زن ؛ مظلوم همیشه تاریخ | جلد ۱ ( فهرست مطالب و پيشگفتار )

زن ؛ مظلوم همیشه تاریخ | جلد ۱

 

زن ؛ مظلوم همیشه تاریخ | جلد ۱

زن؛ مظلوم همیشه تاریخ

(جلد اول)

حضرت آیت‌اللّه محمدرضا نکونام (مد ظله العالی)


شناسنامه

سرشناسه : نکونام، محمدرضا‏‫، ۱۳۲۷ -‬
‏عنوان و نام پديدآور : زن مظلوم همیشه تاریخ / محمدرضا نکونام.
‏مشخصات نشر : اسلام شهر: صبح فردا‏‫، ۱۳۹۱.‬
‏مشخصات ظاهری : ‏‫۴ ج.‬
‏شابک : ‏‫دوره‬‏‫ : ۹۷۸-۶۰۰-۶۴۳۵-۴۶-۶‬ ؛ ‏‫ج.۱‬‏‫ : ۹۷۸-۶۰۰-۶۴۳۵-۴۷-۳‬ ؛ ‏‫ج.۲‬‏‫ : ۹۷۸-۶۰۰-۶۴۳۵-۴۸-۰‬ ؛ ‏‫ج.۳‬‏‫ : ۹۷۸-۶۰۰-۶۴۳۵-۵۰-۳‬ ؛ ‏‫ج.۴‬‏‫ : ۹۷۸-۶۰۰-۶۴۳۵-۵۱-۰‬
‏وضعیت فهرست نویسی : فیپا
‏موضوع : زنان
‏رده بندی کنگره : ‏‫‭HQ۱۲۰۸‏‫‭/ن۸ز۹ ۱۳۹۱
‏رده بندی دیویی : ‏‫‭۳۰۵/۴
‏شماره کتابشناسی ملی : ۲۸۴۶۵۱۰

 

(۲)

زن

                                                         مظلوم

                             همیشه تاریخ

                                    « جلد اول »

(۳)


عنوان

فهرست مطالب

صفحه

اشاره··· ۱۶

پیش درآمد··· ۱۹

ساختار کتاب··· ۲۱

بخش نخست:

سکس و آزادی

فصل یکم: سکس و پوشش··· ۲۷

گزاره‌های پوشش··· ۲۷

    پوشش عمومی ۲۷

    پوشش خاص··· ۲۸

تعهّد دینی و پوشش زن··· ۲۹

غیرت جاهلانه و اسب بخت‌برگشته··· ۳۲

(۴)

فصل دوم: دلایل سکس؛ نقد و ارزیابی آن··· ۳۵

نخستین دلیل سکس: زن و آزادی ۳۵

نقد دلیل نخست:··· ۳۵

پاسخ اجمالی ۳۵

نقد تفصیلی ۳۷

    الف: پوشش؛ زمینه آزادی زن در اجتماع··· ۳۷

    ب: آزادی زن یا اسارت مرد؟··· ۳۸

    ج: پوشش؛ هویت و امنیت زن··· ۴۰

آزادی زن؛ انگیزه سیاسی!··· ۴۱

    د: جاذبه زن··· ۴۱

دوّمین دلیل: مقایسه جوامع آزاد و پوششی ۴۳

نقد دلیل دوم:··· ۴۴

    الف: مقایسه‌ای بی‌اساس··· ۴۴

    ب: سکس و ناهنجاری‌های جامعه··· ۴۵

مرگ عشق··· ۴۶

    ج) غرور کاذب··· ۴۸

د: نقد تطبیقی ۴۹

    علل متفاوت پدیده‌ها··· ۴۹

    زن؛ دلاّل هوس‌ها!··· ۵۰

    زن؛ دکور و دسر··· ۵۱

    استفاده ابزاری از زن··· ۵۳

    آزادی یا رهایی؟··· ۵۵

سومین دلیل: مهار فساد با عقل و قانون··· ۵۶

(۵)

