مناسك حج

 

مناسک حج


  بخش چهارم:

تبدیل شدن حج تمتع

        به حج افراد

(۱۷۸)

(۱۷۹)


 

تبدیل تمتع به افراد

م « ۸۹۴ » ـ کسی که احرام عمره بسته است و به سبب عذری دیر وقت به مکه می‌رسد؛ به طوری که اگر بخواهد عمره بجا آورد، وقت وقوف به عرفات را از دست می‌دهد یا ترس از آن دارد، باید عمره را به حج اِفراد تبدیل نماید، و پس از گزاردن آن، عمره مفرده بجا آورد، حج وی صحیح است و از حجة الاسلام کفایت می‌کند.

م « ۸۹۵ » ـ اگر زن احرام ببندد و هنگامی که به مکه وارد شد به سبب حیض یا نفاس نتواند طواف بجا آورد، و اگر بخواهد بماند تا پاک شود، ترس آن را دارد که وقت وقوف به عرافات را از دست بدهد، باید همانند مسأله پیشین عمل نماید.

م « ۸۹۶ » ـ اگر به سبب عذری بدون احرام وارد مکه شود و وقت تنگ باشد، باید در مکه احرام حج افراد ببندد و به حکم گفته شده در مسأله پیش عمل کند.

م « ۸۹۷ » ـ اگر به عمد احرام نبندد و عمره خود را باطل کند و وقت انجام عمره تمتع تنگ شود، واجب است حج افراد و عمره مفرده انجام دهد.

م « ۸۹۸ » ـ مراد از تنگی وقت در مسأله‌های پیش، ترس از ترسیدن به وقوف اختیاری عرفه است که از ظهر نهم ماه ذی‌حجه تا غروب آفتاب می‌باشد.

(۱۸۰)

م « ۸۹۹ » ـ کسی که حج مستحب می‌گزارد و پس از ورود به مکه با تنگی وقت روبه‌رو می‌شود، لازم است به اِفراد عدول کند و حج افراد بجا آورد، و عمره مفرده بر او واجب نیست.

م « ۹۰۰ » ـ کسی که به احرام تمتع محرم می‌گردد و به عمد آن را تأخیر می‌اندازد تا وقت تنگ شود، لازم است حج افراد بجا آورد و پس از گزاردن عمره مفرده کفایت می‌کند.

م « ۹۰۱ » ـ کسی که وظیفه او حج تمتع است و در وقت احرام بستن می‌داند که اگر بخواهد عمره تمتع بجا آورد به وقوف عرفات نمی‌رسد، می‌تواند از ابتدا برای حج افراد محرم شود و آن را بگزارد و پس از آن عمره مفرده انجام دهد و عمل وی صحیح است.

م « ۹۰۲ » ـ کسی که قصد بیرون رفتن از مکه را دارد و به همین جهت از اول در میقات به نیت عمره مفرده محرم می‌شود و عمره مفرده را بجا آورد، و سپس از خارج شدن از مکه منصرف می‌گردد؛ چنانچه حج وی استحبابی یا واجب باشد، می‌تواند عمره مفرده را به عمره تمتع تبدیل کند.

م « ۹۰۳ » ـ اگر بعد از نیت عمره و احرام، دوباره برای عمره دیگری محرم شود؛ برای نمونه، به نیت عمره مفرده محرم شود و سپس نیت عمره تمتع کند و تلبیه بگوید؛ چنانچه نیت کرده و تلبیه گفته، محرم شده است و احرام بعدی موضوع ندارد، و نمی‌تواند نیت عمره‌ای دیگر کند و احرام دوم باطل است.

م « ۹۰۴ » ـ زنی که عادت ماهانه وقتی و عددی دارد و برای نمونه، روز هفتم ماه پاک می‌شود و در همان روز غسل می‌نماید و اعمال عمره را بجا می‌آورد، ولی روز بعد لک می‌بیند و باز غسل می‌کند و اعمال را تا روز دهم انجام می‌دهد و برای عرفات حرکت می‌نماید و دوباره روز یازدهم لک می‌بیند، باید تمتع بگزارد.

(۱۸۱)

م « ۹۰۵ » ـ زنی که روز هشتم خون می‌بیند و به گمان این که حیض است، احرام خود را به حج افراد تبدیل می‌کند، و آنگاه که به عرفات می‌رود متوجه می‌شود که استحاضه است؛ چنانچه وقت عمره تنگ شده است، اگرچه طواف را به عمد تأخیر انداخته است، باید حج افراد را تمام کند و اگر حج واجب می‌گزارد، پس از آن، عمره مفرده بجا آورد.

م « ۹۰۶ » ـ کسی که حج مستحبی می‌گزارد می‌تواند به‌جای حج تمتع نیت حج افراد نماید و به‌جای عمره تمتع، عمره مفرده انجام دهد و برای حج محرم نشود، و می‌تواند حج افراد بجا آورد، ولی میقات حج اِفراد میقات‌های پنج‌گانه است.

م « ۹۰۷ » ـ کسی که حج افراد بر او واجب و متعین است و به قصد حج افراد در یکی از میقات‌ها محرم می‌شود نمی‌تواند نیت حج افراد خود را به عمره تمتع تبدیل نماید و بعد از انجام آن، حج تمتع بجا آورد، همچنین نمی‌تواند حج افراد را به عمره مفرده تبدیل نماید و بعد از انجام آن، برای عمره تمتع محرم شود.

م « ۹۰۸ » ـ شخصی که با احرام عمره تمتع وارد مکه می‌شود و بعد از اعمال عمره برای حج افراد محرم می‌گردد؛ چنانچه از مکه خارج شده و از میقات برای حج افراد محرم گردیده، حج وی صحیح است، ولی عمره تمتع واقع نمی‌شود، و اگر از مکه محرم شده، در صورت اشتباه در تطبیق، حج او صحیح و تمتع است، و در غیر این صورت، حج وی صحیح نیست.

م « ۹۰۹ » ـ شخصی که در حرم برای حج افراد محرم شده و بعضی از اعمال را انجام داده، اگر از روی ناآگاهی به مسأله چنین کرده است؛ چنانچه برای وی ممکن نیست به میقات رود و از آن جا محرم شود و به وقوف برسد، در همان محلی که هست محرم شود و اعمالی که امکان تدارک آن با احرام هست را جبران کند، و

(۱۸۲)

چنانچه تمام اعمال را با همان احرام انجام داده و بعد متوجه شده، حج او صحیح است.

(۱۸۳)

  

مطالب مرتبط