من در نقد به هیچوجه، شخص را لحاظ نمیکنم و نامی از اشخاص نمیآورم، بلکه به نقد نظریه و گفته روی میآورم. حرمت افراد برای من مثل حرمت دین واجب است. من نظر خود را میگویم و حرف خود را بیان میکنم و به اینکه دیگران چه بودهاند را موضوع بحث قرار نمیدهم……
از یازده تا شانزدهسالگی استادی داشتم که مشی اخباری داشت. کتاب «اخباری و اصولی چه میگویند» را در نقد افکار وی در همین سالها نوشتم؛ یعنی در شانزده سالگی آن را تکمیل کردم. همان زمان برخی از علمای اصولی گفتند ما این کتاب را چاپ میکنیم. گفتم من حرمت استادم را نمیشکنم و تا ایشان زنده است، آن را منتشر نمیکنم. من در نقد به هیچوجه، شخص را لحاظ نمیکنم و نامی از اشخاص نمیآورم، بلکه به نقد نظریه و گفته روی میآورم. حرمت افراد برای من مثل حرمت دین واجب است. من نظر خود را میگویم و حرف خود را بیان میکنم و به اینکه دیگران چه بودهاند را موضوع بحث قرار نمیدهم. برای نمونه، اگر همین کتاب مطالعه شود، به هیچوجه به دست نمیآید خطاب این کتاب با کیست و موضع چه کسی را نقد میکند، بلکه تمامی ناظر به دیدگاههاست. در درسها و کتابهایم چنین مشیای دارم و اگر جایی چیزی آمده باشد، در ویراستاری پیش آمده است. در آن زمانها «توحید مفضل» را پیش این استاد اخباری میخواندم. او خود را در حدیث و در اجتهاد از مثل مرحوم مجلسی و مرحوم شیخ صدوق بالاتر میدید. البته وی مشکلاتی نیز داشت که از آنها در جای خود گفتهام. در اینجا تنها میخواهم این نکته را بگویم که حفظ حرمت افراد را بر خود واجب میدانم. من تنها در پی حل مشکلات علمی هستم، نه تاختن به اشخاص. بسیاری از نوشتههایم که در آنها نقد نظرگاههای عالمان در قید حیات است را داخل کیسه یا پیت کردهام تا در زمان خود منتشر شود. از این نمونه است نقد دیدگاههای کتاب تحریرالتمهید در مورد وحدت وجود یا زن در آیینهٔ جمال و جلال. همچنین کتابهای سهگانهٔ شهید مطهری در مورد زن را نقد کردهام. البته الآن افزون بر این محظور، مافیای زور نیز نمیگذارد این نوشتهها به دست مراکز علمی و مردم برسد و همین مقداری نیز که منتشر شده است، جمعآوری و خمیر نمودهاند در حالی که متن آنها جز آیات قرآن کریم و مفاهیم دینی نیست. اما اینکه این کتابها منتشر میشود یا به دست اهل آن میرسد یا نه، کار من نیست. من خود را در حد کارگری میدانم که باید شب و روز اینها را مینوشت و ثبت وحفظ میکرد. این کاری بود که از دست من بر میآمده است. بقیهٔ آن به من مربوط نمیشود. به قول عرف میگویم: «غسل میکنم غسل پشه، میخواهد بشه، میخواهد نشه». کسی که باید آنها را به دست مردم برساند، من نیستم. این نوشتهها مربوط به آقا امام زمان و مربوط به دین و خداوند است، هرچه آنها بخواهند، همان میشود و من ارادهای برای آن ندارم. حتی اگر خراب شود یا در ازای آن، جبههٔ زور بدخواهان، دشنام بدهند و تکفیر کنند یا حتی تعریف و تشویق کنند، هیچ تأثیری در من ندارد. اگرچه گفتهام کسی که وارد فضای بحث و نقد و بررسی میشود، چنانچه قهرمان مبدان علم باشد، در فضای فعلی حاکم بر جامعه نه تنها جایی ندارد، بلکه شأن اجتماعی وی را لکهدار میسازند و امنیت را از او میگیرند. امروز به هیچوجه نمیشود کتابهای منتسب به چهرههای شاخص مافیای زور و زر را نقد کرد و اشکالات علمی آنها را بیان کرد. افراد معدودی هم هستند که مافیا