دانستنی های نفس

گناه ایجاد خوف و هراس

در روايت است اگر كسى سنگى را در جاده اندازد و پاى رهگذرى بر آن رود و بلغزد و ترس او را فرا گيرد، گناه سالیان او را به نام وى مى ‏نويسند. بايد گفت به تنقيح مناط همين طور است اگر شوهر يا زن داخل خانه شود و موجب ترس همسر و فرزندان خود شود، گناه سالیان آنان بر عهده‏ وى مى ‏آيد.

 

افروختن آتش درون محفظه ى بنزين نفس خود

نفس آدمى همانند مخزن بنزين و بدى براى آن مانند شعله‏ ى كبريت است. هر گونه بدى نمودن به ديگران، افروختن آتش درون محفظه‏ ى بنزين نفس خود است كه نخست دورن فرد بد كردار را به انفجار و آتش مى ‏كشاند و سپس به ديگرى آسيب وارد مى ‏نمايد.

 

بخيل چون گنجشك است

آن كه در تنگ‏دستى انفاقى ندارد، در توانگرى نيز دست بخشش ندارد و بخل در او ريشه دارد. اهل سخاوت به قنارى مى‏ ماند كه اگر رنگ گنجشك بر او زنند باز هم قنارى است و نغمه‏ ى مستانه سر مى‏ دهد و بخيل چون گنجشك است كه حتى اگر رنگ قنارى بر او زنند، صدايى ندارد.

 

نگاه به بخشش

وقتى كسى به ديگرى تحفه ‏اى مى ‏دهد، يكى از اين سه حالت را دارد: يا به بخشش خود نگاه مى ‏كند كه در اين صورت نبايد آن را خورد يا از آن استفاده كرد؛ چرا كه عمر را كوتاه مى ‏سازد و يا به فردى كه به او بخشيده است نگاه مى‏ كند كه استفاده از آن در اين صورت، وحشى ‏صفتى مى ‏آورد و يا سر به زير مى ‏اندازد و چيزى نمى ‏گويد كه بايد خورد و نوش جان نمود؛ چرا كه شيرين و بدون عارضه است.

 

 ویروس دنیاخواهی

امروزه ويروس دنياخواهى به جان جامعه افتاده است و از عمله و كارگر تا آخوند در پى دنيا مى ‏دوند. در دنيا بايد تنها خود را با زيردستان مقايسه نمود و نه با متمولان و نيز اهل معنا كه از هر دو گروه كم مى ‏آورد و يأس و نارضايتى بر آدمى وارد مى ‏آورد.

 

خوبی شرآلود

انسان از خدا بخواهد خوبى ‏هايى داشته باشد كه با آن‏ها كسى را آزار ندهد و موجب آزردگى يا دين گريزى ديگران نگردد. اگر كسى خوبى خويش را بر سر ديگران بزند، خوبى وى شرى است كه دامن ‏گير او شده است.

مطالب مرتبط