چشمه چشمه زندگی
شناسنامه
سرشناسه | : | نکونام، محمدرضا، ۱۳۲۷ - |
عنوان و نام پديدآور | : | چشمه چشمه زندگی : ۴۰۸ نکتهی جدید علمی از مهمترین اصول و قواعد دانش زندگی با رویکردی تجربی،روانشناسی، فلسفی،عرفانی و تفسیری/محمدرضا نکونام. |
مشخصات نشر | : | اسلام شهر: انتشارات صبح فردا، ۱۳۹۱. |
مشخصات ظاهری | : | ۲۹۶ ص. |
فروست | : | مجموعه آثار؛ ۱۲۷. |
شابک | : | ۱۱۰۰۰۰ ریال۹۷۸-۶۰۰-۶۴۳۵-۲۰-۶ : |
وضعیت فهرست نویسی | : | فاپا |
يادداشت | : | پشت جلد به انگلیسی : Life has many springs. |
موضوع | : | اسلام — مسائل متفرقه |
رده بندی کنگره | : | BP۱۱/ن۸چ۵ ۱۳۹۱ |
رده بندی دیویی | : | ۲۹۷/۰۲ |
شماره کتابشناسی ملی | : | ۲۶۲۹۶۶۵ |
پیشگفتار
چشمههای کتاب حاضر که به چهارصد و هشت منبع جوششی میرسد بر آن است تا با معارف خود، آب زندگی دایمی و جاودان را که مبتنی بر سلامت دنیوی و سعادت اخروی است به خوانندهٔ محترم تقدیم دارد. چشمههایی که از ذات حق تعالی، غیب و هویت ساری تا اسما و صفات خداوند و به تعبیر مختصر از یکتاشناسی میگوید و نیز راه و رسم بندگی، عبادت و یکتاپرستی را بیان میدارد و برخی از اسرار قرآن کریم را توضیح میدهد. نوشتار پیش رو از ذکر میگوید، ارزش دنیا را خاطرنشان مینماید و انسانشناسی را چشمه چشمه مینماید و سیاحت مرغزار پدیدههای ماورایی را برای خوانندهٔ آن فراهم میآورد. سرّ قَدَر و مراتب متفاوت پدیدههای هستی را میشناسد. چشمههایی از آن نیز مرگ، سکرات موت، برزخ و قیامت را تابلو تابلو راهنما میگردد. بخش دیگری از مطالب این کتاب، آداب مردمداری را آموزش میدهد و برخی از اصول اساسی در روابط اجتماعی و نیز در رابطه با همسرداری و تربیت فرزند و نحوهٔ خانهداری و مهندسی تغدیه تا فضایل و رذایل اخلاقی و نظام بایستهٔ تحصیل را یادآور میگردد.
(۲۳)
سعی شده است این کتاب، جامعی از مباحث هستیشناسی، انسانشناسی و فرجامشناسی را با خود در فضایی نوآورانه و منظم داشته باشد بدون آن که درگیر برخی از قوانین خشک شود که سوهان روح خواننده میگردد، بلکه او با خنکای هر چشمه، خاطری خوش داشته باشد که به خرمی و بهجتِ آبِ چشمهای به چشمهٔ دیگر وارد میشود.
مجموع این شناختها سبب میشود نفس آدمی راه صواب و سلامت دنیوی و نیز مسیر سعادت اخروی خود را بیابد و خوانندهٔ گرامی، مهمترین اصول و قواعد دانش زندگی را به صورت جامع و بدیع در دست داشته باشد.
باید توجه داشت کسی که دانش زندگی را نمیداند ناخواسته و بدون آن که متوجه باشد بدترین ظلمها را به همسر، فرزندان و نزدیکان خود وارد میآورد. این دانش، معرفت و آگاهی است که میتواند انسان را از ظلمهای ناخودآگاه باز دارد. باید توجه داشت دانش زندگی مراتب دارد: «وَفَوْقَ کلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ» و چنین نیست که کسی با آگاهیهایی که دارد به ژرفای آن رسیده باشد، بلکه این دانش حد یقف و ایستار ندارد و باید دانش خود را در این زمینه همواره بهروز نمود و کتاب حاضر نیز تلاشی نسبی اما نو، تازه، کارآمد و از همه مهمتر متقن به دلایل تجربی و عقلی در این رابطه به شمار میرود.
وآخر دعوانا أن الحمد للّه ربّ العالمین
(۲۴)