میخواهد آنها چهرههای قدس و طهارت جامعه باشند؛ یعنی همانهایی که شاخ شیطان و نطفهٔ عفریت میباشند و از ناف ابلیس چکیدهاند و بعضی نیز پیشینهٔ یهوهپرستی داشتهاند و البته همه خواهند دید که من این شاخ را چگونه خواهم شکست. پیشتر هم گفته بودم، به همین علت بود که من نام طلبههایی را که در آمادهسازی این کتابها نقش داشتهاند، نیاوردهام؛ وگرنه آنها را شریک جرم ما میکردند و همانطور که برای ما امنیت نگذاشتهاند، امنیت را از آنان نیز میگرفتند. خواستم تمامی فحشها و آزارها تنها متوجه یک نفر باشد. من همواره مواظب طلبههایی بودهام که با من بودهاند تا آفتی به آنها نرسد. من خودم تحمل آسیبها را دارم و همه را متوجه خودم میکنم و خود را در برابر این مافیای زور، گرگ باراندیده میدانم. من مواظبم تا آفتها فقط به خودم بیاید. به طلبهها و حتی به بچههای خودم نیز میگویم در جایی از من دفاع نکنید و مواظب خودتان باشید و فقط به درس و بحث خود برسید. من در برخورد با اطرافیان سعی میکنم آنها را در شک بگذارم و هیچگاه به یقین نرسند؛ وگرنه با افراطگرایی، خود را نابود میکنند؛ یا اگر کسی به یقین رسید، برای او توسط اطرافیان خود او چنان حاشیه میسازم که دیگر فرصتی برای اقدامی نداشته باشد و حاشیهها انرژی افراطی و روحیهٔ رادیکالگرای او را مهار کنند. من اگر طلبههای اطراف خود را مهار نمیکردم، بعضی از آنها چنین هستند که یک نفر آنان به اندازهٔ یک لشکر، جامعه را تلاطم میدادند؛ زیرا آنان انگیزهای دارند که حتی بر خود واجب میدانند برای دفاع از این مرام و آیین، جان خود را فدا کنند. جریانهای فعلی نیز از طلبهها نیست و من بر آنان، صبر و بردباری را واجب دانستهام. من نمیخواهم آفت و آسیبی به مردم و جامعه برسد؛ اما چنین هم نیست که برای شکستن شاخهای شیطان، برنامه نداشته باشم؛ برنامهای که باید زمان آن برسد و وقتی خداوند بخواهد کاری کند، چیزی نمیتواند جلودار آن باشد و آنچه دیروز هیمالیا مینمود، فردا روزی که خداوند میخواهد، ناف زورش به ضربهٔ تیغی زده میشود. اینها دیگر نقدپذیر نیستند و ادب نقد نمیدانند.
من در نوجوانی مدتی به کلاسهای آقای حلبی میرفتم که انجمن مهدوی یا حجتیه را ایجاد کرد. او مبارزه با بهائیت را آموزش میداد. یکی از چیزهایی که او به افراد خود میآموخت فن مجادله و مبارزه بود. من بعدها فن مجادله و نیز بعضی از کارهای او را حرام دانستم. آنها به جای بحث علمی، به تخریب چهرهها میپرداختند. در مجادله، فرد به حقبودن موضع خود یا دیگری کار ندارد و با شگردهای جنگ روانی به تخریب و شیطنت میپردازد و از ارتکاب مغالطه باکی ندارد. متأسفانه افراد وابسته به انجمن حجیته با همین عملکرد، چیرگی پیدا کردهاند و بخشی از کسانی که امروزه در برابر ما قرار گرفتهاند، وابسته به آنها میباشند. یعنی یک جبهه از بدخواهان ما آنها هستند. من آنها را خیلی خوب میشناسم. نقد در فضای امروز نیازمند داشتن قدرت است؛ وگرنه اگر کسی سراغ فضای مهندسیشده و دادههای سفارشی جریان چیره و موجسوار برود، آفت میبیند. مافیای زور چون از لحاظ علمی قدرتی ندارد و باطل میباشد، به هیچوجه فضای نقد علمی را پاس نمیدارد و همه چیز را به زور و زر و تزویر و زاری تبدیل میکند. همچنین در نقد یا مناظره باید توجه داشت که آیا فرد در مقام اعتقاد سخن میگوید یا در مقام علم و دانش.