نقد دلیل سوم:··· ۵۷

    الف: نارسایی عقل و قانون··· ۵۷

    ب: جاذبه زن و آشفتگی مرد··· ۵۸

چهارمین دلیل: زیبایی و سرشت جلوه‌گری زن··· ۵۹

نقد دلیل چهارم:··· ۶۱

پیش‌فرض نقد: انسان زیباست··· ۶۱

پاسخ اجمالی ۶۲

نقد تفصیلی ۶۴

    الف: زیبایی و هرزگی؛ دو چهره متفاوت··· ۶۴

    ب: گل‌برگ‌های پوشش و زیبایی زن··· ۶۶

    ج: زیبایی؛ هدیه‌ای اختصاصی به همسر··· ۶۶

    د: خودنمایی زنان؛ دل‌زدگی مردان··· ۶۸

اِلهه عشق··· ۶۹

پنجمین دلیل: پوشش زن و مشکلات روحی ـ روانی مرد··· ۷۲

نقد دلیل پنجم:··· ۷۴

نقد تطبیقی ۷۴

پاسخ تفصیلی ۷۷

    الف: عریانی و مشکلات روحی ـ روانی ۷۷

    ب: کنجکاوی ابتدایی؛ زاییده کمبودها··· ۷۹

زن و مثلّث شوم زر و زور و تزویر··· ۷۹

سکس و پوشش در نگاهی دیگر··· ۸۲

فصل سوّم: اسلام و پوشش··· ۸۷

پوشش؛ ارشاد یا تأسیس؟··· ۸۷

(۶)

بیان ارشاد و تأسیس··· ۸۹

    تفاوت پوشش و حجاب··· ۹۰

حجاب و اسلام؟!··· ۹۱

پرسش‌های اساسی ۹۵

قرآن کریم و پوشش زن··· ۹۵

بدحجابی زنان در دو عصر جاهلی و جدید··· ۹۶

سه استثنای متفاوت··· ۹۸

لازم نبودن پوشش دست و صورت··· ۱۰۰

آرایش زنانه··· ۱۰۱

صورت زن، امتحان مرد··· ۱۰۱

نقاب را کنار بگذارید!··· ۱۰۲

بررسی حدیث نقاب··· ۱۰۳

    سند حدیث··· ۱۰۳

    نقاب··· ۱۰۳

    فجور··· ۱۰۳

نقاب؛ فریب و زیبانمایی زن··· ۱۰۴

روگشایی زن در نماز··· ۱۰۷

غیرت‌نمایی‌های بی‌مورد··· ۱۰۹

گستره پوشش زن··· ۱۱۱

محارم در قرآن کریم··· ۱۱۲

زن و محرمیت عمومی!··· ۱۱۳

دست دادن مرد با زن نا محرم··· ۱۱۵

عیادت زن از مرد نامحرم··· ۱۱۸

(۷)

بیعت پیامبر« صلی‌الله‌علیه‌وآله » با زنان··· ۱۱۹

مقایسه زیبایی‌ها··· ۱۲۳

زینت‌های پنهانی ۱۲۶

عدم محرمیت زنان با یک‌دیگر!··· ۱۲۹

میل جنسی و پوشش··· ۱۳۰

احمق کیست؟··· ۱۳۲

رابطه مستقیم عقل با توان جنسی ۱۳۴

آسان‌گیری دین نسبت به زن··· ۱۳۵

فصل چهارم: اسلام و نگاه··· ۱۳۷

پوشش زن در اجتماع··· ۱۳۷

نگاه زن و مرد به یک‌دیگر··· ۱۳۹

نگاهی خُمار··· ۱۴۰

زنای چشم··· ۱۴۱

نوع پوشش و آزادی انتخاب··· ۱۴۳

چادر؛ تنها یک سلیقه··· ۱۴۴

چگونگی و چیستی پوشش··· ۱۴۶

چادر و طرحی جدید··· ۱۴۶

مانتو··· ۱۴۸

سبک لباس کار··· ۱۴۸

کت و دامن··· ۱۴۸

پوشش و تأثیر زمان و مکان··· ۱۴۹

اندام و پوشش زن··· ۱۵۱

حجم··· ۱۵۱

(۸)

روایات پوشش··· ۱۵۸

لباس‌های بدن‌نما··· ۱۶۰

مشکلات حدیث صفّ··· ۱۶۲

مسؤولیت زن و جامعه سالم··· ۱۶۴

بخش دوم:

ازدواج و زناشویی

فصل یکم: چیستی و ضرورت ازدواج··· ۱۶۷

انکار اصل نکاح و ازدواج··· ۱۶۷

بیان علمی یا خطابه سرایی؟··· ۱۶۷

ازدواج؛ محدودکننده زن··· ۱۶۹

پاسخ به ایراد اصل ازدواج··· ۱۷۱

تعریف ازدواج··· ۱۷۱

    ازدواج؛ فراتر از یک آمیزش··· ۱۷۱

    ازدواج؛ ندای نهاد آگاه بشر··· ۱۷۲

فصل دوّم: دلایل عقلی اصل نکاح··· ۱۷۴

نخستین دلیل: امنیت و آرامش زن··· ۱۷۴

دومین دلیل: ازدواج؛ سکونت مرد و زن··· ۱۷۵

زن و مرد لباس یک‌دیگرند··· ۱۷۶

آرامش و سکون در کلام الهی ۱۷۸

چهره‌های متفاوت زن در قرآن··· ۱۸۱

پاکی؛ اساس همه خوبی‌ها و لذّت‌ها··· ۱۸۳

نماز در قرآن کریم··· ۱۸۴

(۹)

