشوق برای او زیباست: اگر بر دیدهٔ مجنون نشینی به غیر از خوبی […]
قیام کربلا بیش از هر چیزی جامعه بشری را با ظالم و ظلم رهبران دروغین و چهره شکارچیان انسان آشنا ساخته و جوامع را نسبت به این امر، حساس نموده است. امام حسین علیهالسلام ظهور یک مظلومیت و اسطوره مقاومت در برابر ستم است. در موقعیت کنونی، هر ستمگری میکوشد تا ستمگری خود را پنهان […]
ارتباطهای مادی به شکل تجاذب، اتصال، اختلاط و امتزاج است و «اتحاد» و «وحدت» وصف امور مجرد مانند نفس است. در اتحاد، وصف تعدد و چندگانگی در مفهوم قابل لحاظ است اما در مفهوم وحدت هیچ گونه چندگانگی قابل انتزاع نیست. وحدت به معنای وصول و رفع تعین به تمامی است. اگر تیر از پای […]
امام حق؛ فاطمه علیهاالسلام _ امام عشق؛ حسین علیهالسلام شناسنامه: سرشناسه : نکونام، محمدرضا، ۱۳۲۷ - عنوان و نام پديدآور : امام حق؛ زهرا سلاماللهعلیها: امام عشق؛ حسین علیهالسلام: اشاراتی بر فضایل حضرت زهرا علیهاالسلام و حضرت سیدالشهدا علیهالسلام/محمدرضا نکونام. مشخصات نشر : اسلامشهر: انتشارات صبح فردا، ۱۳۹۳. مشخصات ظاهری : ۸۸ص.؛ ۹/۵×۱۹سم. شابک […]
حسین علیهالسلام ؛ پیامبر عشق حسین علیهالسلام ؛ پیامبر عشق پیشگفتار کتاب حاضر ده سرخنوشت است که برخی از ابعاد قیام خونین حضرت سیدالشهدا علیهالسلام را بیان میدارد. نخست آن که قیام خونین کربلا که نتایج بسیار فراوانی را برای جامعهٔ مسلمین داشته، به سبب حمایت افرادی معدود از رهبر دینی خود بوده که […]
شناسنامه: سرشناسه : نکونام، محمدرضا، ۱۳۲۷ - عنوان و نام پديدآور : سلوک سوگواری : احکام ويژه مراسم عزاداری/ محمدرضا نکونام. مشخصات نشر : اسلام شهر: صبح فردا، ۱۳۹۳. مشخصات ظاهری : ۵۸ص.؛ سم.۲۱/۵×۱۴/۵ شابک : ۹۷۸-۶۰۰-۷۳۴۷-۸۷-۴ وضعیت فهرست نویسی : فیپا موضوع : حسینبن علی (ع)، امام سوم، ۴ – ۶۱ق — سوگواریها — […]
خواندن دعای کمیل، دعای سمات یا دعای ندبه در مسجدها یا حرمها و در جمکران و مانند آن باید هم با معرفت و هم با حال همراه باشد، نه آن که به بلند کردن صدا و زیبا ساختن و حزن تصنعی آن باشد و ساعتها به طول کشیده شود و حال مردم گرفته شود و […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) زندگی انسانها در بستر دنیا شکل میگیرد و ناسوت عالم سکونت آدمی و فضای کردار اختیار اوست. زندگی آدمی در ناسوت مجموعهای از باورها، درستیها، کجیها، غمها، شادیها، استرسها، عذاب وجدانها، تنیدگیها، بشارتها، بیداریها، خوابها، رؤیاها، ترسها، بیمها، آرزوها، امیدها، رنجها، مبارزات، پایداریها، دوستیها، دشمنیها، صفاها، صمیمتها، کینهها، […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) زندگی سالم؛ زندگی آزاد و عاشقانه هر کسی طبیعتی دارد و حرکت بر مسیر طبیعت، زندگی سالم و تربیت درست است. حرکت بر مسیر طبیعی هم سلامت زندگی را میرساند و هم عشق را جلوهگر میکند. عالم بر مسیر طبیعی خود در حرکت است؛ پس عالم، عالمِ عشق […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) حیات و زندگی پدیدهها طبیعت و ناسوت دارای زندگی و حیات است. حیات در تمامی پدیدههای ناسوتی سریان دارد. چیستی حیات هنوز که هنوز است ناشناخته است. در اسمای پروردگار این «حی» است که بعد از «سلام» پیش از تمامی اسما قرار دارد و ام و امام آنها […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) قرآنکریم؛ کتاب دانش زندگی بارها گفتهایم قرآنکریم کتاب تمامی دانشهاست. قرآنکریم بهترین و علمیترین کتاب زندگی است و سبک زندگی سالم و سعادتبخش را میشود از آن به دست آورد؛ به شرط آن که بر زبان قرآنکریم آگاهی داشت و بتوان در این اقیانوس بیژرف، غواصی نمود. قرآنکریم […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) موضوع علم زندگی «انسان» است، البته از آن حیث که حیات دارد. انسان دارای دو فصل طینی و نوری است و دانش زندگی برای تأمین سلامت جسمی، نفسی و روحی آدمی باید به هر دو فصل و مراتب و ساحات ظهوری او توجه داشته باشد و راه معرفت […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) فصل یازدهم : دانش زندگی درآمد «دانش زندگی» سبک زندگی سالم را با اطرافگرایی و لحاظ تمامی وجوه زندگی و ابعاد انسان و دوری از طرفگرایی توصیف مینماید. موضوع این دانش، «انسان» است که با خویشتن خویش که انسانیت اوست و پدیدهای از بینهایت پدیدهها میباشد همراه است. نگرشهای […]