دانش و اندیشه مربوط به فصل طینی آدمی میشود که فصلی حیوانی است؛ اما عقیده و باور مربوط به فصل نوری یا ناری میشود؛ به این معنا که باورهای حق فصل نوری و باورهای باطل فصل ناری انسان را شکل میدهد. باور باید برآمده از معرفت باشد تا باور و عقیدهای باطل نباشد و حقیقت داشته باشد. برای عالم میتوان استدلال آورد و در مبانی علمی او تشکیک وارد کرد یا او را از موضع باطلی که دارد بازداشت و با وی بحث و مناظره داشت؛ اما کسی که به چیزی اعتقاد پیدا میکند و به آن مؤمن میگردد، هرچند اعتقاد وی باطل باشد، دیگر گوش وی به چیزی بدهکار نمیشود و نسبت به آن، استماعی نخواهد داشت. یعنی در مورد عقیده و باور، دیگر چیزی به او وارد نمیشود و با چنین کسی نمیتوان مناظره و بحث داشت. قدرت باور از این جهت از دانش بالاتر است. میشود یک دانشمند را از مواضع خود پایین کشید، اما باورمند به عقیدهای به هیچ جهت کوتاه نمیآید. برای نمونه من گاهی بحث اینکه عالم آفریده است یا پدیده به این معنا که مکانیکی خودپاست، با بزرگانی از فلاسفه بحث کردهام و توانستهام در آنها تشکیک وارد کنم، ولی تابستانی به روستایی بسیار سرسبز در همدان رفته بودم؛ دهکدهای که از سرسبزی و خرمی بهشتی میماند. مردم این روستا خیلی متعبد و مؤمن بودند. گاهی میخواستم قدرت ایمان آنها را تست کنم، میدیدم زورم به آنها نمیرسد که به گونهای در باورهایی که نسبت به خداوند دارند، کمترین تردیدی ایجاد کرد. بعضی از آنها چنین بودند که همان لحظه حاضر بودند انسان را نابود کنند. در یقین چنین محکم و در اعتقاد چنان راسخ بودند. طلبه در صورتی میتواند از دین حمایت قدرتی داشته باشد که به چنین اعتقادی نسبت به آن برسد؛ البته اگر اعتقادات و باورهای وی درست باشد؛ وگرنه از وی یک نهروانی بیرون میآید. صفت نهروانیان این است که مستبد میباشند و قدرت بحث و مناظره ندارند و وقتی سخنی خلاف باورهای خود میشنوند، چنان ناراحت و برافروخته میشوند که دعوا راه میاندازند تا مخالف خود را با خشونت تمام بزنند. متأسفانه مافیای زور که توان گفت و گو ندارند، علیه آزادههای آزادیخواه به سراغ کسانی میروند که به باطلهای خود اعتقاد راسخ دارند و از آنان علیه جبههٔ حق استفادهٔ ابزاری میکند.