زندگی و کام‌یابی ۱۸۶

لباس و مقوله فلسفی «جِده»··· ۱۸۷

نکاح و مقوله «اضافه»··· ۱۸۸

زن و سکونت؛ چرا؟··· ۱۹۱

نخستین پاسخ: ناملایمت‌های بیرون از خانه··· ۱۹۱

زن دیروز و زن امروز··· ۱۹۲

شبیه سازی زنان به مردان··· ۱۹۲

زن امروز و دو مشکل جدید··· ۱۹۳

دوّمین پاسخ: زن؛ لطافت و احساس··· ۱۹۵

کام‌یابی و صفای شب··· ۱۹۷

رایحه عشق در بهشت شب··· ۱۹۹

مشق پلید··· ۲۰۱

سومین دلیل: هویت و وحدت مطلوب بودن زن··· ۲۰۲

هویت مرد و تعدّد همسر··· ۲۰۴

تصوّر وحدت طلبی زن··· ۲۰۸

مرد و محبّت··· ۲۱۱

زن و مرد؛ شور و عشق متفاوت··· ۲۱۱

چهارمین دلیل: اثبات طالبیت مرد و وحدت مطلوبیت زن··· ۲۱۳

عشق و حالات متفاوت زن و مرد··· ۲۱۴

طالب و مطلوب و سه ایراد عمده··· ۲۱۵

    الف) عشق حقیقی در زن و مرد··· ۲۱۵

عشق پنهانی زن··· ۲۱۵

    ب) عشق ابتدایی زن··· ۲۱۶

(۱۰)

نبات عشق··· ۲۱۶

    ج) دل باختگی یک طرفه زن··· ۲۱۶

عشق زن و انگیزه مرد··· ۲۱۸

شواهد عشق ابتدایی مرد··· ۲۱۹

ساختار تکوینی مطلوبیت زن··· ۲۲۰

شواهد نقلی در مطلوبیت زن··· ۲۲۱

    همّت زن، مرد است··· ۲۲۱

وحدت مطلوب و طالب واحد··· ۲۲۵

فرآیند:··· ۲۲۹

تشخّص مطلوب در طالب واحد··· ۲۲۹

اقتدار مرد در اظهار عشق‌های متعدّد··· ۲۳۱

هم‌گامی طبیعت زن با وحدت مطلوبیت··· ۲۳۲

طالب واحد و طول عمر زن··· ۲۳۳

وحدت مطلوب و امنیت نظام خانواده··· ۲۳۴

مهر مادری ۲۳۵

چند پدر و یک فرزند!··· ۲۳۶

شیرین کامی زن از تعدّد شوهر(!)··· ۲۳۷

    الف) تفاوت هویت و طبیعت زن··· ۲۳۸

    ب) قضاوت‌های عقلانی یا خواسته‌های نفسانی ۲۳۸

    ج)تصوّرات و تصدیقات غیر عقلانی ۲۳۹

    د) تفاوت عشق و شهوت··· ۲۳۹

جامعه سالم؛ آیینه وحدت خواهی زن··· ۲۴۱

زنان وارسته در هاله ابهام!··· ۲۴۳

(۱۱)

امیال نفسانی و زنان به ظاهر وارسته··· ۲۴۳

تحمیل وحدت خواهی بر زن (!)··· ۲۴۴

پاسخی فلسفی ۲۴۵

    اصل نخست: ثبوت و اثبات··· ۲۴۵

    اصل دوم: حقیقت و واقعیت··· ۲۴۶

    اصل سوم: حقیقت انسان و گستره تفاوت‌ها··· ۲۴۷

زن و انگیزه‌های نفسانی ۲۴۸

زن و میل به تعدّد··· ۲۵۱

تفاوت زن و مرد در تعدّد خواهی ۲۵۲

ادراکات معنوی و سعادت انسان··· ۲۵۳

تعدّد همسر؛ زمینه امتحان زن و مرد··· ۲۵۶

وحدت شوی؛ خواسته باطنی زن··· ۲۵۹

نفسانیت و نسبیت··· ۲۵۹

پنجمین دلیل: ثمرات چهارگانه ازدواج··· ۲۶۰

    الف) حفظ نسل··· ۲۶۱

    کنترل کیفی جمعیت··· ۲۶۲

    ب) شناخت فرد و جامعه··· ۲۶۴

    ج) خانه و خانواده··· ۲۶۵

    د) تربیت فرزندان··· ۲۶۷

نکاح؛ شهد شیرین محبّت··· ۲۶۸

نکاح در عالم حیوانات··· ۲۶۹

گزیده بحث نکاح··· ۲۷۱

ازدواج و کمال··· ۲۷۲

(۱۲)