ودّ، حُب و عشق، به ترتیب سه مرتبهٔ تعلق و وابستگی است. ودّ سطح بسیار نازل آن میباشد و میلی نفسانی و هوسی تغییرپذیر است که جایگزین پیدا میکند و برای نمونه با اندک دعوایی تبدیل به قهر و دوری میشود. حبّ، توسط دارد و امری قلبی است و انس و دلتنگی میآورد. کسی محبّت […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) نقد هویت مشوّش اگر کسی هویت جامعه را در دست نداشته باشد و در شناخت آن اشتباه نماید، شناخت عمومی و تشخیص نیازمندیها و راه تأمین اجتماع و نیز در ارزشهای مدیریت و روشهای آن، به خطا میرود. از همین نمونه است مقالهٔ «هویت مشوش»(۱) که به تشویش […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) پیرایههای برآمده از استبداد یکی از شعبههای استبداد، پیرایههای الزامی واجب یا حرامی است که از دین نیست، بلکه به دین راه یافته است. امری که ضرورتِ پیرایهزدایی را موجب میشود. این اولین وظیفه در راستای استبداد ستیزی است که تنها از جامعهٔ روحانیت برمیآید و هیچ مرکز […]
عشق را حضرت امیرمؤمنان علیهالسلام به زهرهٔ زهرایی و ناموس الهی حضرت فاطمه علیهاالسلام داشتند. آنان عشق محض بودند و چه شایسته است که روز ازدواج آن حضرات علیهماالسلام «روز عشق» نامگذاری شود…. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله که صدرنشین عشق الهی است محبت دنیا را در پرتو عشق خدایی خود از دست نمیدهد و از […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) هویت ایرانیان جامعهشناس وقتی جامعهای مانند ایران را مورد مطالعه قرار میدهد، دینمداری را نهاد درونی این جامعه مییابد، که در تمامی رفتارهای اجتماعی در طول تاریخ، هم پیش از اسلام و هم بعد از آن به صورت عمومی جریان داشته و ظاهر بوده است. این دینمداری اصیل […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) متأسفانه سلطهگری برآمده از گستردگی سلطهٔ شاهان مستبد و دیکتاتور، در کشور ما به رفتاری عادی تبدیل شده است و هر کسی در حیطهٔ اقتدار خود از آن استفاده میکند و ناگاه فریادِ استکبار بر دیگری میآورد. عمومی و عادی شدن این رفتار، برخی نجیبان را ملازم استبداد […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) هویت جامعه در تعریف جامعه گفتیم: «جامعه برآیند اقتدار مشاعی و نظاممند حاصل از ارتباط آگاهانه و پذیرفته شدهٔ منطقهای یا مرامی افراد انسانی همسنخ و نیازمند در جهت رفع خواستههای مشترک خود است.» این تعریف، مؤلفههای هویت هر جامعهای را با قید «افراد انسانی همسنخ» مشخص میسازد. […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) جامعهشناسی، در خدمت سرمایهداری فرهنگ قرآنکریم هر پدیدهٔ غیربشری را در تسخیر مجازِ انسان مؤمن قرار داده است: «وَسَخَّرَ لَکمْ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَْرْضِ جَمِیعا مِنْهُ إِنَّ فِی ذَلِک لاَآَیاتٍ لِقَوْمٍ یتَفَکرُونَ»(۱). جامعهشناسی غربی در خدمت نظام سرمایهداری و برای کارتلهای اقتصادی و فرهنگ سکولاریسم نظریهپردازی […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) ضرورت فلسفیدن برای شناخت جامعه ما در تعریف جامعهشناسی، روش فلسفی را در تعریف آن دخالت دادیم؛ زیرا جامعهشناسی در حقیقت و هویت خود، از شعبههای فلسفه است. اگرچه جامعهشناسی میتواند نگرشهای متفاوت تاریخی، تجربی، روانشناسی، دینی، عرفی و مانند آن را داشته باشد، چنین رویکردی تنها به […]
سالک باید این آمادگی و توان را پیدا کند که معاصی را ترک گوید و از نواهی پذیرش و متابعت داشته باشد. ترک گناهان بدون آمادگی پذیرش، ممکن نیست. کسی که آمادگی ندارد، با پیشامد محیط گناه، خود را میبازد و نمیتواند خودنگهدار باشد. کسی که آمادگی برای ترک گناه ندارد، ناگاه بر او […]
پناه بردن به استخاره برای رهایی از ابتلاءات دنیوی و دوری از سیر طبیعی کردههای ناسوتی، محنت برزخی را در پی دارد و از این نقطهنظر شایسته نیست به مصلحتاندیشی در پرتو استخاره پناه برد؛ مگر آن که تصمیمگیری در مورد کاری باشد که نفع یا ضرر آن همگانی است یا به دیگران میرسد…..