فهرست کتاب های نقد و بررسی علمی و اوضاع اجتماعی:
۱ – آتش دلربا
۲ – آتش قهر
۳ – آتش ولا
۴ – آدینهٔ الست
۵ – آزاداندیشیحوزویانواستبدادطاغوتیان
۶ – آزادی در بند
۷ – آسودکردار صفا
۸ – آسودگار شوخ
۹ – آسیبهای اجتماعی
۱۰ – آشیان پاکی
۱۱ – آفتابه
۱۲ – آفرینش انسان و ماتریالیسم
۱۳ – آموزش مقامات موسیقی ایرانی
۱۴ – آوای نکو
۱۵ – آه
۱۶ – آیات الاحکام و فقه القرآن
۱۷ – آیه آیه روشنی
۱۸ – آیین خردورزی
۱۹ – آیین عدالت
۲۰ – یکهتاز
۲۱ – ابر و باران
۲۲ – ابلیس سالوس
۲۳ – اجتهاد قدسی
۲۴ – احکام پزشکی
۲۵ – احکام قمار
۲۶ – احکام نگاه به زنان
۲۷ – احکام نوین
۲۸ – اخباری چه میگوید
۲۹ – اخباری و اصولی چه می گویند؟
۳۰ – اسباب التنزیل
۳۱ – استخارهیمختصرآیههاوسورههایقرآنکریم
۳۲ – اسلام؛ هویت همیشه زنده
۳۳ – اصول و قواعد تبلیغ دینی
۳۴ – اصولی چه میگوید
۳۵ – افتادهٔ گیسو
۳۶ – اقتصادحوزههایعلمیوشهریهیدانش
۳۷ – اقتصاد سالم، اقتصاد بیمار
۳۸ – التعلیقات الفقهیة
۳۹ – التعلیقة علی المکاسب المحرمة
۴۰ – التمهید فی شرح قواعد التوحید
۴۱ – الجسم البسیط وانقساماته
۴۲ – الرسائل التسع الفقهیة
۴۳ – الرسائل السبع الاعتقادیة
۴۴ – الغناء والرقص
۴۵ – الفهرس الحدیث لآیات الاحکام
۴۶ – الفهرس الحدیث للفقه الشیعی
۴۷ – القواعد الفقهیه
۴۸ – الگوهای اندیشهٔ دینی
۴۹ – المباحثالسنبوکیةفیالفنونالاصولیة
۵۰ – المسکة (۲ جلد)
۵۱ – الولایة والحکومة
۵۲ – امامحق؛فاطمه علیهاالسلام ،امامعشق؛حسین صلیاللهعلیهوآله
۵۳ – انسان و جهان زندگی
۵۴ – انقلاب اسلامی؛ چالشها و طرحها
۵۵ – انقلاباسلامیوجمهوری مسلمانان
۵۶ – انقلاب فرهنگی
۵۷ – انگشت عشوه
۵۸ – باطنشناخت
۵۹ – بایستههایدینپژوهیومعناشناسیدین
۶۰ – بداهت معرفت خداوند
۶۱ – بر بهاره
۶۲ – برگیازآسیبشناسیانقلاباسلامی
۶۳ – بزم غمزه
۶۴ – بشارت اکرم صلیاللهعلیهوآله
۶۵ – بلاپیشه
۶۶ – بلندای فقه شیعه (۹ جلد)
۶۷ – بلندای معرفت
۶۸ – بوزینهٔ کور
۶۹ – بهار قنوت
۷۰ – بهشت شمران
۷۱ – بیدل و شوریدهسر
۷۲ – پژوهشی نو در احکام رقص
۷۳ – پناه فنا
۷۴ – پنج مقالهٔ حکمی
۷۵ – پندهای رفتاری
۷۶ – پوزهٔ خرقه
۷۷ – پیامبر عشق؛ حسین علیهالسلام
۷۸ – پیامرسانی دینی
۷۹ – پیرایهشناسی
۸۰ – پیشوایان راستین اسلام
۸۱ – تاریختحلیلیموسیقیدر اسلام
۸۲ – تاریخ همیشه زنده
