چشمه چشمه زندگی: پیشگفتار

چشمه چشمه زندگی

چشمه چشمه زندگی

چشمه چشمه زندگی

شناسنامه

سرشناسه : نکونام، محمدرضا‏‫، ۱۳۲۷ -‬
‏عنوان و نام پديدآور : چشمه چشمه زندگی : ۴۰۸ نکته‌ی جدید علمی از مهم‌ترین اصول و قواعد دانش زندگی با رویکردی تجربی،روان‌شناسی، فلسفی،عرفانی و تفسیری/محمدرضا نکونام.
‏مشخصات نشر : اسلام شهر: انتشارات صبح فردا، ‏‫۱۳۹۱.‬
‏مشخصات ظاهری : ‏‫۲۹۶ ص.‬‬
‏فروست : مجموعه آثار؛ ۱۲۷.
‏شابک : ‏‫۱۱۰۰۰۰ ریال‬‏‫‭‭۹۷۸-۶۰۰-۶۴۳۵-۲۰-۶‬ :
‏وضعیت فهرست نویسی : فاپا
‏يادداشت : ‏‫پشت جلد به انگلیسی : ‭Life has many springs.
‏موضوع : اسلام — مسائل متفرقه
‏رده بندی کنگره : ‏‫‬‭‬‭BP۱۱‏‫‬‭‏‫‬‭‭/ن۸چ۵ ۱۳۹۱
‏رده بندی دیویی : ‏‫‬‭‬‭۲۹۷/۰۲
‏شماره کتابشناسی ملی : ۲۶۲۹۶۶۵

 


 پیش‌گفتار

چشمه‌های کتاب حاضر که به چهارصد و هشت منبع جوششی می‌رسد بر آن است تا با معارف خود، آب زندگی دایمی و جاودان را که مبتنی بر سلامت دنیوی و سعادت اخروی است به خوانندهٔ محترم تقدیم دارد. چشمه‌هایی که از ذات حق تعالی، غیب و هویت ساری تا اسما و صفات خداوند و به تعبیر مختصر از یکتاشناسی می‌گوید و نیز راه و رسم بندگی، عبادت و یکتاپرستی را بیان می‌دارد و برخی از اسرار قرآن کریم را توضیح می‌دهد. نوشتار پیش رو از ذکر می‌گوید، ارزش دنیا را خاطرنشان می‌نماید و انسان‌شناسی را چشمه چشمه می‌نماید و سیاحت مرغزار پدیده‌های ماورایی را برای خوانندهٔ آن فراهم می‌آورد. سرّ قَدَر و مراتب متفاوت پدیده‌های هستی را می‌شناسد. چشمه‌هایی از آن نیز مرگ، سکرات موت، برزخ و قیامت را تابلو تابلو راهنما می‌گردد. بخش دیگری از مطالب این کتاب، آداب مردم‌داری را آموزش می‌دهد و برخی از اصول اساسی در روابط اجتماعی و نیز در رابطه با همسرداری و تربیت فرزند و نحوهٔ خانه‌داری و مهندسی تغدیه تا فضایل و رذایل اخلاقی و نظام بایستهٔ تحصیل را یادآور می‌گردد.

(۲۳)

سعی شده است این کتاب، جامعی از مباحث هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و فرجام‌شناسی را با خود در فضایی نوآورانه و منظم داشته باشد بدون آن که درگیر برخی از قوانین خشک شود که سوهان روح خواننده می‌گردد، بلکه او با خنکای هر چشمه، خاطری خوش داشته باشد که به خرمی و بهجتِ آبِ چشمه‌ای به چشمهٔ دیگر وارد می‌شود.

مجموع این شناخت‌ها سبب می‌شود نفس آدمی راه صواب و سلامت دنیوی و نیز مسیر سعادت اخروی خود را بیابد و خوانندهٔ گرامی، مهم‌ترین اصول و قواعد دانش زندگی را به صورت جامع و بدیع در دست داشته باشد.

باید توجه داشت کسی که دانش زندگی را نمی‌داند ناخواسته و بدون آن که متوجه باشد بدترین ظلم‌ها را به همسر، فرزندان و نزدیکان خود وارد می‌آورد. این دانش، معرفت و آگاهی است که می‌تواند انسان را از ظلم‌های ناخودآگاه باز دارد. باید توجه داشت دانش زندگی مراتب دارد: «وَفَوْقَ کلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ» و چنین نیست که کسی با آگاهی‌هایی که دارد به ژرفای آن رسیده باشد، بلکه این دانش حد یقف و ایستار ندارد و باید دانش خود را در این زمینه همواره به‌روز نمود و کتاب حاضر نیز تلاشی نسبی اما نو، تازه، کارآمد و از همه مهم‌تر متقن به دلایل تجربی و عقلی در این رابطه به شمار می‌رود.

وآخر دعوانا أن الحمد للّه ربّ العالمین

(۲۴)

مطالب مرتبط