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) تعریفهای گزارشگرا بیشتر تعریفهایی که برای جامعه آمده است، جنبهٔ گزارشی نسبت به جامعه دارد و برخی از ویژگیها و رسمهای آن را برشمرده است؛ بدون آن که بتواند مرزهای جامعه را تبیین کند و شناسهٔ آن را به دست دهد. البته اگر به حیث گزارشگری این تعریفها […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) همانگونه که گفته شد با در دست داشتن شناسهٔ جامعه میتوان به این پرسش پاسخ داد که آیا اصالت با جامعه است یا فرد و جامعه تقدم دارد یا فرد؟ گفتیم جامعه، معلول ترکیب حقیقی افراد است ـ و نه صرف انضمام آنها ـ و مانند فرزند است […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) نظرگاه شهید مطهری رحمهالله در تعریف جامعه مرحوم شهید مطهری، از متفکران تأثیرگذار بر فرهنگ و دانش جامعهٔ ایرانی بعد از انقلاب اسلامی است. کتابهای وی رسالت فرهنگ انقلاب را بر دوش دارد. آرای وی در جامعهشناسی، با آنکه اندک است، اما کانون توجه اساتید این دانش است. […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) جامعهٔ منطقهای و مرامی موضوع جامعه، ارتباط اختیاری انسانهاست. این ارتباط یا برآمده از اشتراک در خاک است و یا از همگونی مرام. به مردم همپای جامعهای که به اعتبار خاک و وطن تحقق یافته و دارای لحاظ جغرافیایی و گیتاشناسی است، «ملت» گفته میشود؛ مانند ملت ایران […]
ما باید خدمت کریمه اهل بیت علیهاالسلام که در این دیار صاحب ما و متولی سرزمین قم است، برویم و از ایشان کسب اذن نماییم و برای این مقام(توحید) اذن دخول بگیریم. برای گام برداشتن در این مسیر باید رابطه خود با آن حضرت علیهاالسلام را هموار نماییم. در محضر آن حضرت علیهاالسلام ادب را […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) نخستین صفتی که برای «جامعه» یا «مردم» ـ که دو اعتبار یک پدیدهٔ خارجی هستند ـ ذکر میشود، «حیات» است. حیات جامعه، آثار و نشانههایی دارد که رشد و ثمردهی، از نمونههای آن است. جامعه، یک زیستمحیط زنده و فعال است. جامعه چون زنده است، تحول، رشد و […]
باید دانست هر یک از امامان شیعه علیهمالسلام یک آنتی داشتهاند. برای نمونه، شمر با خباثتی که دارد در برابر صفای امام حسین علیهالسلام و معاویه هم تراز حضرت امیرمؤمنان علیهالسلام است. ابوسفیان نیز در این رابطه در برابر حضرت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله است. ابن ابی العوجا نیز نسبت به امام صادق علیهالسلام چنین موقعیتی […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) اصطلاح جامعه در اینکه در جامعه، اصالت با فرد است یا جمع، میان جامعهشناسان اختلاف است. آنان که اصالت را به فرد میدادند، جامعه را «امری اعتباری و ناشی از قرارداد نانوشتهٔ اجتماعی برای رفع نیازهای انسان» میدانستند. این مکتب به فرد و خواستهها و نیازهای او ارزش […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) فصل دهم : جامعهشناسی بنیادین درآمد از علوم مورد نیاز هم برای فقه و استنباط احکام و هم به تبع آن، برای مدیریت هر جامعهای، « جامعهشناسی» است. کسانی که از جامعه بریدهاند و جامعهشناسی نمیدانند، در ارایهٔ نظریههایی که بهگونهای با مردم و رفتارها و روابط اجتماعی […]
منبع: علوم و نظرگاههای شاخص (جلد سوّم) اگر نفاق و نفوذ سیستمیک و دستگاهمند یا بهطور کلی حاکمیت یا سازمان و هر نیروی غالبی چهرهٔ استبداد و اختناقِ چیره به خود بگیرد، هر فردی که دارای کمبود و ضعف روانی و قابلی باشد، در مواجهه با آن نیرو یا زور غالب، به نفاق میگراید. تلازم […]
حیات آدمی سه مرحلهٔ کودکی و نوجوانی، جوانی و کهولت را دارد. کودکی دورهٔ خیالها و پندارهای کودکانه، سرگرمی و بازی است. در این دوره، کودک به حل مشکلات زندگی نمیاندیشد، بلکه بهعکس همواره مشکلآفرین میگردد. اگر کودکی از ایجاد مشکل برای اولیای خود و جامعه ناتوان باشد، از نظر روانی کمبود دارد و بیماری […]