نکاح پایان راه نیست··· ۲۷۴

بخش سوم:

زندگی مشترک

فصل نخست: خواستگاری ۲۷۷

خواستگاری؛ سلب آزادی از زن··· ۲۷۷

زن؛ موجودی بی‌اختیار!··· ۲۷۷

خواستگاری و مرد سالاری ۲۷۸

خواستگاری یک سویه؛ تحقیر زن··· ۲۸۰

خواستگاری؛ پیشنهاد، نه درخواست··· ۲۸۲

خواستگاری؛ جست‌وجو و شناسایی ۲۸۴

طلب؛ جست و جو، نه درخواست··· ۲۸۵

برداشت‌های نارسا··· ۲۹۳

نغمه شوق و غزل عشق··· ۲۹۵

لطافت زن، آری! ضعف زن، هرگز!··· ۲۹۸

خواستگاری و سرشکستگی زن (!)··· ۳۰۴

گریز مرد از صحنه··· ۳۰۵

حرف‌های فردایی ۳۰۷

دختر عزیز است، ولی…··· ۳۰۹

طلسم دختران را باید شکست··· ۳۱۱

خواستگاری قدیم و جدید··· ۳۱۲

مهربانی؛ طرحی نو··· ۳۱۴

عقد فضولی؛ آسان‌گیری دین··· ۳۱۵

(۱۳)

دختران جامعه ما··· ۳۱۶

خواستگاری دختر از پسر؛ چرا نه؟··· ۳۱۷

ره آورد عشق··· ۳۱۹

هبه‌ای در عشق··· ۳۲۰

اعتراض عایشه··· ۳۲۲

هفت نکته در آیه هبه··· ۳۲۵

دیدی باز و امّتی چنین بسته··· ۳۲۹

فصل دوّم: نامزدی ۳۳۱

شکست نامزدی ۳۳۲

نخستین دیدار··· ۳۳۳

هشدار به پسران··· ۳۳۵

هشدار به دختران··· ۳۳۸

پدر و مادر! جبر، هرگز!··· ۳۳۹

رضایت پدر··· ۳۴۳

نقش پدر در ازدواج دختر··· ۳۴۵

    الف: نخستین تصمیم مهم··· ۳۴۵

    ب: تجربه پدر و دزدان طریق··· ۳۴۵

    ج: عاطفه و پذیرش زن··· ۳۴۶

عقد دختر باکره··· ۳۴۷

دختر زیرک!··· ۳۴۹

بدون عشق، هرگز!··· ۳۵۱

فصل سوم: عقد و الفاظ ازدواج··· ۳۵۴

اشکال به الفاظ عقد··· ۳۵۴

(۱۴)

معقول اولی و ثانوی ۳۵۵

عقد؛ امری واقعی ۳۵۶

پاسخ اشکال:··· ۳۵۸

عقد؛ عنوانی حاکی ۳۵۸

معاطات در ازدواج··· ۳۶۰

معاطات و اصل احتیاط··· ۳۶۱

روایات و نکاح معاطاتی ۳۶۳

    قضاوت حضرت امیر(۷) و اشتباه خلیفه··· ۳۶۳

اسلام و امتنان··· ۳۶۴

روایات باب متعه··· ۳۶۶

نکاح معاطاتی و نقلی از شیخ انصاری ۳۶۷

ایراد به مفاد عقد ازدواج··· ۳۷۰

    استقلال مرد و تبعیت زن··· ۳۷۰

پاسخ به ایراد:··· ۳۷۰

عقد ازدواج و موقعیت زن··· ۳۷۰

عقد ازدواج؛ آهنگ دل نواز وحدت دو روح··· ۳۷۲

عدم تطابق شریعت با طبیعت (!)··· ۳۷۳

منابع··· ۳۷۷

(۱۵)


بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

اشاره

هر چند در گستره طولانی زمان، کتاب‌های فراوانی با نگرش‌های گوناگون درباره زن، این عطیه الهی و مظلوم همیشه تاریخ نوشته شده است، ولی آثار و نوشته‌های موجود، کم و بیش، خالی از کاستی و اشکال نیست؛ چرا که فرصت لازم یا شناخت جامعی از زن برای نویسندگان این آثار پدید نیامده است. حتّی گاه برخی چهره‌های علمی ـ مذهبی به علّت اهمال و ساده انگاری، پیچیدگی مباحث زن و یا سلیقه‌های فردی و مسلکی، مشکلاتی به‌بار آورده و پیامی مخالف با مقتضای عقل و مبانی دین ارایه کرده‌اند. با این وصف، فرجام کار نویسندگان ـ به اصطلاح ـ روشن فکر یا افراد بیگانه با دانش و فرهنگ اصیل دینی ناگفته پیداست!

