شهید مطهری:

«آن‌چه از نظر اسلام مطرح است این است که زن و مرد به دلیل این که یکی زن است و دیگری مرد، در جهات زیادی مشابه یک‌دیگر نیستند؛ جهان برای آن‌ها یک جور نیست، خلقت و طبیعت، آن‌ها را یک‌نواخت نخواسته است و همین جهت را ایجاب می‌کند که از لحاظ بسیاری از حقوق و تکالیف و مجازات‌ها وضع مشابهی نداشته باشند.

وقتی جهان برای آن‌ها یک جور نیست و طبیعت آن‌ها را یک‌نواخت نخواسته، پس مساوی هم نیستند. البته بسیاری از تفاوت‌هایی که بین زن و مرد هست، طبیعی نیست، ظالمانه است. و همین که جهان آن‌ها را یک جور نخواسته، دلیل عدم تساوی است.

  • ·· و زن از سعادتی مساوی با مرد بلکه بالاتر از آن برخوردار خواهد شد.»(۱)

ـ  بررسی و نقد :  سعادت زن با سعادت مرد همگون نیست. چرا زن، سعادت مرد را پیدا کند؟ مگر سعادت وی چه اشکالی دارد؟ زن به شرایط زن بودنش عمل کند و به غایت و هدف زن بودن خود برسد. مثل این که شما سعادت مرد را یک چیز بهتر فرض می‌کنید. قرآن می‌فرماید: «إن الإنسان لفی خسر إلا الذین آمنوا و عملوا الصالحات». انسان در زیان است، مگر این که ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد. مؤمن سعادت دارد؛ خواه زن باشد یا مرد. زن می‌تواند به سعادتی

۱-پیشین، ص ۱۶۶٫

(۲۲)

بالاتر از سعادت مردان دست یابد. سعادت بالاتر از سعادت مردان همان سعادت فرشتگان، بلکه سعادت خداوندی است. آدمی نمی‌تواند سعادت و خوشبختی را به کس هدیه دهد. سعادت هر کس به تکوینیات صفات و ذات و خصوصیات و در نهایت اراده، اختیار و اعمال او بستگی دارد و مردان را تنها به سبب ظلم غیر طبیعی که به زن‌ها شده است، سعادت‌مندتر می‌دانند.

مطالب مرتبط