۸۳ – تپش ایمان و کفر
۸۴ – تجلی ناز
۸۵ – تحریر التحریر / ۳ جلد
۸۶ – تحریفناپذیریوحجیتقرآن کریم
۸۷ – تدبیرهایسیاسی
۸۸ – ترجمان هدی
۸۹ – ترجمه مسکه
۹۰ – تزویر عنود
۹۱ – تسعهٔ ثانیه علیهمالسلام
۹۲ – تعامل نرم و دیجیتال
۹۳ – تعبیر خواب
۹۴ – تفسیر جزء سی ام قرآن کریم
۹۵ – تفسیر هدی (۴ جلد)
۹۶ – تماشای هستی
۹۷ – تمثال حق
۹۸ – تمنای وصال
۹۹ – تنها ذات
۱۰۰ – تیغ تقدیر
۱۰۱ – جادوی ریا
۱۰۲ – جادوی نفاثه
۱۰۳ – جامع الاحکام
۱۰۴ – جامعهشناسی عالمان دینی
۱۰۵ – جام مستی
۱۰۶ – جانورشناسی
۱۰۷ – جذبهٔ نگاه
۱۰۸ – جلال مخلصان
۱۰۹ – جمال جلوه
۱۱۰ – جناب ذرّه
۱۱۱ – جنشناسی
۱۱۲ – جنگ آب
۱۱۳ – جنگ و رنگ
۱۱۴ – جوانمردان
۱۱۵ – جولان خیال
۱۱۶ – جهان پریشان
۱۱۷ – چارچوب سیر کمالات
۱۱۸ – چارچوب نوین فقه شیعه
۱۱۹ – چرایی و چگونگی انقلاب اسلامی
۱۲۰ – چشم امید
۱۲۱ – چشمانداز عالمان دینی
۱۲۲ – چشم نگاه
۱۲۳ – چشمه چشمه زندگی
۱۲۴ – چشمهساران کوثر علیهمالسلام
۱۲۵ – چشمهٔ لطف
۱۲۶ – چشمهٔ یاقوت
۱۲۷ – چگونه زیستن، چگونه مردن
۱۲۸ – چهره چهره
۱۲۹ – چهرهٔ عشق
۱۳۰ – حادثهٔ غامض
۱۳۱ – حاشیة علی القواعد والفوائد
۱۳۲ – حج؛ ابراهیمی یا سازمانی
۱۳۳ – حجرههای معنوی
۱۳۴ – حرارت حور
۱۳۵ – حرمت دار
۱۳۶ – حریف معرکه
۱۳۷ – حضور حاضر و غایب
۱۳۸ – حضور دلبران
۱۳۹ – حضور نگار
۱۴۰ – حقوق نوبنیاد (۲ جلد)
۱۴۱ – حقیقةالشریعةفیفقهالعروة/۲جلد
۱۴۲ – حکایت عشق
۱۴۳ – حکمتنامهٔ فلسفه
۱۴۴ – حلاوت
۱۴۵ – حمال حطب
۱۴۶ – حور طور
۱۴۷ – حوزه؛ چالشها و طرحها
۱۴۸ – حیرت ذات
۱۴۹ – خاطره؛ نقشی بر چهرهٔ ذهن
۱۵۰ – خداانکاری و اصول الحاد
۱۵۱ – خداپرستی و فطرت
۱۵۲ – خداشناسی
۱۵۳ – خدایی که میپرستم
۱۵۴ – خرفت غوغا
۱۵۵ – خصال سلامت و سعادت
۱۵۶ – خط ریل غرب
۱۵۷ – خلود دوزخ و آتش و عذاب جاوید
۱۵۸ – خم ابرو
۱۵۹ – خمسالرسائلالسیاسیة
۱۶۰ – خمسهٔ طیبه علیهمالسلام
۱۶۱ – خنزیر بیهودهگو
۱۶۲ – خواب، شب و بیداری
۱۶۳ – خون دل (رباعیات)
۱۶۴ – خون سفید
۱۶۵ – خیمهٔ بقا
۱۶۶ – خیمهٔ سبز ظهور
۱۶۷ – داستانیازنابسامانیدرپوششدینداری
۱۶۸ – دام لجاجت
۱۶۹ – دامن دهر
۱۷۰ – دانش استخاره (۵ جلد)
۱۷۱ – دانش اشتقاق
۱۷۲ – دانشاندوزی و خشونتورزی
۱۷۳ – دانش بسنده
۱۷۴ – دانش تفسیر، دانش تأویل
۱۷۵ – دانش ذکر
۱۷۶ – دانش سلوک معنوی
