ارزش رویا

ارزش رویا به کیفیت و ثمرات و نماهای مختلف آن است، نه به شغل و منصب و پست و مقام. ممکن است فرد پر شهرتی خواب بی‌ارزشی ببیند و مرد شریفی رویای فرودین و فرد فرودینی رویای مهمی را مشاهده نماید.

چنین نیست که افراد برجسته، تمام وجودشان برجسته و افراد فرودست همه وجودشان فرودین باشد؛ گاه می‌شود که رویایی گوشه دل بزرگی را نشان می‌دهد؛ در حالی که خواب بییننده را کوچک و حقیر می‌شمرند و رویایی از دل کوچکی حکایت می‌کند که صاحب آن از رجال و بزرگان است. رویاهایی این چنین، گذشته از ارزش تعبیری، ارزش روان‌کاوی و بهره بردن در زمینه‌های روان درمانی را در بر دارد.

رویای کودکان و دیوانگان

از خواب کودکان و رویای دیوانگان دارای تشخیص نباید غفلت نمود؛ زیرا ممکن است در مواردی اندک بسیار راهگشا باشد.

رویای چنین افرادی اگر دیگران را در خواب دیده باشند که نوعی ارتباط با آنان دارد؛ خواه رابطه فامیلی با آنان داشته باشند یا شغلی و یا تنها هم‌محلی یا همشهری باشند و مانند آن قابل تعبیر است و نباید آن را نادیده گرفت؛ زیرا ممکن است بی‌توجهی آنان به امور مادی و محسوس سبب بلندای بلند دید آنان در خواب گردد و واقعیتی را از دورادور ببینند. البته، نمی‌شود خود را به رویاهای آنان وابسته کرد و تنها معبر توانا می‌تواند بهره‌های کافی را از رویاهای آنان برای افراد دیگر بگیرد.

البته، بسیاری از خواب‌های این افراد بی‌اساس است و تنها تکرار حافظه آنان به شمار می‌رود و تعبیری ندارد.

 

 

مطالب مرتبط