این عدم شناخت صحیح و جامع، در طول تاریخ، سبب افراط و تفریط بسیاری در عمل و مباحث مربوط به زن گردیده و به‌طور قهری نتیجه‌ای جز به بی‌راهه کشیدن زن در جوامع مختلف اسلامی و غیر اسلامی در برنداشته است.

از این رو سعی بر آن رفت تا در زمانی که موضوع زن یکی از مباحث اساسی و حیاتی جوامع گوناگون، به ویژه جامعه ماست، برای شناخت صحیح و جامع چهره زن و دفع شبهات و ابهامات موجود از ساحت شخصیت زن و دین مقدّس اسلام، از میان صدها اثر ارزنده استاد فرزانه، حضرت آیت‌ا… نکونام ـ که یدی طولا و اندیشه‌ای پویا در مباحث تحقیقی و روان‌شناختی راجع به زن دارند ـ کتاب حاضر که

(۱۶)

وام دار نام مظلوم همیشه تاریخ، بانوی دو عالم، حقیقت دهر، عصمت کبری و ناموس حق حضرت فاطمه زهرا(س) است، به مردم و به ویژه صاحبان اندیشه و فرهنگ و تمام زنان عالم ارایه شود. این کتاب به منزله اصول نظریات معظّم له در زمینه زن می‌باشد و هر یک از مجلّدات بعدی ـ که شمار فراوانی هم می‌باشند ـ بر این اصول استوار است. برخی از این مجلّدات در نقد کتاب‌های مذهبی و غیر مذهبی راجع به زن نوشته شده، بعضی در جهت نقد و بررسی مدارک دینی نسبت به زن و شماری در ارایه شیوه‌های رفتاری درست و مناسب و کاربردی نسبت به زن، در خانه و اجتماع و تعدادی نیز پیرامون زن و هم‌راهانش، هم‌چون پدر، شوهر و فرزندان نگارش یافته است.

اثر حاضر اگر با دقّت، تأمّل، انصاف و به دور از شتاب زدگی مورد مطالعه قرار گیرد، به خواننده گرامی چهره‌ای درست و واقعی از زن ارایه می‌نماید؛ چهره‌ای که مطابق با دین، عقل سلیم، انصاف و عالی‌ترین اندیشه‌های فلسفی، روانی و اجتماعی نویسنده محترم است. به همین دلیل، خواننده سرانجام درمی‌یابد که بسیاری از پرسش‌های عمده و شبهه‌های مطرح شده نسبت به دیدگاه دین یا نظرگاه معصومین در مورد زن دیگر قابل طرح نیست؛ چرا که با خواندن این کتاب، او خود نیز ـ زن باشد یا مرد، مسلمان باشد یا غیر آن ـ مانند دین خواهد اندیشید و نظر شریعت و عصمت دین را درباره زن تصدیق خواهد کرد. البته احتمال می‌رود که اندیشه‌های کاوش‌گر به پرسش‌ها و ایرادهای تازه‌تری دست یابند که در همین فرصت، محقّقان و نویسندگان مؤسّسه ظهور شفق تحت اشراف استاد فرزانه خویش، آمادگی لازم را برای پاسخ‌گویی و رفع هرگونه ابهام و اشکال اعلام می‌دارند.

در پایان شایان ذکر است که در این دوره از کتاب زن سعی شده است تنها ویژگی‌ها و صفات و مباحث حقوقی زن ـ به دور از نگرش مردسالارانه یا زن‌سالارانه ـ بر پایه

(۱۷)

حق، واقعیت و استدلال عقلانی تبیین شود. از این رو پرسش‌ها و دلایل مخالف نیز بدور از اسم و عنوان و یا توجه به کتاب یا فردی، به‌طور آزاد و منصفانه مطرح گردیده و ابتدا به پاسخ اجمالی و سپس تفصیلی پرداخته شده است. بنابراین خواننده محترم باید با دقّت تمام و تأمّل بسیار مباحث این اثر را دنبال نماید تا آرا، نقدها و پاسخ‌های نویسنده را به درستی دریابد و در شناخت شخصیت ظریف، پیچیده و شناخته نشده زن به فرجام خوش‌آیندی دست یابد.

موءسّسه فرهنگی ـ هنری ظهور شفق

(۱۸)


پیش در آمد

در دنیای اندیشه و عقاید، نسبت به زن ـ این تحفه الهی، آینه جمال انسانی و مظلوم همیشه تاریخ ـ اختلاف‌های فراوانی وجود دارد. اندیشه و عقیده آدمیان در این زمینه به جهت عوامل گوناگون و سلیقه‌های متفاوت چنان درگیر پراکندگی و تشتّت گردیده که در بسیاری از موارد به نقاط متضاد و متناقضی رسیده و هر گروه، نقیض یا مخالف اندیشه گروه دیگر را برگزیده است، بی آن که نسبت به ملاک و دلیل عقاید، دقّت و اهتمام چندانی داشته باشد.