۱۷۷ – دانش علمجویی
۱۷۸ – دایرهیهستی
۱۷۹ – درآمدیبردانشاستخارهباقرآنکریم
۱۸۰ – درآمدی بر شناخت قرآن کریم
۱۸۱ – درآمدیبرعلماصول، رجال و درایه
۱۸۲ – دردمندی و مشکلات اجتماعی
۱۸۳ – درد هجران
۱۸۴ – دف مرگ
۱۸۵ – دلبر دلبرده
۱۸۶ – دل پرچاک
۱۸۷ – دلدار مستان
۱۸۸ – دلنواز
۱۸۹ – دم دل
۱۹۰ – دنیای جنیان و نیرنگ آدمیان
۱۹۱ – دنیای رنگ
۱۹۲ – دولت تنهایی
۱۹۳ – دولت منجی
۱۹۴ – دو میعادگاه عشق
۱۹۵ – دیار بینشان
۱۹۶ – دیار پرگار
۱۹۷ – دیدهٔ فرجام
۱۹۸ – دیوان شیدا (دوبیتیها)
۱۹۹ – دیوان عشق و معرفت (۴ جلد)
۲۰۰ – دیوان محبوبی
۲۰۱ – دیوان ولایت
۲۰۲ – دیو دنائت
۲۰۳ – دیوزاد سگگرگ
۲۰۴ – ذلیل رسوا
۲۰۵ – راز و ناز (مثنویها)
۲۰۶ – رانه و رانندگی
۲۰۷ – راهبردهای کلان نظام اسلامی
۲۰۸ – رخسار
۲۰۹ – رخش بینشان
۲۱۰ – رخ هستی
۲۱۱ – رسالهٔ توضیح المسائل (۲ جلد)
۲۱۲ – رقص آسمان
۲۱۳ – رقص خزان
۲۱۴ – رقص شمشیر
۲۱۵ – رقص فیض
۲۱۶ – روانشناسی استبداد
۲۱۷ – روانشناسی استکبار
۲۱۸ – روانشناسی ترس
۲۱۹ – روانشناسی جاه طلبی
۲۲۰ – روانشناسی خشم
۲۲۱ – روانشناسی زنان
۲۲۲ – روانشناسی سادیسم
۲۲۳ – روانشناسی شرک
۲۲۴ – روانشناسی ضعف اعصاب
۲۲۵ – روانشناسی ضعف نفس
۲۲۶ – روانشناسی طمع
۲۲۷ – روانشناسی ظلم
۲۲۸ – روانشناسی عشق
۲۲۹ – روانشناسی عقل
۲۳۰ – روانشناسی علم
۲۳۱ – روانشناسی قدرت اراده
۲۳۲ – روانشناسی کفر
۲۳۳ – روانشناسی نبوغ
۲۳۴ – روانشناسی وهم
۲۳۵ – روانشناسی هاری نفس
۲۳۶ – روایت اقتصاد روادار
۲۳۷ – روحانیت و رهبری
۲۳۸ – روح جهان
۲۳۹ – روش تفسیر از دیدگاه قرآن کریم
۲۴۰ – روش حضرات معصومین وحرکتهای انقلابی.
۲۴۱ – روشنای دنیاداری و دنیامداری
۲۴۲ – رونق دوران
۲۴۳ – رونق گل
۲۴۴ – رهبران شیعه در عصر غیبت
۲۴۵ – رؤیت بیصدا
۲۴۶ – رؤیت رؤیایی
۲۴۷ – زبان بدن
۲۴۸ – زخمهٔ چکاوک (۲ جلد)
۲۴۹ – زخمهٔ ساز
۲۵۰ – زلال عرفان
۲۵۱ – زلف آشفته
۲۵۲ – زن؛ پردیس زیبایی و تربیت
۲۵۳ – زنجیرهیبرابریوسلسلهیستمگری
۲۵۴ – زندگی، عشق یا قانون
۲۵۵ – زندهٔ ظهور
۲۵۶ – زن؛ مظلوم همیشهٔ تاریخ / ۴ جلد
۲۵۷ – زن و آزادمنشی دینی
۲۵۸ – زن و زندگی
۲۵۹ – زیبای پیدا
۲۶۰ – زیبای تو
۲۶۱ – زیباییشناسی
۲۶۲ – ساخت شعر
۲۶۳ – ساده به رنگ خدا
۲۶۴ – سبکمغز اژدها
۲۶۵ – سجود قامت
۲۶۶ – سراب عرفان یا هبای منثور
