آگاهی مردمی

آگاهی مردمی

پيش نويس كتاب قانون – جلد يكم – قانون ولايت.

آگاهی مردمی

خط ۲۵۵ : اقتدار مردمی فقیه بر پایهٔ معرفت و آگاهی‌های عمومی و دانسته‌های مردم از جامعه و سیاست و اقتصاد و دیانت و مسایل اعتقادی و محبوبیت مردمی فقیه می‌باشد. فقیه اگر مدیریت نظام را در هاله‌ای از پنهانی‌ها و پشت درهای بسته قرار دهد و جامعهٔ ولایی را از دسترسی به اطلاعات شفاف و رسانه‌های آزاد محروم نماید، فاقد اقتدار و پشتوانهٔ مردمی می‌گردد. هم‌چنین مردم اگر ضعف اقتصادی داشته باشند، خود میان‌تهی و فاقد اقتدار لازم می‌گردند و نمی‌توانند در جامعه مؤثر گردند. هم‌چنین جامعه باید شور تلاش و کار داشته باشد و تلاشی اجر نهاده شود و به کسی اجازه داده نشود بدون تلاش مناسب، ناعادلانه

(۲۴۰)

و ظالمانه در جایی که شایستهٔ آن نیست قرار بگیرد و چیزی را که برای آن شایستگی ندارد، به دست گیرد، تا تلاش و کار ارزش اجتماعی خود را حفظ نماید و همه با امید و رغبت به کار بپردازند. جامعه در صورتی که فعال و کارآمد و دارای آگاهی لازم از مدیریت‌های کلان و خرد جامعه و بر مسیر عدالت و انصاف باشد، می‌تواند با امید و نشاط حرکت نماید؛ وگرنه جامعه‌ای که فقر آگاهی و فقر اقتصادی و فقر عدالت دارد و نشاط و مشارکت سیاسی برای خود احساس نمی‌کند، فاقد اقتدار مردمی می‌گردد و اندیشهٔ هر فرد آن، حل مشکلات شخصی خود می‌گردد؛ زیرا دیگر توان و تأثیری برای خود در سرنوشت جامعه نمی‌بیند.

عقد امان

خط ۲۵۶ : بستن عقد امان در صورتی که به تفویت مصلحتی منجر نشود، با هر کسی مجاز است و محترم دانسته می‌شود و کسی نمی‌تواند آن را نقض کند؛ زیرا وفای به عهد واجب می‌باشد. اگر کسی به توهم این‌که به وی امان داده شده است، خود را در اختیار مسلمانی قرار دهد، کسی حق تعرض به او را ندارد. کسی می‌تواند دیگری را در امان خود قرار دهد که بالغ و عاقل باشد و از مقامات مسؤول برای آن اجازه داشته باشد. هریک از افراد جامعه می‌توانند با مراجعه به نمایندگی مرکزی رهبری در هر شهری، خود را به صورت موقت در امان رهبری قرار دهند؛ در این صورت تا کسی در امان رهبری است، در مصونیت کامل می‌باشد و هیچ فرد حقیقی یا حقوقی حق کم‌ترین تعرضی را به او ندارد تا در مدت موقتی که به او امان داده شده است، به موضوع وی رسیدگی شود.

(۲۴۱)

حرمت مراکز توحیدی و ولایی و بیوت مجتهدان

خط ۲۵۷ : مراکز توحیدی و ولایی یعنی مسجدالحرام، حرم حضرت رسول اکرم، مساجد، مشاهد مشرفه و حرم‌های حضرات معصومین و امام‌زادگان مشهور مانند حرم حضرت معصومه و نیز حرم حضرت عبدالعظیم در شهرری و نیز مدارس و حوزه‌های علمیه و بیوت مجتهدان و مراجع دینی دارای حرمت می‌باشد و کسی که به آن‌ها وارد شود در امان است و امنیت وی باید تأمین شود. ورود نیروهای نظامی به این اماکن حتی برای دستگیری مجرمان هرچند مجرمانی که اغتشاش نموده و علیه امنیت نظام اقدام کرده‌اند، ممنوع می‌باشد و چیزی نمی‌تواند حرمت و قداست و آرامش این اماکن را خدشه‌دار نماید.

پيش نويس كتاب قانون – جلد يكم – قانون ولايت.

مطالب مرتبط