مرحوم آقای شعرانی اعتقاد داشت اسفار ملاصدرا چیزی کمتر از دو جلد است و جلدهای دیگر آن، نقل اقوال و نظریات دیگران است. در واقع، «صدرا» بودن ملاصدرا به همین دو جلد نظریات اختصاصی اوست. البته، من هنوز این حرف را برای مطالب صدرایی اسفار مبالغهآمیز میدانم. وضعیت فلسفه پس از صدرا نارساتر شده است و هماکنون که به نوصدراییان رسیده است، فلسفه وی هرچند به صورت اسمی احیا شده، اما نظام علمی خود را از دست داده است.
رابطه سِرّالقدر با اختیار آدمی
در ناسوت، اختیار با سلسلهای از امور ـ مانند: علیت، کردار، وراثت، دعا، ثنا، کرنش، فروتنی، مربی، رضایت و دعای پدر و مادر و همراهی دیگران ـ مؤثر و کارآمد میشود و کسی به تنهایی کاری را انجام نمیدهد…… سِرّ قدر در دستگاه اصفهان و گوشهٔ زمزمه مناسب است وزن عروضی: فاعلاتن، فاعلاتن، فاعلن ــ […]
فلسفهٔ حقیقی، ماجرای باطن آدمی
وضعیت فلسفه پس از صدرا نارساتر شده و هماکنون که به نوصدراییان رسیده است، فلسفه وی هرچند به صورت اسمی احیا شده، اما نظام علمی خود را از دست داده است. این حکایت فلسفهٔ مکتوب است. اما فلسفهٔ حقیقی، ماجرای باطن آدمی است…..
گریز از دین پرپیرایه و احكام قبضگرایانه
«قُلْ أَرَأَیتُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ لَکمْ مِنْ رِزْقٍ فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَرَاما وَحَلاَلاً قُلْ آَللَّهُ أَذِنَ لَکمْ أَمْ عَلَی اللَّهِ تَفْتَرُونَ»(۱). ـ بگو به من خبر دهید آنچه از روزی که خدا برای شما فرود آورده است؛ چرا بخشی از آن را حرام و بخشی را حلال گردانیدهاید؟ بگو: آیا خدا به شما اجازه داده یا […]
کسی فقیر آفریده نشده است
انسان ظهور خداست و کمالات خدایی را به صورت ظهوری در باطن خود دارد. انسان استعداد خدایی شدن دارد. خداوند که بر اساس عشق کارپردازی دارد به کسی ذلت، فقر، امکان و نیستی نمیدهد و واژههای یاد شده عامیانه و مبتنی بر باورهای سست کلامی است. هر آنچه حق تعالی به صورت مستقل و ذاتی […]
زندگی حکیمانه
کسی که حیث ظهوری خود و پدیدهها و خیر آنها را میشناسد به یقینی میرسد که حکمت را به او ارزانی میدارد. حکمت مبتنی بر یقین است. حکمت استحکام را میطلبد و استحکام بدون یقین شکل نمیگیرد. استحکام و یقین از معرفت حیث ظهوری پدیدهها و فعل نیکو و خیر که مبتنی بر آن است […]