زن، این مظهر کمال و زیبایی، هر چند در لطف و صفا و حسن و هنر بر دیگر موجودات هستی برتری داشته و موجودی مشخّص، حقیقتی ملموس، کیمیایی فراوان و هم‌راهی خوانا برای مرد می‌باشد، ولی به جهت صفات گوناگون، ویژگی‌های بسیار، پیچیدگی‌های شگفت و ظرافتی جذّاب که در شخصیت خود دارد، در طول تاریخ بشری انسان را درگیر خرافات فراوان، افکار پریشان و بحث‌های متفاوت و ناموزونی ساخته است که گاه هر انسان اندیش‌مندی از بیانش شرم و به بطلانش یقین دارد. بحث‌هایی از این قبیل که: آیا به‌طور اساسی زن انسان است؟ آیا انسانی ناقص است یا هم‌چون مرد، انسانی کامل می‌باشد؟ و… از شمار این مباحث شرم آور است. البته بحث‌های معقولی هم وجود دارد که باید در جهت تقریر و بیان صحیح و قرائت درست آن کوشش جدّی داشت؛ به عنوان مثال: آیا زن در جهات فکری، عملی و حقوق و

(۱۹)

وظایف فردی و اجتماعی با مرد، این همتای خود، مساوی است یا حقوقی متفاوت با او دارد؟ و…

بر مبنای یک اندیشه سالم و مکتب پویا، روشن است که زن انسان است؛ آن هم انسانی کامل ـ نه ناقص ـ و حقوقی متناسب با خود دارد، هر چند ویژگی‌های زن، حقوقی متفاوت با مرد را در برخی موارد ایجاب می‌کند؛ به گونه‌ای که برخورداری کامل زن از حقوق خود منافاتی با آن ویژگی‌های خاص ندارد. فطرت، طبیعت، عقل و دین نیز در این جهات از هر گونه جانب‌داری و افراط و تفریطی گریزانند.

البته هر یک از این مباحث حسّاس و مهم و یا دیگر مباحث فراوان علمی و فلسفی نسبت به زن، قابل دقّت است و نقد و بررسی آن فرصت مناسب خود را طلب می‌کند، ولی آن‌چه ما در این کتاب به‌طور عمده درصدد بیان آن هستیم ویژگی‌ها، صفات و مباحث مهم حقوقی و کاربردی زن و بررسی چهره هنجارها و ناهنجارها، نقدها و توهّم‌ها و زدودن پیرایه‌ها از حریم مقدس زن، این ظهور زهره آدمی می‌باشد که همه اقوام و ملل و ادیان درباره آن حساسیت‌های گوناگون داشته‌اند؛ نه مباحث ذاتی ـ فلسفی صرف؛ مانند موقعیت انسانی و هویت ذاتی زن از دیدگاه آکادمیک‌های بیهوده و ذهنیت‌های پیچیده و… .

در یک بیان کوتاه باید گفت: موضوع این کتاب، نقد و بررسی مباحث زن از دیدگاه عقل و تجربه و عدل و انصاف است، بی‌آن که مردسالاری یا زن‌فریبی در آن جایی داشته باشد.

برخی از مباحث مورد اهتمام در این کتاب عبارتند از: حجاب یا سکس و عریانی و یا پوشش مناسب زن؛ انقیاد و محدودیت‌های نادرست یا بی‌بندوباری‌های بی‌اساس و یا آزادی بر پایه ملاک و مدار؛ محدودیت ارتباطی زن و انحصار و ـ به گفته برخی ـ احتکار زن یا رهایی او به هر مشکل و صورت ممکن و روابط گوناگون مقاربتی

(۲۰)

نامشروع و یا ازدواج و کام‌یابی بر اساس پاکی و طهارت؛ احساس و عقل زن، ارث و دیه او، تعدّد زوجات، ازدواج موقّت و امثال آن. در این کتاب عقاید و مبانی و مسایل مربوط به این بحث‌ها و صدها بحث دیگر، مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد و به هر یک به نوعی خاص و با روشی منطقی و منصفانه، هم‌راه با رعایت فرامین دین و عواطف انسانی پرداخته می‌شود.


ساختار کتاب

کتاب زن مظلوم همیشه تاریخ، کتابی است تحقیقی ـ اجتماعی ـ انتقادی که موجودیت گذشته و فعلی جامعه ما را به چالش می‌کشاند و ترسیم درستی از موقعیت یک جامعه اسلامی، زندگی مسلمانی و زن مسلمان را ارایه می‌دهد. این کتاب شامل دوازده بخش است که ترتیب بخش‌ها و مبحث عینیت‌های اجتماعی را درنظر می‌گیرد و نقشه‌ای از جامعه فعلی ماست.