۲۶۷ – سرو بلند
۲۶۸ – سرود محبان
۲۶۹ – سلطهسالاری مردان یا زنان
۲۷۰ – سلوک سوگواری
۲۷۱ – سور حور
۲۷۲ – سوز و ساز (قصاید)
۲۷۳ – سیاحت زمین
۲۷۴ – سیراندیشه
۲۷۵ – سیر سرخ (۳ جلد)
۲۷۶ – سیر عشق ۴ جلد
۲۷۷ – سیمای طلبگی
۲۷۸ – شاخ شیطان
۲۷۹ – شام غربت
۲۸۰ – شاهد تنهایی
۲۸۱ – شاهد شیدا
۲۸۲ – شب، خلوت و آذرخش سکوت
۲۸۳ – شرنگ غم
۲۸۴ – شرنگ نیرنگ
۲۸۵ – شغال نوپدید
۲۸۶ – شگفتیهای تندرستی
۲۸۷ – شمع جمع
۲۸۸ – شمع زندگی
۲۸۹ – شوخ الست
۲۹۰ – شور شیدا
۲۹۱ – شوکران عصیان
۲۹۲ – شهرآیین سیاست
۲۹۳ – شیدای هستی
۲۹۴ – شیوهیاجرایحدود
۲۹۵ – صاحبخانه
۲۹۶ – صبح نو
۲۹۷ – صحیفهٔ عشق
۲۹۸ – صفانوشت حوزویان
۲۹۹ – صفای دل
۳۰۰ – صفای هو
۳۰۱ – ضرورتمعرفتبهمقامنورانیت
۳۰۲ – طاغوت غدار
۳۰۳ – طبل غوغا
۳۰۴ – طبیعت رام
۳۰۵ – طعمهٔ طمع
۳۰۶ – طغیان هوس
۳۰۷ – طلبگی و تعهد کاری
۳۰۸ – طلوع فردا
۳۰۹ – ظرف ظهور
۳۱۰ – ظهور پاک
۳۱۱ – ظهورشناسی
۳۱۲ – ظهور کرامت
۳۱۳ – عارف و کمال
۳۱۴ – عاشق چالاک
۳۱۵ – عالمان دینی و سادهزیستی
۳۱۶ – عرفان محبوبی و سالکان محب
۳۱۷ – عرفان و مقامات
۳۱۸ – عروس بهار
۳۱۹ – عشرت پاک
۳۲۰ – عشق و دام
۳۲۱ – عصمت؛ موهبتی الهی
۳۲۲ – عطر ختام
۳۲۳ – عفریت فریبا
۳۲۴ – علم الاصول و علمائه الخمسة
۳۲۵ – علمای راستین؛ رهروان پیامبران
۳۲۶ – علم زندگی
۳۲۷ – عنقای مهر
۳۲۸ – عوالم مینا
۳۲۹ – غرق تو
۳۳۰ – غرق نمود
۳۳۱ – غریب یکتا
۳۳۲ – غریق عشق
۳۳۳ – غزال مست
۳۳۴ – غناخوانی زنان
۳۳۵ – غنج و دلال
۳۳۶ – غیب، شب و بیداری
۳۳۷ – فتنهٔ بیداد
۳۳۸ – فرشتهشناسی
۳۳۹ – فرهنگشریعتوناسوتطبیعت
۳۴۰ – فرهنگ عرفان
۳۴۱ – فقهپژوهیدینیوسرگرمیهایدنیوی
۳۴۲ – فقه حکمتگرا
۳۴۳ – فقه صفا، نشاط و دلمستی
۳۴۴ – فقه غنا و موسیقی (۷ جلد)
۳۴۵ – فلسفهٔ نوین
۳۴۶ – فلسفیاندیشی
۳۴۷ – یکتانگار
۳۴۸ – فنای چهره
۳۴۹ – فوج هراس
۳۵۰ – فوران عشق
۳۵۱ – فهرست جمال و جلال خداوند
۳۵۲ – فهرستموارد مرد و زن
۳۵۳ – قدبس پردیس
۳۵۴ – قد پندار
۳۵۵ – قدیس عشق
۳۵۶ – قرآن کریم و زمینههای اقتصادی
۳۵۷ – قرب غربت
۳۵۸ – قرب و بلا
۳۵۹ – قرب یار (دوبیتیها)
۳۶۰ – قصهٔ گیسو
۳۶۱ – قمار عشق
۳۶۲ – قواعد تعبیر خواب
۳۶۳ – قواعد هفتگانهٔ سلوک الهی
۳۶۴ – کاشانهٔ امید
۳۶۵ – کام کوثر (رباعیات)
۳۶۶ – کاوشی نو در معجزه و کرامت