بخش نخست، از برخورد زن و مرد در جامعه شروع می‌شود و سخن از پوشش و سکس و عریانی دارد. این بخش در ابتدا آورده شده است؛ زیرا پیش از ورود به جامعه و درون خانه، پوشش چندانی لازم نیست، ولی پس از ورود به جامعه و برخورد زن و مرد با یک‌دیگر این بحث پیش می‌آید که باید با چه پوششی و به چه مقدار و با چه کیفیتی در جامعه ظاهر شد. برای پوشش استدلال می‌کند و عریانی را مطرح می‌سازد و آن را با دلایل بسیار به چالش می‌کشاند و در نهایت میان پوشش و حجاب تفاوت قائل می‌شود و تنها پوشش و عفاف را تکلیف می‌داند.

این کتاب برای استحکام جامعه و زیر ساخت‌های آن هم‌راهی و هم‌دلی در قالب ازدواج را یک ضرورت می‌داند که در بخش دوم زمینه‌های آن چیده می‌شود. ایراد به اصل ازدواج را پاسخ می‌گوید و آن را فراتر از یک آمیزش می‌داند، ازدواج را سکونت و

(۲۱)

آرامش، امنیت و زندگی، کام‌یابی و شیرین‌کامی می‌داند و سخن از عشق پنهان و عشق ابتدایی سر می‌دهد، عشق را همت زن می‌داند و مطلوبیت او را در چهره نبات عشق، ثمرات نکاح، خانه و خاندان و تربیت فرزند ظاهر می‌سازد.

در بخش سوم، تحقق عملی ازدواج را به خواستگاری، نامزدی و ازدواج پیگیری می‌کند و بیان می‌دارد که خواستگاری تنها یک گفتمان ابتدایی است که یک‌جانبه هم نیست و می‌شود از طرف زن یا مرد باشد. خواستگاری مردسالاری نیست، زن ضعیت نیست، دختر عزیز است و در این زمینه خیال‌پردازی‌ها را باید کنار گذاشت و طلسم دختران را باید شکست، ازدواج آهنگ دل‌نواز وحدت دو روح است و هم‌چون هر عقد دیگری با معاطات نیز تحقق می‌یابد که با پایان این قسمت، جلد نخست کتاب به پایان می‌رسد.

در بخش چهارم که بخش نخست جلد دوم کتاب است تعدّد ازدواج و مشکلات آن و در نهایت طلاق دنبال می‌گردد. ایراد جنجال تعدّد زوجات دنبال می‌شود و روشن می‌گردد که تعدّد زوجات یک تکلیف الزامی نیست و اخذ مجوز شرعی آن هم چندان آسان نمی‌باشد. غیرت و حسادت و نقطه سیاه کفر از سوی زن به میان می‌آید و طبع زن و تعدّد دنبال می‌شود.

در نهایت بحث طلاق مطرح می‌شود که طلاق اگرچه یک واقعیت تلخ است، ولی کینه‌توزی نیست، نابودی نیست. بحث فرزندان طلاق، طلاق و مشکلات زن و مرد و قانون محلل و ایراد آن پاسخ گفته می‌شود و نسبت به زندگی دوباره یا جدایی زنگ خطر به صدا در می‌آید.

در بخش پنجم، ازدواج موقت و ترسیم درست آن دنبال می‌شود و بحث از انحرافات جنسی پیش می‌آید. در این بخش ازدواج موقت و سالم‌سازی جامعه مطرح می‌گردد و روشن می‌شود که زن کالا نیست و ازدواج موقت به زیان زن نمی‌باشد.

(۲۲)

آمیزش‌های خارج از نکاح مطرح می‌شود و حرم‌سراهای شاهانه را به چالش می‌کشاند و مشکلات اجرایی ازدواج موقت هم‌راه با طرح و برنامه دنبال می‌آید.

در بخش ششم، اسلام و مسایل جنسی، آموزش جنسی و عشق و کام‌یابی ترسیم می‌شود و در آن بیان می‌گردد که زناشویی، مسایل جنسی و کام‌یابی، شکوفه و گل زندگی خانوادگی است که از شب زفاف و عروسی تا حضور ملائکه در بستر و آمیزش و عرضه شور و عشق و مهر و محبّت و دوستی، بطور استدلالی و شرعی بحث می‌شود. در این بخش قداست زناشویی، آمیزش و ریزش گناهان، حمایت پیامبر از حقوق زنان پیگیری می‌شود و می‌آید که، آرایش و زینت تنها برای زنان نیست و استفاده از عطر و جواز پوشیدن لباس رنگین برای زنان اشکالی ندارد. آموزش دینی، اسلام و آمیزش، سفارش امام هشتم با محبت و دوستی و دوری از کجی‌ها دنبال می‌شود و بخش ششم و جلد دوم به پایان می‌رسد.