۳۶۷ – کتاب خدا
۳۶۸ – کتاب دوستی
۳۶۹ – کتاب طبیعت
۳۷۰ – کتاب قانون ۵ جلد
۳۷۱ – کرشمهٔ ناز
۳۷۲ – کفتار ابتر
۳۷۳ – کلبهای در راه
۳۷۴ – کلیات دیوان نکو (۲۵ جلد )
۳۷۵ – کوثر؛ ناموس حضرت حق
۳۷۶ – کوثر؛ نقطهٔ هستی
۳۷۷ – گذرها و گریزهای جامعه
۳۷۸ – گراز سفله
۳۷۹ – گرداب توهم
۳۸۰ – گرگ یغما
۳۸۱ – گزارههای انسانشناسی
۳۸۲ – گزیدهٔ توضیح المسائل
۳۸۳ – گفتگوهای اجتماعی
۳۸۴ – گفتگوهای صمیمی
۳۸۵ – گفتمان قرآنشناخت
۳۸۶ – گل اناری
۳۸۷ – گلرخ
۳۸۸ – گنج بیمکان
۳۸۹ – گوهر بندگی و جوهر دارندگی
۳۹۰ – گیاهشناسی
۳۹۱ – لبخند جانان
۳۹۲ – لبِ نوش
۳۹۳ – لطافت باران
۳۹۴ – لطف فرجام
۳۹۵ – لطف قرار
۳۹۶ – لهیب فقر
۳۹۷ – لیلای دل
۳۹۸ – ماه پیدا
۳۹۹ – محبوبان و محبان
۴۰۰ – محبوب عشق
۴۰۱ – محرم راز
۴۰۲ – محضر ذات
۴۰۳ – مدینهٔ فاضلهٔ یا جنگل مدرن
۴۰۴ – مراتب ولایت
۴۰۵ – مرگ و زندگی در ابدیت
۴۰۶ – مژدهٔ جلا
۴۰۷ – مست بینشان
۴۰۸ – مست جانان
۴۰۹ – مست و خمار
۴۱۰ – مشاقی زلف
۴۱۱ – معاد جسمانی
۴۱۲ – معادجسمانی؛حقیقتیدینی و فلسفی
۴۱۳ – معرفت محبوبی و سلوک محبی
۴۱۴ – معنویت غذایی
۴۱۵ – مقامات عارفان
۴۱۶ – مکافات عشق
۴۱۷ – مگس گدا
۴۱۸ – مگوهای گویا
۴۱۹ – ملوس دغا
۴۲۰ – مناسک الحج
۴۲۱ – مناسک حج
۴۲۲ – منطق موسیقی
۴۲۳ – منم دریا
۴۲۴ – میثاق
۴۲۵ – ناز معشوق
۴۲۶ – نرگس مست
۴۲۷ – نسخهٔ عرفان
۴۲۸ – نسل سوخته
۴۲۹ – نسیم رحمانی
۴۳۰ – نظام سلطه
۴۳۱ – نظرگاههایسیاسی
۴۳۲ – نغمههای عرفانی
۴۳۳ – نفرین خشم
۴۳۴ – نفسشناسی
۴۳۵ – نفیر صلابت
۴۳۶ – نفیرعشق
۴۳۷ – نقد صافی (استقبال حافظ ۴ جلد)
۴۳۸ – نقش پدر
۴۳۹ – نگار ساده
۴۴۰ – نگار وجود
۴۴۱ – نگاه نگار
۴۴۲ – نگین هستی
۴۴۳ – نمای رسالت
۴۴۴ – نوای اهل دل
۴۴۵ – نور و سرور
۴۴۶ – نوشابههای الکلی
۴۴۷ – وحدت مستانه
۴۴۸ – وصول پریسا
۴۴۹ – ولایتشناسی
۴۵۰ – ولایت مستصعب امام علی علیهالسلام
۴۵۱ – ویروس بی پروا
۴۵۲ – هدایت دینی
۴۵۳ – هزاردستان تابوت
۴۵۴ – همسران و مدیران کارآمد
۴۵۵ – هوای یار
۴۵۶ – هوهو
۴۵۷ – هوی شب
۴۵۸ – هیاهو
۴۵۹ – هیبت عشق
۴۶۰ – هیمان عشق
۴۶۱ – یابوی هار
۴۶۲ – یادنامهٔ روحانیت
۴۶۳ – یار وفا
۴۶۴ – یارهرجایی
۴۶۵ – یار یار
۴۶۶ – یک پیکر
۴۶۷ – یکتاپرستی
۴۶۸ – یکتاشناسی
۴۶۹ – صفاي جواني
۴۷۰ – اختر دل
۴۷۱ – …..