بخش هفتم که ابتدای جلد سوم است انتقاد از مردسالاری دینی، بیان افکار جاهلی و تفاوت‌های درست زن و مرد مطرح می‌گردد و اساس جامعه سالم و نگاه دین به زن و مرد و حقوق هر یک بر دیگری می‌آید، عناوینی چون تفاوت زن و مرد، نگاه دین به زن، وحدت مدیریت و ثبات زندگی به میان می‌آید و عدالت و تفاوت در آفرینش، بی‌مهری به زن زیانبار است، کتک زدن زن و تادیب مرد مجرم دنبال می‌شود و این عنوان که زن کانون عشق و محبت است و به او اف نگویید را دارد و خلاصه با زن و جهاد، زن و تدبیر منزل و حضور زن در جامعه بحث تمام می‌شود.

در بخش هشتم، زن در آفرینش طرح می‌شود و توهم کاستی‌ها دنبال می‌گردد و روشن می‌شود که آفرینش به زن هرگز ستمی روا نداشته و نظام احسن خلقت، عصمت فعلی آفرینش دنبال می‌شود و ویژگی‌های لذّت و میل جنسی و طول عمل مقاربت و اشتراک زن و مرد در کام‌گیری و کام‌دهی مطرح می‌شود. شرایط طبیعی زن در ازدواج،

(۲۳)

مسأله بکارت و زایمان زن و اینکه طبیعت بهترین حامی اوست تا گنج امید و نشاط و در نهایت با این بحث که زن شاهکار آفرینش است به پایان می‌رسد.

بخش نهم، که پایان جلد سوم است با بحث زن در جامعه، مظلومیت زن و حمایت منطقی و آگاهانه دین از زن شروع می‌شود تا فعالیت‌های اجتماعی زن، زن و شغل، زن و ثروت و مالکیت، زن و مسأله ارث و دیه، زن و اشتغال، طبقات جامعه و شغل‌های حرام و جایز بحث دنبال می‌شود. و با این کلام که دغدغه مرد آسودگی زن است، جلد سوم به پایان می‌رسد.

بخش دهم که بخش نخست جلد چهارم است با مظلومیت زن در جامعه و حمایت اسلام از زن شروع می‌شود. در این بخش عناوینی مطرح می‌شود؛ از قبیل: دختر افتخار پیامبر« صلی‌الله‌علیه‌وآله »، زنی مادر هفتاد پیامبر، تفاوت‌ها و امتیازها، ویژگی‌های زن، لطافت، احساس و مطلوبیت، نگرش غلط و استثمار زن، زن و اشتغال، زن موجود خانگی نیست، تقسیم کار، زن بی‌کار نیست اشتغال زن در جامعه، صحبت زن، آواز زن، شغل‌های زنان، شغل‌های اشتراکی و اختصاصی، حرام و حلال زن و مالکیت زن وارث و دیه زن بحث به پایان می‌رسد. بخش یازدهم، سخن از عقل و احساس زن است. نقص عقل زن معنا می‌شود و عقل و جهل، برد کوتاه و بلند عقل دنبال می‌گردد. تجاذب عقل و دل، عقل و استضعاف نکوهش اکثریت می‌آید و زن و عبادت، و این‌که زن موجودی عقل رباست، زن الماس وجود است، زنان را آزار ندهید کار دنبال می‌شود. بحث مشورت با زنان، موانع مشورت، شهادت و عواطف زن و مشکلات شهادت که هر یک با نگرشی منطقی پیگیری می‌شود.

در بخش دوازده که بخش پایانی است زن و سمت‌های کلان، زن و مسؤولیت‌های اجتماعی، زن و مسأله امامت جماعت و جمعه زن و قضاوت زن و زعامت دینی، زن و رهبری، صدارت زن و ملکه سبأ، ریاست زن و رکود جامعه، حکومت دختر کسری

(۲۴)

می‌آید و هر یک ساختار درستی را درمی‌یابد و از هر افراط و تفریطی پرهیز می‌شود.

کوتاه سخن این که اساس این کتاب و بخش‌های آن در راستای زیر ساخت‌های علمی و اجتماعی است و اهمّیت مباحث در این است که مباحث از دیدگاه اجتماع و واقعیت‌های موجود دنبال می‌شود و حتی از اجتماع به خانه و منزل می‌نگرد، نه با روش تقسیم فرد، منزل و جامعه، بلکه اجتماع است که خانه و فرد را در خود به‌طور آشکار برجسته می‌سازد.

باشد تا این کتاب در راستای افق اسلام و جامعه انقلابی راه‌گشای تحوّل معقول باشد.

(۲۵)

مطالب مرتبط